Anul acesta, romanii isi vor petrece Craciunul acasa (56%) sau in vizita la cei dragi (39%). 32% din bugetul alocat sarbatorilor de iarna se va cheltui pe mancare si bauturi, 28% pe cadouri si 11% pe decoratiuni si atmosfera festiva. 4 din 10 romani au cumparat cadourile de Craciun in avans sau au plasat comenzi online pentru a profita de reduceri si a evita aglomeratia din magazine
AdPlayers. Info
Studiu anual derulat de Reveal Marketing Research in preajma sarbatorilor isi propune sa obtina o imagine detaliata a modului in care evolueaza planurile romanilor pentru sarbatorile de iarna de la an la an.
Anul acesta, romanii isi vor petrece Craciunul acasa (56%) sau in vizita la cei dragi (39%)
32% din bugetul alocat sarbatorilor de iarna se va cheltui pe mancare si bauturi, 28% pe cadouri si 11% pe decoratiuni si atmosfera festiva
4 din 10 romani au cumparat cadourile de Craciun in avans sau au plasat comenzi online pentru a profita de reduceri si a evita aglomeratia din magazine
Sentimentul de entuziasm resimtit de romani in apropierea sarbatorilor scade de la 17% in 2022, la 6% in 2023
Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, anul acesta romanii au mai multe sentimente pozitive in asteptarea sarbatorilor (73%), comparativ cu anul trecut (64%). Cele mai des mentionate emotii pe care le trezesc sarbatorile sunt cele de fericire/ bucurie (26%), starea de bine (16%) si sentimentul de multumire (12%).
Ramanem in sfera emotiilor pozitive, insa observam o scadere a sentimentului de entuziasm in apropierea sarbatorilor de la 17% in 2022, la doar 6% anul acesta, faptul ca anul trecut romanii s-au bucurat de primul Craciun fara restrictii reprezentand principala explicatie.
Pe de alta parte, gandurile negative nu ii parasesc pe 22% dintre romani nici anul acesta, indiferenta (7%) si tristetea sau stresul (7%) fiind cel mai des mentionate.
Majoritatea romanilor isi vor petrece Craciunul acasa (56%) sau in vizita (39%)
Majoritatea romanilor isi vor petrece, si in acest an, sarbatorile de iarna acasa (56%), procentul ajungand la 72% in cazul persoanelor peste 55 de ani si la 73% in cazul persoanelor cu venit mic, sub 2000 RON.
Mai mult decat atat, 39% dintre romani intentioneaza sa mearga in vizita la cei dragi (familie, prieteni) cu ocazia sarbatorilor de iarna, intr-o masura semnificativ mai mare cei cu varsta cuprinsa intre 45-55 ani (46%). Putem observa ca vizitele in afara localitatii de resedinta sunt preferate in mai mare masura de tinerii cu varste intre 18-24 ani (18% vs. 13% total esantion),
Romanii sunt mai cumpatati in privinta gestionarii cheltuielilor de sarbatori
Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, bugetul alocat pentru sarbatorile de Craciun va fi similar (50%) sau mai mic (38%) comparativ cu cel de anul trecut. Doar un procent de 12% mentioneaza un buget mai mare, in masura semnificativ mai mare cei cu varste cuprinse intre 44-55 ani (25%).
Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research. "Avand in vedere cresterile preturilor produselor si serviciilor din ultimul an, cei 88% dintre romanii care declara ca pentru sarbatorile de Craciun vor aloca un buget similar sau mai mic celui din 2022, vor fi nevoiti sa faca ajustari ale cosului de cumparaturi, intrucat un astfel de buget nu le-ar permite sa achizitioneze aceleasi produse sau sa mentina acelasi nivel de cadouri si cheltuieli ca anul trecut."
Aruncand o privire la organizarea cheltuielilor, procentual, 32% din bugetul alocat zilelor de sarbatoare va merge catre mancare si bauturi, 28% catre cadouri si 11% catre decoratiuni si atmosfera festiva.
Romanii sunt mai cumpatati in privinta gestionarii cheltuielilor de sarbatori, 11% din bugetul pentru anul acesta fiind alocat unui fond de cheltuieli neasteptate.
Comparativ cu sarbatorile de iarna din 2022, peste jumatate dintre romani (64%) declara ca vor reduce cheltuielile pentru decoratiuni si atmosfera festiva, in timp ce 46% intentioneaza sa aloce un buget mai mic cadourilor, iar 38% vor reduce suma cheltuita alimentelor si bauturilor cumparate.
Suma medie pe care romanii declara ca o vor cheltui anul acesta pe mancare si bauturi (546 RON), cadouri (492 RON) si decoratiuni (149 RON) este de 1188 RON, aceasta fiind in scadere cu 12% comparativ cu 2022 (1350 RON).
Ce cadouri isi doresc romanii de Craciun
Schimbul de cadouri este o traditie semnificativa in celebrarea Craciunului, iar cei mai multi dintre romani (35%) nu sunt pretentiosi, acestia declarand ca nu conteaza ce cadouri vor primi.
Hainele sunt cele mai dorite cadouri si de Craciunul acesta (30%), in special de catre tinerii intre 18-34 ani (37%). Articolele vestimentare sunt urmate de bijuterii, ceasuri (18%) si de produsele de ingrijire personala (18%), categorii preferate in mai mare masura de catre femei. Spre exemplu, 22% dintre femei isi doresc produse de ingrijire personala vs. 14% in cazul barbatilor.
Cadourile legate de pasiuni/ hobby-uri specifice sunt preferate de 15%, in mai mare masura de catre barbati (21% vs. 10% femei) si de catre cei cu varste intre 45-55 ani (29%), iar gadget-urile de 14% dintre respondenti.
Romanii prefera, in continuare, sa cumpere cadourile de Craciun din magazinele fizice (43%), in detrimentul celor online (26%). De asemenea, aflam ca anul acesta, 20% dintre respondenti au cumparat cadourile in avans pentru a profita de reduceri si a evita aglomeratia.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 11-16.12.2022 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, din mediul urban si rural, utilizatori de internet. Marimea esantionului a fost de 1015 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.
Mai mult in Research, Cercetare,