Timisoara: Panourile publicitare Unipole costa max. 15.000 E si nu a cazut niciunul. Primaria a dat 56.000 pe un panou care a omorat un om
adplayers. Iulian Toma
Am spus-o astazi dupa interventia Primarului din Timisoara la Realitatea TV si o repet. In noiembrie 2016, o prisma publicitara omora un om pe trecerea de pietoni in Iasi. Indiferent care va fi, punctual, rezultatul anchetei, in Romania sunt mii astfel de prisme sau panouri publicitare neexpertizate, iesite din perioada de autorizare sau, intr-un cuvant, ilegale.
Iesirea din legalitate a autorizarilor este insa cea mai grava. Acest lucru poate omori oricand oameni pe strada. Ceea ce este din pacate si mai grav este ca si unele structuri sau constructii publicitare expertizate chiar recent sunt cele care ucid oameni.
Cu 40.000 de euro mai scump decat structuri care nu au cazut!
Mai exact, ieri, un semn publicitar al municipalitatii Timisoara, reparat de catre edilii de la Primarie cu 56,000 Euro si recent expertizat, s-a prabusit ieri din cauza furtunii si a omorat un om. La aceasta ora nu se stie insa cine si cui a dat cu peste 40.000 de euro pentru un panou care a cazut si a ucis un om.
Cateva considerente de bun simt, legate de constructia unui panou:
- In publicitatea stradala exista panouri de mari dimensiuni pe un picior - UNIPOLE, cu marimi variabile intre 8m x 3m si 15m x 5m.
- Structura care a cazut este un "semn publicitar" pe doua picioare, de dimensiuni aproximative 15m x 1,8 m, adica mult mai mic ca portanta
- Panourile publicitare de 15m x 5m costa maximum 15,000 Euro si nu s-a prabusit niciunul
Primaria, expertul si constructorul, vor trai restul vietii cu apasarea ca un furt, pe langa hotie, a mai omorat si un om.
In loc de incheiere.
Intrata in vigoare in urma cu doi ani, Legea Publicitatii Stradale sufera din lipsa unui Regulament de Aplicare. Mai exact, degeaba avem lege cand nu avem regulament prin care structurile sa fie demolate sau in ce conditii se prelungesc autorizatiile de amplasare si constructie. Cu alte cuvinte, in lipsa regulamentului, orice vant sau furtuna poate zbura direct in capul oamenilor fara ca vreun decident sa arate cu degetul cine a fost de vina. Personajul colectiv vinovat va fi lipsa regulametului de aplicare pentru care niciun panou ucigas nu a fost miscat sau demolat.
La Timisoara s-au cheltuit bani publici de patru ori mai mult decat ar fi facut-o orice jucator de outdoor relevant in intreaga lume. Acest lucru este un fapt oarecum destul de intalnit in Romania, tara in care toti jucatorii internationali de pe piata de publicitate OOH s-au retras. Motivele sunt binecunoscute. Nimeni nu sta intr-o piata nereglemenatata in care fiecare putere administrativa face ce vrea pe strada.
Din pacate insa, cand acesti bani publici "cheltuiti" dupa bunul plac al edililor au mai si omorat oameni, acest lucru este o dubla crima pe care niciun jucator de pe piata de publicitate listat la bursa nu si-ar permite sa o faca. Se pare, totusi, ca pe piata din Romania, unii jucatori isi permit.