Furnizorii de media cheltuie sute de mii de euro anual pe calatorii pentru agentiile de media sau de publicitate care administreaza bugetele investitorilor in comunicare. Avand drept scop declarat „prezentare de vanzari”, criza a lasat insa urme serioase in organizarea unor astfel de excursii care au devenit tot mai mult cadouri, decat prezentari.
Din 7-8 calatorii exotice pe an cate erau organizate in trecut, potrivit informatiilor AdPlayers, pana astazi doar trustul patronat de Dinu Patriciu si-a mai permis sa investeasca pentru a-si prezenta planurile din acest an. Bugetul? Cel putin impresionant pentru aceste vremuri: intre 0,5 si 0,6 Milioane EUR.
Sub protectia anonimatului, un responsabil de media dintr-o agentie a afirmat pentru AdPlayers ca in anii trecuti mult prea desele oferte de la furnizorii de media l-au facut renunte la o invitatie, preferand sa petreaca un weekend prelungit in familie. Suprapunerea calatoriilor peste perioade incarcate din an aduce unui om de media nu numai bucuria unei excursii cadou, ci si serioase probleme in plan personal cand in weekend era „la munca”.
Saptamana crizei in agentii de media
Departe de a nu fi primita cu bratele deschise, initiativa furnizorilor de media de a oferi astfel de excursii poate fi socotita drept una importanta pentru agentiile de media sau publicitate, cat timp acestea din urma accepta sa scoata oameni valorosi din productie timp de 3-4 zile lucratoare, din 5 cate are in total saptamana de lucru. Si asta, nemaipunand la socoteala timpii morti cu depanarea amintirilor si fotografiilor din „prezentarile de vanzari” care sunt depanate ulterior la cafea.
Mai la obiect, din informatiile AdPlayers cea mai recenta excursie de la Adevarul Holding a lasat agentiile de media si de publicitate fara oameni cheie incepand de la jumatatea zilei de miercuri, 17 februarie, pana luni 22 februarie, la pranz. Iar daca cineva isi imagineaza invitatii muncind cu spor pentru planurile de media ale clentilor in dimineata zilei de plecare in excursie, sau luni dupa amiaza in ziua aterizarii, poate fi dat afara din media si angajat la creatie.
Cu alte cuvinte, multi dintre cei chemati in "media-calatoria" exotica au fost practic intr-un concediu de o saptamana, incepand de miercuri dimineata, pana marti dimineata. Scopul: cu siguranta atat in folosul agentiilor care au acceptat invitatiile, lasand o mare gaura in organigrama companiei, cat si in folosul furnizorului de media, care foarte putin probabil au avut ca scop sa lase cu gura cascata toata piata de media, fara sa-si propuna catusi de putin sa scoata cel putin banii bagati intr-o asemenea excursie.
De fapt, "prezentarile - excursii" nu sunt nimic altceva decat un alt mod de a investi in imaginea produselor companiei luand mintile investitorului in media sau agentiei, cu emotia unei calatorii care-si face treaba mult mai bine decat o prezentare de vanzari la Bucuresti. Cat despre perspectiva rationala de alocare a bugetelor, mai bine nu intrebati dupa o astfel de excursie. Puteti constata si singuri ca BRAT, SNA si SATI masoara tot mai multe publicatii tiparite sau online care nici macar nu mai exista. Si sa speram ca lucrurile se vor opri la numarul titlurilor de astazi.
Revenind la cel mai recent exemplu de excursie cadou, practic, 4 din 5 zile lucratoare ale unei saptamani de lucru administratorii bugetelor de media au fost lasati de agentii sa plece intr-o vacanta programata de un furnizor, departe de forfota zilnica a ofertelor altor grupuri de media, sau de planurile clientilor care au primit astfel fix ceea ce meritau din partea companiilor de media tot mai prost platite: angajatii de rezerva.
Excursii cadou, de 10 ani in media
Practica excursiilor cadou nu este totusi marca inregistrata a unui furnizor de media. Moda calatoriilor in scopul prezentarilor de vanzari a cuprins multe grupuri de media. Totul a inceput undeva in urma cu 10 ani cand, in toamna lui 1999, doi-trei furnizori de media majori ofereau cate un weekend prelungit pentru a-si prezenta planurile anului ce avea sa vina. Cu o cursa charter si un weekend in Palma de Mallorca, grupul Media Pro ingropa in noiembrie 1999 oferta Ringier care venea cu o contraoferta elvetiana modesta, mult mai aproape de Romania.
