Sondaj. In Romania se aloca peste 1.100 de lei pentru cadourile de Craciun
Potrivit studiului Compari.ro, cei care declara ca anul acesta vor cheltui mai putin pe cadouri pun aceasta scadere pe seama dificultatilor financiare cauzate de epidemie (30%), a stilului de viata mai economic (25%) sau considera mai putin important cadoul in sine (22%), intentia fiind ceea ce conteaza cu adevarat.
AdPlayers. info
Platforma online Compari.ro realizeaza de 6 ani sondaje de opinie in preajma Craciunului, intrebandu-i pe adultii utilizatori de internet despre cum se pregatesc pentru perioada sarbatorilor si despre planurile pe care le au pentru cumpararea cadourilor. Desi coronavirusul a avut un impact sever asupra cheltuielilor efectuate in cursul anului, a calendarului acestora si a situatiei veniturilor populatiei, vom gasi totusi o multime de cadouri sub pomul de Craciun.
In acest an, din cauza coronavirusului, se reduce numarul celor carora le vom oferi cadouri.
Ca un efect evident al pandemiei, in 2020 oamenii isi propun sa ofere cadouri de Craciun unui numar mai mic de persoane comparativ cu ceilalti ani. Vor fi cumparate cadouri mai ales pentru membrii familiei restranse, 9 din 10 utilizatori de internet doresc sa le ofere cadouri celor mai apropiati. Faptul ca nu le sunt oferite cadouri rudelor mai indepartate este justificat prin faptul ca sarbatoarea inseamna bucuria de a fi impreuna, si nu cadourile sunt cele care conteaza.
In cazul cunostintelor si colegilor de munca, nu exista nici un motiv concret pentru care nu sunt oferite cadouri. In plus, distanta geografica, al doilea val al pandemiei si dificultatile financiare cauzate de aceasta afecteaza si disponibilitatea de cumparare a cadourilor, lucruri la care se adauga faptul ca nu este sigur ca toti vor avea ocazia sa se intalneasca personal in perioada sarbatorilor. Din cauza factorilor de mai sus, in timp ce anul trecut ne pregateam sa oferim un cadou mai mic sau mai mare, unei medii de 10-11 de persoane, anul acesta lista se limiteaza la aproximativ 5 persoane.
Numar mai mic de persoane carora le vom oferi cadouri, valoarea pentru fiecare persoana creste
Desi pregatim cadouri pentru mai putine persoane dragi, asta nu inseamna ca vom cheltui mai putin: anul acesta bugetul mediu este mai mare de 1.100 de lei, care reprezinta o crestere de 12% fata de datele din anul precedent. Ca urmare - tinand cont de reducerea cercului de persoane carora le vom oferi cadouri - bugetul pentru un singur cadou a crescut semnificativ, ajungand pana la 220 de lei.
Cu toate acestea, cei care declara ca anul acesta vor cheltui mai putin pe cadouri pun aceasta scadere pe seama dificultatilor financiare cauzate de epidemie (30%), a stilului de viata mai economic (25%) sau considera mai putin important cadoul in sine (22%), intentia fiind ceea ce conteaza cu adevarat.
In 2020, vom cheltui mai mult pe un cadou: dar ce alegem si pe ce baza?
La fel ca anul trecut, articolele de imbracaminte (42%), telefoanele mobile, tabletele si accesoriile acestora (35%) sunt cele mai populare categorii de produse oferite drept cadou celor dragi. Articolele pentru casa si produsele de bricolaj au urcat pe locul trei cu 32%, dar aproape la fel de multi cumpara si produse de frumusete si cosmetice (30%). In comparatie cu anul 2019 mult mai putine persoane intentioneaza sa cumpere calatorii si diverse tichete de vacanta, cel mai probabil din cauza programului si a oportunitatilor de calatorie care au devenit incerte, imprevizibile din cauza pandemiei. A fost inregistrata insa o crestere a numarului de persoane care doresc sa ofere drept cadou echipamente sportive care pot fi folosite si acasa.
La alegerea unui anumit produs, calitatea acestuia (36%) este considerata de catre cumparatori cel mai important factor. In cazul categoriei de varsta 18-24 de ani, se pune mai mult accent pe calitate (47%) si mai putin pe pret (18%). Pentru cei cu varsta cuprinsa intre 50-59 (39%) si cei cu varsta peste 60 de ani (37%), raportul calitate-pret al produsului este cel mai important criteriu, in timp ce pentru cei cu varste intre 25-29, conteaza pretul produsului (39%).
Promotiile de Craciun au fost precedate si in acest an de Black Friday -ul din noiembrie
Momentul potrivit pentru a incepe cumparaturile de Craciun este Black Friday. Introducerea promotiilor de Craciun din acest an a inceput in “vinerea neagra”, care s-a indepartat tot mai mult de conceptul original si, in locul unei zi de vineri, s-a extins cu o serie de promotii pe tot parcursul lunii noiembrie, cu mai multe puncte culminante.
In timpul promotiilor de Black Friday din noiembrie, multi si-au cumparat ceva si pentru uz propriu pe care oricum l-ar fi cumparat, dar acum l-au putut achizitiona mai ieftin (58%). In cadrul promotiilor, 34% si-au propus, de asemenea, sa cumpere cadouri de Craciun, dar pentru 17% cumparaturile au depins de promotii si de ocazia pentru care au facut cumparaturile. Comerciantii au evaluat, de asemenea, acest dublu efect, astfel incat promotiile Black Friday din ultimii ani nu s-au concentrat doar pe produsele pe care intentionam sa le oferim cadou, considerate clasice.
