Studiul evidentiaza o crestere semnificativa a interesului fata de subiectul sustenabilitatii, procentul celor care considera acest aspect important pentru romani urcand la 58% in 2024, comparativ cu 36% in 2023.
AdPlayers. Info
Reveal Marketing Research, in colaborare cu Kaufland Romania, Heidelberg Materials Romania si Valorem, a realizat cea de-a treia editie a barometrului anual despre comportamentele si asteptarile consumatorilor referitoare la sustenabilitate, urmarind modul in care acestea au evoluat comparativ cu studiile similare desfasurate in ultimii doi ani.
Interesul pentru sustenabilitate este in crestere, iar abordarea problemelor de sustenabilitate necesita un efort colectiv
Crestere semnificativa a sustenabilitatii la 58% de la 36%
Studiul evidentiaza o crestere semnificativa a interesului fata de subiectul sustenabilitatii, procentul celor care considera acest aspect important pentru romani urcand la 58% in 2024, comparativ cu 36% in 2023.
Aceasta evolutie accelerata poate fi atribuita si implementarii Sistemului de Garantie Returnare (SGR), care a stimulat constientizarea impactului actiunilor individuale asupra mediului.
Principalele solutii identificate pentru abordarea problemelor de sustenabilitate ale societatii actuale se concentreaza pe trei directii esentiale: schimbarea comportamentului individual (74%), ajustarea atitudinii si politicilor guvernelor (73%) si cresterea productiei de energie verde (72%).
Aceste date reflecta faptul ca tranzitia catre un model sustenabil necesita un efort colectiv, sustinut atat de schimbari la nivel individual, cat si de initiative institutionale si progrese tehnologice.
Referitor la rolul inovatiilor in abordarea problemenlor de sustenabilitate, 65% dintre romani cred ca inovatiile tehnologice vor aduce solutii semnificative pentru problemele actuale de sustenabilitate din societate.
Industria alimentara si a bauturilor (20%) si comertul cu amanuntul (15%) sunt percepute ca fiind cele mai implicate sectoare in practici sustenabile
In perceptia romanilor, industria alimentara si a bauturilor (20%), comertul cu amanuntul (15%) si industria energiei (13%) sunt considerate cele mai implicate sectoare in practici sustenabile
Pe de alta parte, industria sustenabila (reciclare, colectarea deseurilor etc.) inregistreaza o scadere semnificativa de la 17% in 2023 la 6% in 2024. Aceasta modificare subliniaza necesitatea unor transformari reale si vizibile in toate industriile.
Televiziunea (61%) si retelele sociale (43%), principalele surse de informare
Televiziunea (61%) si retelele sociale (43%) continua sa fie principalele surse de informare despre sustenabilitate
42% intre romani respondenti se autoevalueaza ca fiind bine informati cu privire la tema sustenabilitatii, procentul fiind in crestere cu 10% fata de anul precedent. Maturii fara parteneri (50%), urmati de barbati (46% comparativ cu 38% in cazul femilor) se considera intr-o pondere mai mare informati cu privire la sustenabilitate.
Studiul arata ca televiziunea (61%) si retelele sociale (43%) continua sa fie principalele surse de informare despre sustenabilitate.
Cu toate acestea, in 2024 se observa o usoara scadere a utilizarii surselor traditionale de informare, televiziunea inregistrand o scadere de la 66% in 2023 la 61%, iar radio-ul de la 22% in 2023 la 17%.
Si in 2024 romanii vor mai multa implicare din partea companiilor pentru a incuraja comportamentul responsabil al populatiei
36% dintre romani declara ca incearca sa consume cat mai sustenabil, aceasta fiind o preocupare constanta pentru ei, procentul fiind in crestere fata de anul trecut (28%).
In ceea ce priveste comportamentul de cumparare, pretul accesibil (83%) ramane cel mai important atribuit atunci cand romanii aleg un produs .
In plus, se observa o crestere a procentului celor care citesc informatiile de pe eticheta unui produs si refuza sa-l cumpere daca nu promoveaza consumul sustenabil (30%), comparativ cu 2023 (25%).
In 2024, romanii considera ca incurajarea colectarii deseurilor si reciclarii (12%) ramane o actiune din partea companiilor care ar stimula un comportament de consum mai responsabil si sustenabil. De asemenea, preturile mai mici (10%) si promovarea sustenabilitatii prin educarea populatiei (9%) ar contribui la un comportament de consum mai sustenabil.
Comparativ cu anii anteriori, in 2024, se observa ca actiunile companiilor au un impact mai mic in determinarea consumatorilor sa adopte un comportament responsabil si sustenabil. Singurul factor care a inregistrat o crestere comparativ cu 2023 este reprezentat de preturile mai mici (+6%) .
Defrisarile (56%) si reciclarea (52%), principalele probleme de rezolvat
Cele mai urgente probleme de sustenabilitate de rezolvat: defrisarile (56%) si reciclarea (52%)
Interzicerea defrisarilor (56%), reciclarea tuturor materialelor posibile (52%) si dublarea suprafetelor impadurite (46%) sunt considerate cele mai urgente probleme de sustenabilitate, ce ar trebui sa fie rezolvate in urmatorul an.
Pe de alta parte, in topul actiunilor pe care respondentii nu le considera necesare se afla eliminarea produselor de origine animala din consum (52%) si scoaterea din uz a masinilor pe baza de combustibili fosili (27%).
Metodologie:
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 17-25.10.2024 pe un esantion reprezentativ pentru universul persoanelor cu varsta 18+ din Romania, utilizatori de internet, din mediul urban si rural mare. Marimea esantionului a fost de 1012 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de incredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 16 ani companii din Romania si alte tari din Europa.
Mai mult in Research, Cercetare, Market Research