(AdPlayers, Iulian Toma)
Pe drumul spre Romania, relansarea Hallmark Channel sub numele canalul de televiziune pentru femei Diva Tv, parte a aceluiasi grup Universal Networks, a chemat de curand in pitch de creatie mai multe agentii de publicitate romanesti. O licitatie cel putin intersanta pentru ghidul de practici de la UAPR.
Cum bugetul de lansare ar fi urmat sa fie cuprins intre 800.000 EUR si 900.000 EUR, iar organizatorul era consultantul Universal Channel in Romania, compania Stuff Media, toate agentiile au dat curs invitatiei, chiar daca nu toata lumea a fost incantata sa descopere o firma de apartament intr-un bloc de locuinte cu 8 etaje.
Primul pitch – ideile „nu au convins”
Potrivit unor surse din piata, initial pe lista invitatilor s-ar fi numarat trei agentii: Propaganda, Proximity si Brand Support. Adrian Tuluca, Managerul Propaganda, a confirmat participarea, spunand ca pitch-ul a adus agentiei o oarecare nemultumire, dar nu a lasat sa se inteleaga ca ar fi foarte suparat. Madalina Oanta, liderul echipei care a participat la pitch spune ca „Nemultumirea Propaganda a venit din punct de vedere al organizarii. Cred ca echipei Universal Networks de la Bucuresti i-a lipsit experienta de organizare a unui pitch”.
Dupa o prima etapa, ideile Propaganda se pare ca au placut, dar nu au convins. Coordonatoarea pitch-ului local - Alina Caraclischi, marketing Consultant la Stuff Media, consultantii locali ai Universal Networks (Hallmark | Movies 24 | Sci Fi | Universal ) a afirmat pentru AdPlayers ca propunerile nu au fost indeajuns de convingatoare, asa ca a decis organizarea unui nou proces de selectie, la care sa participe mai multe agentii, inclusiv internationale.
„Noi intotdeauna am lucrat pe creatie cu agentii din strainatate briefuite in acelasi timp cu agentii din Romania”, motiveaza a doua etapa reprezentanta Stuff Media.
Al doilea pitch
Asadar, dupa un prim concurs in care organizatorul nu a ales nicio agentie, in urma unui alt tur la care au fost invitate Leo Burnett, McCann Erickson, Publicis Romania si Ogilvy, organizatorii licitatiei au ales sa dezvolte pentru piata romaneasca o varianta de implementare a propriei creatii de la Londra. Practic, reprezentantii Universal Networks au pus agentiile la treaba de doua ori pentru creatia lansarii Hallmark sub numele Diva TV, si au ales sa implementeze altceva.
Contactati de catre AdPlayers, oficialii de comunicare ai Leo Burnett si McCann Erickson nu au comentat informatia. Agentiile Publicis si Ogilvy nu au putut fi contactate pana la ora publicarii prezentului material. Surse apropiate companiilor spun insa ca invitatia la pitch si desfasurarea licitatiei a fost o mare dezamagire pentru toata lumea. De ce?
Raspuns catre toti: „Ideile au fost exceptionale si indetionam sa dezvoltam o parte dintre ele cu voi”
Intr-un raspuns trimis tuturor agentiilor cu „Dear all” si toate adresele in „to” si „cc”, dupa multumiri adresate participantilor, reprezentantii Universal Networks de la Stuff Media asigura companiile ca propunerile au fost impresionante insa, din mai mult motive, au decis sa utilizeze propria creatie on-air, pentru adaptarea ei „off-air”.
Poate cea mai importanta parte a raspunsului vine in finalul mesajului reprezentantilor Universal Media de la Stuff Media trimis agentiilor: „The ideas we received have been exceptional and we plan to develop some of them with you for Phase 2, when we introduce the brand into Romanian market”. Sau, mai pe romaneste: „Ideile au fost exceptionale si intetionam sa dezvoltam impreuna cu voi o parte dintre ele in faza a doua, cand vom introduce brandul pe piata romaneasca”.
Dar care idei? De la ce agentii, sau agentie? Daca din raspunsul trimis participantilor nu este clar, AdPlayers a incercat sa afle direct de la sursa. Aici, surpriza, raspunsul nu este unul final. Alina Caraclischi spune ca procesul de evaluare nu s-a incheiat si ca „agentiile sunt inca in curs de evaluare in lunile urmatoare”.
Acest lucru nu este stiut insa si de agentii. Din investigatiile AdPlayers, participantii la pitch considera procesul de selectie ca si incheiat. Concluzia este ca nimeni n-a inteles cine si care dintre „ideile propuse sunt interesante si ca o parte dintre ele vor fi folosite in faza 2”, si nici daca procesul de evaluare continua.
„With You”
„Fiecare dintre companii a fost sunata, inainte sa primeasca raspunsul scris, afland astfel ca procesul de selectie continua si ca nu am ales inca nicio agentie”, spune coordonatoarea licitatiei, care mai recunoaste si ca era bine sa scrie acest lucru in clar in comunicarea trimisa agentiilor. Desi agentiile au oferit prezentari si solutii in pitch in limba engleza, Alina Caraclischi spune ca, pentru toata lumea care cunoaste aceasta limba, se intelege totusi destul de clar ca folosirea ideilor se va intampla prin formularea „with you”, impreuna cu agentiile.
„Licitatia nu este oficial incheiata”, mai spune Alina Caraclischi. „Exista o a doua etapa si nu suntem pregatiti sa vorbim despre ea, pentru ca lucram la strategia lansarii care este confidentiala. Am apreciat ideile si seriozitatea participantilor, dar am considerat ca nu este oportun sa le folosim deocamdata. Prin urmare, prima faza a comunicarii o vom dezvolta inhouse. In faza a doua va trebui sa alegem un castigator care care s-a apropiat cel mai mult de ceea ce vrem sa facem noi.”
Ce se intelege, fara comunicarea telefonica, din raspunsul de mai jos trimis agentiilor de catre reprezentantii Universal Networks de la Stuff Media? AdPlayers incearca sa afle „with you”.
„Dear All,
Thank you very much for participating to DIVA Creative Pitch!
Your work was impressive and it was a great to meet and know your teams better.
For many reasons we have decided to use our own on-air creative to lead our off-air campaign. We have opted for a programme-led campaign using our on-air creative concept and we will use a London agency for adapting this for off-air.
The ideas we received have been exceptional and we plan to develop some of them with you for Phase 2, when we introduce the brand into Romanian market.”