Pe atunci, o zi din viata unei agentii in schimbul unei prezentari de vanzari in afara granitelor tarii era privit drept un troc profitabil pentru toata lumea. Invitatii proveneau de la agentii de publicitate sau de media, pana la clientii investitori in media, iar totul era un schimb oarecum echitabil pentru o agentie care oferea o zi libera pentru a afla informatii valoroase dintr-un grup de media, sau cu scopul de a cimenta relatii intre parteneri pentru care orice ocazie este binevenita. Mai ales atunci cand nu este pe banii tai, ci pe banii altuia.
Din 1999 si pana astazi piata de media a crescut de cateva ori. La fel si oferta excursiilor cadou. Incepand cu furnizori de media tiparita, pana la televiziune sau radio, practic nimeni nu s-a dat inapoi, daca buzunarul i-a permis, sa ofere agentiilor cate o prezentare de vanzari in afara granitelor Romaniei. Din Europa si Asia, pana in America de Nord si America de Sud, sau Africa, avioanele au batut lumea in lung si in lat pentru a ridica standardele prezentarilor de vanzari ale grupurilor de media, lasand orice alt format de succes din trecut in epoca de piatra. Cum o invitatie la un eveniment in Bucuresti urmat de un cocktail era o gluma proasta pe langa excursiile de sute de mii de euro in strainatate, creativitatea prezentarilor de vanzari a transformat categoria acestor evenimente intr-o bursa a excursiior tot mai tari, si tot mai exotice.
Despre cat de multe erau in anii trecuti astfel de calatorii nevinovate „de weekend”, imaginati-va doar ca o parte dintre furnizorii de media ajungeau sa tina cont unii de altii pentru a nu „se calca” pe picioare si sa suprapuna propriile programe de „prezentari de vanzari”. Altfel spus, toata lumea se uita in ograda celuilalt ca sa nu aiba goluri de aer la decolare in lista propriilor invitati.
Din informatiile AdPlayers, intre anii 2000 si 2008 „ofertantii” puneau, in medie, pe masa fiecarei agentii intre una si opt astfel de invitatii la „prezentarile de vanzari” peste granita. Acest lucru se intampla cu intre 100 si 200 de oameni, o data la doua-trei saptamani. Au existat insa si cazuri in care fiecare saptamana isi avea programata propria excursie cadou, atat in agenda agentiilor cat si a furnizorilor de media.
De la excursii de 100 –200 mii USD, la 500-600 mii EUR
Anvergura excursiilor cadou pentru administratorii conturile de media nu este deloc una de trecut cu vederea. Pentru a promova planurile grupului din acest an, trustul condus de Razvan Corneteanu a luat timp de o saptamana in avion mai mult de 180 de oameni din agentii, trecand pe planul doi administrarea bugetelor de media ale investitorilor in publicitate. Si asta, fara a pune la socoteala proprii angajati care au ridicat intreaga lista de calatorie la peste 200 de oameni. Toata lumea s-a bucurat de una dintre cele mai exotice excursii organizate in ultimii zece ani de vreun grup de media.
Bursa excursiilor cadou striga oferte de la 100-200 mii de dolari, in urma cu 10 ani, la peste 600.000 de euro in 2010, la cat este evaluat bugetul excursiei organizate in urma cu o saptamana de Adevarul Holding. Perioada si resursele dintr-o companie? Incepand de la un weekend prelungit ce putea fi rupt din programul unei agentii ce se putea lipsi de unul sau doi oameni cheie timp de una-doua zile lucratoare, la un „sales presentation” de 3-4 zile lucratoare cu pana la 8 oameni scosi din functiune. Si asta dintr-o singura agentie de media. Aici a ajuns in ultimii zece ani oferta excursiilor cadou.
Profitabil sau nu, fiecare an a adus pe piata investitii in imaginea furnizorilor de media cu excursii in valoare de la 500.000 la peste 1 Milion de euro pe an, ajungand in 2008 la un apogeu, dupa calculele AdPlayers, de aproximativ 2-2,5 Milioane de euro. Atati bani se pare ca au fost injectati in excursiile cadou ale marilor furnizori de media. Practica excursiilor cadou naste invidii intre colegi, schimba ierarhii, si nu de putine ori face „programari” pentru urmatoarea excursie.
Cine cu cine va pleca data viitoare? Din pacate, BRAT, SNA, SATI, ARMA sau alte date de audienta media nu ne pot spune.