foto: LPF.ro
Liga Profesionista de Fotbal isi propune, in noul sezon, sa creasca numarul suporterilor prezenti pe stadion si al companiilor interesate de comunicarea directa cu fanii fotbalului profesionist.
adplayers. Iulia Suteu
Contributor la adplayers, Iulia Suteu este
Liga Profesionista de Fotbal (LPF) isi propune, in noul sezon, sa creasca numarul suporterilor prezenti pe stadioane si al companiilor interesate de comunicarea directa cu fanii fotbalului profesionist, afirma pentru adplayers oficialii organizatiei.
Potrivit vicepresedintelui LPF, Robert Pongracz, pentru sezonul competitional 2016 – 2017, Liga Profesionista de Fotbal are in vedere cresterea numarului de spectatori cu 10%, in paralel cu o mai buna cunoastere a profilul suporterilor care vin la stadion.
Nu in ultimul rand, Pongracz vorbeste printre obiectivele ligii si de imbunatatirea relatiei dintre cluburi si suporterii acestora, intr-o colaborare permanenta cu detinatorii cluburilor, indiferent de forma de proprietate.
In prezent, patru din cele 14 cluburi din Liga 1 Orange sunt in proprietate privata, in timp ce restul de 10 sunt sustinute de primarii si administratii locale.
Obiectiv. Suporteri pe stadion
Potrivit executivului organizatiei, L.P.F. va demara un program prin care va ajuta cluburile sa imbunatateasca prezenta suporterilor la stadion. Proiectul consta in analiza profilului suporterilor si a evenimentelor locale si regionale, pregatirea unei strategii specifice de atragere a suporterilor, imbunatatirea bazelor de date, promovarea evenimentului sportiv alaturi de administratia locala si imbunatatirea conditiilor oferite la stadion.
Similar facilitatilor de de cazare din industria de turism, si fotbalul se joaca pe mai multe categorii de stadioane. Din informatiile puse la dispozitia adplayers, in Romania, exista mai multe stadioane de categorie 4, cea mai inalta calificare europeana oferita unui stadion, omologate UEFA. Aceste criterii se acorda in functie de amplasamanet, facilitatile pentru public, suporteri cu dizabilitati, mass-media, jucatori, securitate, siguranta, etc.
Ca sa numim doar cateva dintre acestea - Arena Nationala, Cluj Arena, stadionul CFR Cluj, stadionul Astra Giurgiu, Ceahlalul si Petrolul Ploiesti sunt sase dintre stadioanele care indeplinesc acum aceste criterii, urmand ca, la finalul acestui an, sa fie inaugurat un stadion modern la Craiova si in 2017 la Targu Jiu.
Stadioanele din Romania- competitive pentru evenimente internationale
„Problema stadioanelor este des adusa in discutie in Romania, insa in acest moment exista o serie de stadioane moderne care pot organiza competitii internationale. Echipele din Liga 1 Orange isi doresc mai multi suporteri pe stadion si acest lucru se poate realiza doar printr-o promovare mai buna a meciurilor, printr-un dialog constant cu suporterii. In multe orase, nu exista evenimente echivalente cu un meci de fotbal. De aceea, ne dorim sa transformam meciurile intr-un loc real de intalnire pentru comunitate, avand astfel convingerea ca si echipele vor juca mai bine avand sustinerea comunitatii”, spune Robert Pongracz, Vicepresedinte LPF.
„As putea sa dau un exemplu concret, recent. Astra Giurgiu, o echipa cu o evolutie foarte buna, care a castigat sezonul 2015-2016 al Ligii 1 Orange si cu un stadion la standarde europene, a jucat in Romania cu echipe mari precum AS Roma. Participarea in grupele UEFA Europa League ar trebui sa fie un motiv de mandrie, mai ales pentru comunitatea din Giurgiu. Este normal sa iti sustii echipa care aduce fotbalisti de nivelul lui Totti in Romania!’’
In paralel, LPF demareaza un program prin care isi propune sa creasca interesul si increderea companiilor in fotbalul profesionist.
Pongracz tinteste campanii de informare si testare pe stadioane
La curent cu activitatile si asocierile de marketing si comunicare pe stadioane ale unor cluburi profesioniste fanion in intreaga lume, Pongracz tinteste si pe stadioanele din Romania campanii de informare si testare de produse.
„Pe langa sponsorii Ligii 1 Orange, cautam companii interesate de asocierea cu fotbalul profesionist pe stadion. Campanii de informare, de testare de produse sau campanii de educare isi gasesc foarte bine locul intre suporteri, pe langa oferta clasica de outdoor. Suntem interesati de domenii precum FMCG, moda & sport, banking & asigurari, gadget-uri si IT”, a mai daugat pentru adplayers Robert Pongracz.
