"(Ne)Comunicarea platilor online" Madalin Matica, DotCommerce
Luni, 12 Martie 2007
(Ne)Comunicarea platilor online Madalin Matica, DotCommerce AdPlayersFile Madalin Matica (foto), 37 ani (blog.dotcommerce.ro), Director de Operatiuni Europene, DotCommerce International USA

A absolvit facultatea de Drept. Matica a mai fost jurnalist la Catavencu, director la Accord, Mate Petroleum Trading, Poanie Un ltd, Euromall SA, otCommerce. Potrivit companiei, DotCommerce România este liderul procesarii de carduri online pe piata româneasca.

(AdPlayers.ro, Madalin Matica)

„Comertul electronic a generat foarte multe articole de presa, mii de însemnari pe bloguri si zeci de conferinte. În ciuda acestor eforturi ( facute în cea mai mare parte de magazinele virtuale sau de procesatorii de carduri) plata prin intermediul cardurilor bancare este înca extrem de redusa la nivelul României. Cea mai simpla explicatie ar fi gradul redus al nivelului de educatie în zona metodelor de plata a populatiei. Dar asa cum toti am aflat cea mai simpla explicatie nu este neaparat si cea adevarata.

Comertul electronic este ruda cea mai saraca a produselor bancare. Si tocmai parintii acestei metode sunt si cei care o tin la un nivel redus de acceptata si cunoastere. Adica bancile emitente de carduri, bancile acceptatoare de plati online si organizatiile internationale emitente de carduri.

Desigur aparent aceste institutii fac eforturi în promovarea cardurilor. Mai exact fac eforturi în promovarea emiterii de carduri, cu orice pret si catre oricine. Este aici un pic din frenezia paguboasa a politicilor prin care angajatii companiilor erau obligati sa primeasca salariul pe carduri.

Am sustinut mereu ca ceea ce se impune poate pune în pericol obiectul sau serviciul impus. Populatia s-a trezit în fata unui card bancar impus ca obligativitate si pe care nu îl întelegea. Desigur, în frenezia emiterii, bancile nu au avut timp sa îsi explice acest mijloc de plata. Poate doar folosirea acestuia la ATM pentru a ridica numerar. Profiturile lor erau aici clare si immediate: comisioane de administrare, de ridicare numerar, aplauze ale managementului si atingerea cifrelor productiilor “cincinale”.

Investitii pentru profit de 1-2% versus 15%

Exemplu clar pentru anul 2006: o singura banca a alocat un buget pentru promovarea comertului electronic. Si acel buget mai mic decât cel alocat organizarii unei conferinte de marime medie. În rest, liniste si credite.

Explicatia din punctul de vedere al managementului bancilor este simplu: nu este profitabil din punct de vedere economic sa fie facute investitii pentru un canal care poate aduce un profit de 1-2% fata de zona de credite catre populatie care aduce un profit mediu de 15%.

Nu îti trebuie un MBA pentru a-i întelege pe cei care fac strategiile bancilor. În schimb nici nu cred ca ei au un MBA din punctul de vedere în care nici unul nu arata o viziune coerenta sau întelegerea dinamicilor pe termen mediu si lung.

O cifra trista: din 2004 si pâna la sfârsitul anului 2006 doar 4000 de detinatori de carduri si-au înrolat cardul în standardul 3DSecure (ceea ce nu înseamna ca doar 4000 de carduri sunt acceptate, cifra cardurilor acceptate pe internet fiind în jurul cifrei de 6 milioane).

Viitorul serviciilor bancare este bazat pe dezvoltarea tehnologica si a internetului, iar comertul electronic este nascut tocmai din aceste tehnologii. A ignora comertul electronic înseamna a ignora internetul. Pare absurd dar este realitatea momentului.

Organizatiile internationale emitente de carduri înteleg însa mult mai bine aceste probleme dar sunt legate de mâini în acest caz. Ei depind de bancile membre pentru a face aceste comunicari si au nevoie de colaborare pentru a reusi sa aduca în atentia detinatorilor de carduri aceasta metoda de plata. Si revenim la motivele expuse mai sus.

Lipsa planurilor pe termen lung

Problema promovarii metodelor de plata la distanta se loveste de lipsa de viziune a bancilor emitente si de dorinta acestora de a-si satisface orgoliile si dorintele pe termen scurt.

Magazinele virtuale promoveaza plata prin card fara convingere. Pentru ele plata prin card are câteva avantaje: încasarea rapida a sumelor, certitudinea comenzii si usurinta în administrarea magazinului si a stocurilor. Dar dezavantajul care îl au în fata este mai mare decât aceste avantaje solide: comisionul de procesare al cardurilor este (în medie) de 4,5%. Iar comertul electronic este la fel de lipsit de imaginatie ca si retailul deoarece primul si uneori singurul indicator si diferentiator este pretul.

Lupta se da doar pe modulul de ieftin desi toti managerii par a întelege ca ieftin= faliment. Întotdeauna vei fi în pericolul în care cineva va fi mai ieftin ca tine si nu vei putea pastra cumparatorii. Iarasi avem confruntarea dintre planurile pe termen lung si mediu ( inexistente) si cele pe termen scurt.

Procesatorii de carduri sunt singurii care vor promova activ aceasta metoda de plata deoarece este singura lor sursa de profit.

La sfarsitul zilei cu totii facem calcule de profit. Si sunt perfect de acord cu ele. Ceea ce ma uimeste însa este lipsa de viziune si lipsa planurilor pe termen lung. Industria e-commerce traieste doar în astazi si în acum si cred ca acest indicator este tocmai începutul sfârsitului pentru ei.

Cui îi pasa de mâine ?

Comertul electronic este în crestere si poate raporta cifre acceptabile. Dar nu reuseste sa devina standard sau sa aiba acceptanta, dorita. Nu astazi cel putin. Iar mâine.. cui îi pasa de mâine ? Poate doar adevaratilor câstigatori ai pietii care însa nu si-au spus cuvântul."

 

PUBLICITATE: