(AdPlayers.ro, Iulian Toma, iulian.toma@adplayers.ro )
Capital a scos de sub rotativa probabil cel mai puternic vector de imagine economica al trustului Ringier. Capital Top300, Cei Mai Bogati Români 2006 a tras în acest an un tiraj de 120.000 de exemplare, într-un format cu care a obisnuit deja cititorii fideli si având un numar de 244 de pagini, tiparite în editie de lux la Infopress.
Proiectul special anual face parte din colectia Top Capital, care mai cuprinde Top 100 femei de succes si Top 100 Companii pentru care sa lucrezi. Editata de trustului Ringier, Revista Capital are vânzari medii pe editie de 40.131 exemplare (din datele BRAT, citate de editor, pentru ianuarie-iunie 2006) si o audienta medie pe editie de 354.000 de cititori (SNA iulie 2005 – iulie 2006).
Mass-Media are 5 din 9 cei mai bogati români cu peste 500 milioane USD
Poate una dintre cele mai importante concluzii legate de bogatii din Mass-Media este ca mai mult de jumatate (cinci din primii noua) cei mai bogati români, cu peste 500 milioane USD în Top 300 Capital au afaceri inclusiv în acest domeniu. Ceea ce ar însemna ca potentialii viitorii miliardari ai României au ambitii, cu siguranta justificate, de jucatori în Mass-Media.
Sorin Ovidiu Vântu cu 850-900 milioane USD, Familia Paunescu având 830-850 milioane USD, Fratii Micula cu 750-790 milioane USD, Dinu Patriciu cu 550-600 milioane USD si Familia Voiculescu (500 milioane USD), toti sunt investitori importanti sau chiar proprietari ai unor canale media. Ce-i drept, unele dintre ele departe de a atrage cei mai multi bani din publicitate, principalul motor (sau combustibil) al canalelor media.O afacere de traditie în multe tari din întreaga lume, România se dovedeste originala si în Mass Media, atragând un interes deosebit al multor bogati care nu sunt neparat cei care si-au construit succesul în ultimii 17 ani din aceasta industrie. Poate si pentru faptul ca multe din trusturile media straine, cu exceptia celor prezente în ultimii ani în România, nu considera înca tara noastra o piata deosebita.
O a doua concluzie care s-ar putea trage ar fi ca, desi exista aproape miliardari români cu afaceri inclusiv în Mass-Media, cei mai activi bogati români ai industriei numara averi de maxim câteva zeci de milioane de dolari, rotunjite chiar din alte industrii, în vreme ce vârful Top 300 Capital este situat undeva cu putin peste 1 miliard USD.Cei mai bogati români în Mass-Media
Potrivit Top300 Capital, Sorin Ovidiu Vântu (cu investitii si în Realitatea Media - Realitatea TV, The MoneyChanel, NewsIn si Grupul Catavencu) pare sa fie cel mai bogat dintre românii cu activitati în Mass-Media, având o avere estimata la 850-900 milioane USD.
Îi urmeaza Familia Paunescu cu 830-850 milioane USD (B1TV, Curierul National, Casa de productie de filme Mandragora).
Fratii Micula (Centrul National Media – National TV, N24, National FM, Favorit TV si ziarul Realitatea Româneasca) se afla pe locul 3 cu o avere estimata la 750-790 milioane USD.
Dinu Patriciu (550-600 milioane USD) are investitii în mass media nu neaparat mai putin importante. Printre ele se numara si (Adevarul, Satiricon – Aspirina, Dilema Veche, România literara, Dilemateca)
Familia Voiculescu este prezenta în top 300 Capital cu 500 milioane USD (controleaza trustul de media Intact – Antena1, Antena3, Euforia TV, si publicatii cum sunt Gazeta Sporturilor, Jurnalul National, Saptamâna Financiara, Tango).
Familia Adamescu cu 350-400 milioane USD, detine si 50% din actiunile trustului Medie Holding, actionar majoritar al publicatiei România Libera.Bogatia lui Adrian Sârbu, probabil românul cu cea mai mare pondere a investitiilor în Mass-Media dintre cei de mai sus, este estimata la doar 97-100 milioane USD. Si asta în conditiile în care “provestea” lui Sârbu se leaga de unii dintre cei mai mari poli de audienta si publicitate - canalele media din trustul MediaPro, audiovizualul controlat de MediaPro International si publicatiile editate de PubliMedia International ori de compania Crucisatorul în care Publimedia este actionar majoritar.