In 2020, topul celor mai populare produse de Black Friday este in schimbare
In timpul promotiilor Black Friday din ultimii ani, cele mai vandute produse erau de obicei articolele electronice, echipamentele IT si aparatele de uz casnic pe care oamenii le cumparau in principal pentru uz propriu sau pentru familie. Anul acesta, aceasta tendinta s-a schimbat oarecum, intrucat din cauza pandemiei cererea pentru laptopuri, televizoare inteligente si alte accesorii IT a atins un nivel maxim inca din primavara.
In timpul primului val al coronavirusului, multi au fost nevoiti sa-si faca cumparaturile planificate pentru o perioada a anului ulterioara - sau chiar pentru cea de acum, multe achizitii suplimentare de produse din aceste categorii fiind facute in primavara. Cu toate acestea, „clasicii” continua sa joace un rol semnificativ si in acest an in categoria produselor top si a ofertelor promovate, si cu siguranta se acorda atentie sporita telefoanelor mobile din segmentul mediu-inferior, jocurilor si electrocasnicelor mici si mijlocii.
Valoarea totala a cumparaturilor planificate a fost cu siguranta mai mare si din cauza cresterii cursului de schimb al euro, dar articolele cu preturi mai mici s-au numarat printre cele mai populare dintre produse, astfel incat, desi valorile cosurilor de cumaraturi au scazut, in general, fata de 2019, numarul tranzactiilor nu a fost mai mic, deci serviciile de curierat vor avea de lucru si anul acesta.
Putem gasi orice pe internet: de aici colectam idei, tot de aici obtinem si informatii despre produse
Probabil ca toti am intampinat problema alegerii cadourilor sau a lipsei de inspiratie si, cel mai probabil, in majoritatea cazurilor, fiecare are propriul truc pentru a rezolva situatia. Una dintre cele mai frecvente practici ale utilizatorilor de internet romani (68%) este de a rasfoi permanent oferta magazinelor online pentru idei de cadouri. Cadourile nu vor fi o supriza pentru toata lumea, deoarece doar 17% merg la sigur si o intreaba pe persoana careia urmeaza sa-i ofere cadou ce doreste sa gaseasca sub bradul de Craciun.
Site-urile de comparare a preturilor pot facilita navigarea intre produse si gasirea celor mai bune oferte, fiind plasate pe al doilea loc (59%), dupa ofertele magazinelor online, in randul celor care cauta online cu ajutorul mijloacelor de informare prealabila in vederea efectuarii cumparaturilor pentru sezonul de sarbatori. In plus, motoarele de cautare de pe internet (49%) si social media (42%) se remarca drept principalele mijloace de informare, cea din urma fiind in acest sens o platforma mai populara in randul tinerilor si femeilor.
In 2020, vom cumpara si mai mult cadouri online
Nu exista nicio schimbare semnificativa cu privire la modul si locul cumparaturilor planificate: continuand tendinta din anii precedenti, si anul acesta cei mai multi (74%) au ales comenzile online si magazinele web, pandemia consolidand si mai mult aceasta tendinta. 49% dintre utilizatorii de internet, care doresc sa cumpere online, intentioneaza sa cumpere si mai mult online, mai ales din cauza pandemiei, in timp ce 61% dintre cumparatori intentioneaza sa cumpere din mall-urile mai putin aglomerate decat in anii precedenti.
Alegerea unui anumit magazin online este un proces bine gandit: in medie, un client tine cont de 5-6 aspecte atunci cand alege una din numeroasele magazine disponibile online. In afara de pret, factorii de apreciere includ descrierile detaliate ale produselor, evaluarile produselor, numarul de evaluari din partea cumparatorilor, recenziile sau viteza de livrare.
Cu toate acestea, cea de a doua cea mai populara destinatie de cumparaturi o reprezinta in continuare centrele comerciale, unde intentioneaza sa mearga jumatate dintre cei chestonati. Mall-urile sunt urmate de magazine traditionale, magazinele mici si magazinele de specialitate accesibile de pe strada. Respondentii intentioneaza si in acest an sa cumpere, in proportie similara cu anul trecut, cadouri din strainatate (9% fata de 8%), dar in valoare mai mica, in medie de 343 de lei.
In 2020, achizitionarea online a cadourilor ar putea fi o solutie mai buna si mai sigura decat oricand, dar nu merita sa amanati cumparaturile pana in ultimul moment. Compari.ro faciliteaza in mod semnificativ compararea ofertelor si gasirea celui mai bun pret.
Metodologie
Cercetarea a fost realizata de catre GKI Digital la cererea Compari.ro in octombrie 2020. Sondajul a fost realizat pe un esantion de 1.600 de respondenti prin colectare de date online. Datorita metodei de colectare a datelor si a publicului tinta atins, cercetarea prezinta planurile de cumparaturi de sarbatori ale utilizatorilor activi de internet. La unele intrebari, respondentii au putut opta pentru mai multe variante de raspuns in acelasi timp.
infografic complet