Chiar daca nu tinteste o pondere de 6-7% cat reprezinta ponderea maghiarilor in populatia Romaniei, regia spune ca si 1-2% din piata de media ( in prezent de 300 de mil. euro) ar fi un succes al proiectului. Cati bani vrea casa de vanzari in cele 19 canale media?
Raspunde Alin Alecu (foto), Managing Director, Goldbach Media Romania:
200.000-250.000 EUR in primul an
„Proiectul este de-abia la inceput si este greu de facut o estimare, cel putin pentru anul acesta”, spune Alin Alecu, Managing Director al regiei. „In principiu ne asteptam la sume cuprinse intre 200-250.000 EUR in primul an de proiect”.
„In anii urmatori ar trebui ca ponderea publicitatii in media maghiara sa creasca spre 1-2% din totalul investitiilor. Vorbim despre sumele agregate pe Print, radio si TV locale de limba maghiara. Cel mai dificil va fi sa convingem advertiserii de faptul ca pentru a atinge etnicii maghiari trebuie sa utilizeze media in limba maghiara cel putin ca alternativa la media in limba romana”, subliniaza executivul.
Despre audiente, Alecu sustine ca regia este in discutii cu o companie de cercetare pentru a realiza un studiu care sa arate audienta canalelor respective si obiceiurile de consum media ale etnicilor maghiari din Romania. Pana la audiente, conform estimarilor regiei, „cel putin in Harghita, Covasna si Mures (50%) media de limba maghiara este consistenta atat din punct de vedere al continutului cat si al audientei. Rezultatele studiului ne vor confirma sau infirma aceste informatii”.
Daca manuitul bisturiului unui chirurg este greu de crezut ca va avea multi profesori si universitati cu invatamant gratuit in limba maghiara pe pamant romanesc, publicitate in limba fratilor nostri maghiari exista deja in presa din Romania. Are si regia Goldbach Media Romania la aceasta ora clienti si agentii care intra deja cu publicitate in limba maghiara?
„Da. Acest proiect a aparut ca urmare a unor cereri (din ce in ce mai multe) ale unor clienti care doresc sa advertizeze in astfel de produse”, afirma Alin Alecu. „Am adus in plus conceptul agregat si serviciile adiacente de traducere, adaptare si monitorizare care erau destul de dificile pana in prezent si de aceea folosirea acestor canale era limitata.”
„Probabil ca nu vor ajunge la 6-7%, dar chiar si 1-2% ar fi o reusita pentru noi”
Ar trebui sa fie bugetele de publicitate in limba maghiara o felie din cei 300 de milioane de euro cat sunt estimati ca reprezinta intreaga piata de media din Romania, sau o bucata peste aceasta piata de publicitate? Inca nu am aflat. Insa oficialul regiei de vanzari crede ca este normal ca ponderea publiciattii in limba maghiara sa tinda spre procentul de populatie din Romania.
„Cum spuneam mai sus, ne asteptam ca dupa 1-2 ani de proiect sumele atrase de media in limba maghiara sa inceapa sa tinda procentual spre proportia populatiei. Probabil ca nu vor ajunge la 6-7%, dar chiar si 1-2% ar fi o reusita pentru noi. Din punctul meu de vedere, aceasta populatie a fost relativ neglijata de advertiseri iar bugetele alocate ar trebui sa fie suplimentate si nu "o felie" din ce este in prezent”, spune managerul Goldbach Media Romania.
Mai jos canalele media. Pe langa serviciile de reprezentare, regia va oferi si servicii integrate pentru media de limba maghiara: traducere si adaptare, productie, difuzare si monitorizare in toate canalelemedia oferite - Print, radio si posturi TV locale de limba maghiara.
TV
Polyp TV, Targu Secuiesc,
Csíki TV, Miercurea Ciuc,
Digital 3 TV, Odorheiu Secuiesc
Fény TV, Gheorgheni, Harghita
Erdély TV, Targu Mures
Radio
Radio Paprika, Cluj Napoca
Radio Profi, Targu Secuiesc
Radio Sepsi, Sfantu Gheorghe
Radio Sláger, Sfantu Gheorghe
Radio Fun, Miercurea Ciuc
Radio mIX, Gheorgheni
Radio Star, Odorheiu Secuiesc
Presa scrisa
Reggeli Újság Bihor
Brassói Lapok Brasov
Székely Hírmondó Covasna
Hargita Népe Harghita
Új Kelet Harghita
Bányavidéki Új Szó Maramures
Új Magyar Szó national