Printre cele mai mari investitii ale lui Adrian Sârbu în trustul MediaPro se numara posturile de televiziune ProTV, Acasa TV, ProCinema, posturile de radio ProFM, InfoPro, si publicatiile Ziarul Financiar, Gândul, BusinessMagazin, ProTvMagazin, Playboy, The One, Target, publicatii locale, agentia de stiri Mediafax, companiile MediaPro Pictures, MediaPro Music sau mai recenta MediaPro Interactiv.
Cristian Burci, cu 95-100 milioane USD, potrivit TOP 300 Capital este la fel de bogat. Burci este cel care, pâna nu demult, controla investitiile achizitionate de SBS - Prima TV, KissFM, MagicFM, si care, potrivit revistei Capital ar fi fost si consultant al trustului Dogan – cel mai mare grup de media din Turcia, ce si-a facut aparitia de curând si în investitiile din România.
Anca Vlad are si ea, potrivit publicatiei Ringier, o avere de 95-100 milioane USD. Vlad detine controlul SensoTV si grupului de presa Tonica (Tonica, Farmacia Ta, Slab sau gras).
Silviu Prigoana este cotat în Top 300 Capital cu 70 –80 milioane USD. Poate unul dintre cei mai mari investitori ai televiziunilor de nisa autohtoni, Prigoana este actionar în posturi cum sunt MeteoTV, Sigma TV, Taraf TV, EtnoTV, TVSport si Teleshop24.
Valeriu Lazarov (casele de productie La Dolce Vita, Prime Time WorldBroadcast si Sagitarius) are o avere estimta în top la 50-55 Milioane USD. Lazarov este cheia succesului de rating dar si de publicitate al emisiunilor Surprize Surprize si Iarta-ma de la TVR1, Din Dragoste, Ciao Drawin sau Geniali de la Antena1.
Cei mai bogati români din PublicitateCristian Burci ( 95-100 milioane USD) si Adrian Sârbu (97-100 milioane USD) se numara si printre cei mai bogati români cu activitati inclusiv în Publicitate. Ambii sunt prezenti, sub diverse forme, si în companii cu activitati în marketing si comunicare, primul fiind fondator al grupului Graffiti BBDO România, iar al doilea fondatorul agentiei de publicitate Young&Rubicam / Team în România.
Urmatorul pe o lista a celor implicati în comunicare din Top 300 Capital este Dragos Grigoriu (foto) de la Tempo Advertising, cotat la 20-21 milioane USD, potrivit publicatiei ca urmare si a exploziei din domeniul imobiliar, cu siguranta o parte importanta în evaluarea autorilor.
În topul celor mai bogati români cu afaceri si în publicitate se mai numara , dupa Grigoriu, Veronica Savanciuc (Grupul Lowe România) cu 15-19 milioane USD, Bogdan Enoiu (McCann WorldGroup) si Radu Florescu (Grupul Saatchi & Saatchi România) fiecare dintre ultimii doi cu câte 10-11 milioane USD, chiar daca ponderea afacerilor în industria de comunicare este una consistenta, atât prin specializarile controlate cât si prin numarul de companii prezente pe piata româneasca de profil.
Veronica Savanciuc (foto), cu 15-19 milioane USD, este fondatoare în grupul de comunicare Lowe România – din care fac parte divizii cum sunt cele ale Lowe & Partners, Initiative, MedicOne, Draft, Brand Connection.
Bogdan Enoiu (foto), având 10-11 milioane USD, este si el unul din fondatorii McCann WorldGroup si cel care se afla la originea companiilor McCann Erickson, McCann PR, Universal McCann Momentum, MRM Partnership sau BrandTailors.
Tot cu 10-11 milioane USD, Radu Florescu (foto) controleaza grupul Saatchi&Saatchi, în structura caruia se afla companii cum sunt Saatchi&Saatchi Advertising (Saatchi&Saatchi X, ZenithMedia, Funky Business, Pantone Studio).
Alte nume din industria comunicarii nu sunt prezente în Top300 Capital - Cei Mai Bogati Români, cu siguranta si pentru ca ultimii intrati în editia 2006 sunt cei acre au 10 milioane USD.