spot: Cumintenia Pamantului, Ultimul tren
agentie: Papaya Advertising
sursa: Youtube
Hai ca se poate. Dar mai trebuie sa si meritam.
adplayers. Iulian Toma
La doua zile de la difuzare, noul spot al comunicarii publice pentru „Cumintenia Pamantului” de Constantin Brancusi, semnat de Papaya Advertising, a strans deja aproape 60.000 de vizualizari pe canalul youtube al agentiei. Un numar de vizionari de zeci de de ori mai mare decat a inregistrat precedentul spot semnat de GMP in doua luni de la prima difuzare.
Judecand dupa numarul de vizualizari si accesari din social media, avem in fata un succes la public pe care nu poti sa nu il remarci. La Internet se adauga audienta de milioane de romani din difuzari la TV. Cu mult mai importanta este seria de documentare despre Brancusi difuzate tot pe Tv, care ne descopera valorile si personalitatea maestrului care a marcat istoria artei, prea putin cunoscut in Romania inca din timpul vietii. Spre rusinea noastra, si atunci, ca si acum, ne aducem aminte de valori doar dupa ce acestea nu mai sunt, dar avem pretentia de colecte publice pentru valori nationale pe care nimeni nu le-a recunoscut si cinstit nici atunci si nici acum. O sa ma explic mai jos.
Va fi noua campanie incununata de succes pentru ca in urmatoarele doua luni sa adune si milioanele de euro care ne lipsesc pentru ca opera sa fie achizitionata de catre romani? Pana la urma, ne place sau nu ne place, este nevoie sa mai avem si banii ca sa o cumparam, nu? Daca o meritam, este un subiect nu mai poutin interesant de discutat.
Hai ca se poate. Dar meritam?
Trebuie sa ai mult curaj sa crezi ca Romania de astazi isi merita opera Romaniei lui Brancusi. In ce Romanie s-ar fi organizat o licitatie in care cineva sa castige promovarea achizitiei unei opere, in loc sa fie un efort in care, dupa puteri, fiecare dintre noi sa le pastreze si sa le repare pe cele stricate tot de noi. De urmasii lui Brancusi.
Cea mai mare raspundere a noastra, a urmasilor, nu este sa rascumparam ce au instrainat parintii, ci sa nu pierdem ce ne-au lasat. Macar sa pastram ce avem. Dupa asta, mai vedem. Si ce daca nu avem Cumintenia Pamantului, opera instrainata chiar de catre artist de Romania. Ca cineva isi permite sa achizitioneze lucrarea, este deja alta treaba.
Inainte sa aducem o alta opera de Brancusi in tara lui de origine, trebuie sa ne intrebam daca si lui i-ar placea sa revina, daca ar fi trait. Ce sa mai spunem ca multi iubitori de arta il considera artistul francez de origine romana BRANCUSI, nicidecum artistul roman CONSTANTIN BRANCUSI. Oare ar trebui sa ii intrebam si pe francezi daca nu vor sa o recupereze si ei in patrimoniul lor national? Nici nu vreau sa ma gandesc cine ar strange cei mai multi bani, nu de alta.
Dar sa fim patrioti si sa ne aducem aminte de cetateanul roman din timpul vietii in care maestrul ne-a lasat Calea Eroilor si Coloana Recunostintei fara sfarsit. Daca il pretuim suficient, inseamna sa pretuim si sa avem grija nu doar de noua lucrare. Ar trebui sa ii dovedim autorului la fel de bine ca l-am iubit daca suntem vrednici de grija pentru toate lucrarile pe care artistul le-a lasat in urma. Vorbim de monumentele pe care astazi oameni fara stiinta conservarii le spala cu furtunul si matura, distrugand operele de arta. De ce nu le au in grija cei mai priceputi profesori, care sa isi educe studentii avand grija ei insisi de marile opere pe care Brancusi, nu doar ca le-a facut, dar le-a si lasat in Romania?
Da, agentia de publicitate autoare a spotului are dreptate sa considere ca oricine ar trebui sa se simta responsabil sa faca ceva pentru Brancusi. Dar nu despre o campanie de cumparare a operei sale este vorba, ci de una mai profunda de intoarcere in granitele tarii a valorilor de mult plecate cu trenul din Romania. Abia atunci poate ca il vom merita pe Brancusi.
Iar daca tot vorbim de o singura opera, una originala, putem sa raspundem la intrebarea ce campanie a meritat mai mult sa ii fie sculptat mesajul „Hai ca se poate” din finalul spotului intr-o campanie publica? Campania publica pentru Cumintenia Pamantului si Brancusi, in 2016? Sau campania pentru noi si banca noastra, tot publica, CEC Bank, in 2008?
Hai ca se poate. Trebuie sa se poata!
spot: CEC Bank 2008
sursa: youtube
NOTA: Potrivit unor surse adplayers apropiate campaniei si noului spot pentru Cumintenia Pamantului, mesajul campaniei incheiat cu „Hai ca se poate. Trebuie sa se poata!” in 2016, nu are nicio legatura cu spotul pentru CEC Bank, in 2008 care se incheie cu acelasi „Hai ca se poate!” .
Mai mult in Conturi, Comunicare publica,