O parte dintre capacitatile de asociere sunt deja puse la treaba. Numai in sezonul trecut, LPF a implementat prin partenerii sai comerciali Orange, Adeplast si Audi o serie de actiuni si promotii pe stadion. La acestea se adauga si o campanie de responsabilitate sociala desfasurata impreuna cu Liga Romana contra Reumatismului.
„Avantajele pe care le ofera LPF sunt legate de posibilitea de comunicare nationala sau regionala cu un numar de spectatori aflat in crestere, dar si posibilitatea de a alege variante creative de comunicare prin actiuni si evenimente out of the box cu jucatorii sau echipele din teren”, adauga Robert Pongracz.
900.000 de spectatori pe stadioane. Infinite modalitati de interactiune cu ei
Conform executivului LPF, in sezonul competitional precedent au fost pe stadion un numar de aproximativ 900.000 de spectatori care si-au sustinut echipa favorita. Cifra este in crestere, comparativ cu sezonul 2014-2015, care a avut la baza un alt sistem competitional cu circa 100 de meciuri in plus.
Din sezonul competitional 2015-2016, noul format Liga 1 Orange are drept scop principal imbunatatirea calitatii jocului, conditie necesara cresterii sportului. Sezonul in curs are 268 meciuri disputate intre cele 14 cluburi din Liga 1 Orange, in format regular pentru primele 182 meciuri si un format play off – play out pentru restul de 86.
In clasamentul echipelor cu cea mai buna prezenta a suporterilor pe stadion este FC Steaua Bucuresti, urmata de Dinamo Bucuresti, Petrolul Ploiesti (care, din acest sezon, joaca in Liga 2), ACS Poli Timisoara si CSMS Iasi.
Statistici. Sold-out la bilete in Iasi si Botosani. Orase mici, comunitati pe stadion
In clasamentul echipelor care au vandut cel mai mare numar de bilete sunt CSMS Iasi cu 97.7%, FC Botosani cu 96,54%, si ASA 2013 Targu Mures si Pandurii Targu Jiu cu 85,44%, ceea ce arata ca in orasele mai mici meciurile de fotbal sunt evenimente la care comunitatea participa.
Cele mai urmarite meciuri de pe stadion au fost in lunile aprilie 2016, iulie 2015 si august 2015, luni care au totalizat 44% din numarul total de suporteri prezenti la stadion.
Cei mai multi spectatori au participat in zilele de duminica, 40% si sambata, 22%.
Printre cele mai bune meciuri din sezonul trecut, din punct de vedere al numarului de spectatori se numara:
FC Steaua Bucuresti – FC Dinamo Bucuresti / etapa 6 play-off/ 6 aprilie, cu 48.630 spectatori, meci disputat pe Arena Nationala.
FC Steaua Bucuresti – FC Dinamo Bucuresti / etapa 5 / 8 august, cu 27.250 spectatori, meci jucat pe Arena Nationala.
FC Dinamo Bucuresti – AFC Astra Giurgiu / etapa 13 / 3 octombrie 2015, cu 20.300 spectatori, partida disputata pe Arena Nationala.
Angajament pentru sanatate.
Pe un fond interes scazut al cetatenilor dar si al administratiilor pentru sport, fotbalul profesionist este vazut de executivul LPF drept un motor important in educarea rolului acestuia pentru sanatate. Pentru a ajunge insa la acest obiectiv, fotbalul profesionist insusi trebuie sa fie “sanatos” - sa devina o industrie sustenabila si in Romania.
„Din pacate, sportul nu este o prioritate nici pentru administratiile locale, nici pentru cetateni. Speram ca in acest sezon sa convingem administratiile locale sa promoveze mai mult evenimentele sportive si sa incurajeze practicarea sportului in general de catre copii, acestea fiind elementele care vor ajuta ca strategia LPF sa aiba succes. Pe termen lung, principala noastra provocare este transformarea fotbalului profesionist intr-o industrie sustenabila si in Romania”, incheie Robert Pongracz.
Pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate, vicepresedintele LPF subliniaza rolul cresterii spectatorilor pe stadioane. Atat participarea suporterilor la meciurile echipelor cat si bugetele atrase din publicitatea la meciurile de fotbal sunt vazute drept obiective principale pe langa veniturile atrase din drepturile de televizare.
Iulia Suteu este
Mai mult in Media, OOH, Sport Marketing