Google Analytics va aduce incepand cu luna Iulie o serie de modificari care vor avea un impact enorm in intreaga industrie de digital marketing la nivel international, cat si la nivel local.
AdPlayers. info
Google Analytics va aduce incepand cu luna Iulie o serie de modificari care vor avea un impact enorm in intreaga industrie de digital marketing la nivel international, cat si la nivel local, anunta agentia de comunicare Cognition.
Potrivit informarii, monitorizarile, rapoartele si modelul Google Analytics constituie principalul instrument de orientare in business-ul digital/online. In masuratorile web, Google nu a fost primul instrument, nici ultimul, insa ramane lider de piata incontestabil, modeland in ultimul deceniu modul in care este inteles internetul precum si masuratorile de trafic si user behaviour.
Revolutia GA4 . isparitia modelului vechi de Google Analytics si introducerea unuia nou.
Tradusa in disparitia datelor inregistrate pana in momentul de fata, pentru marketerii nepregatiti din timp pentru aceasta schimbare, revolutia va aduce confuzie in termeni de intelegere a metricilor si performantei de business sau, la modul general, in termeni de intelegere a mediului digital.
La mijlocul anului 2023, inregistrarea datelor se va opri pe vechiul model, iar spre finalul anului, datele inregistrate anterior vor disparea din conturile utilizatorilor.
Lipsa modelului vechi de raportare a comportamentului utilizatorilor
Poate cea mai vizibila modificare este cea a schimbarii felului in care sunt raportate datele cu privire la comportamentul utilizatorilor. Prin noua interfata, potrivit ultimei abordari a Google Analytics, se lasa loc mai mult personalizarii, customizarii si integrarii cu terte parti si a rapoartelor de tip AI / machine learning insights. Pe de-o parte, interfata de raportare este construita folosind o tehnologie modernizata de prezentare a graficelor. Pe de alta, tabelele si structurile de raportare a datelor s-a modificat, in sensul ca s-a simplificat in directia de a lasa marketerilor spatiu de manevra pentru a construi si personaliza raportarile prin intermediul sectiunii ”Explore”, sectiune care permite o adaptare a sistemului de raportare Google Analytics in conformitate cu cerintele specifice.
Noile modele personalizabile
Disparitia interfetei vechi de raportare, a structurii de tabele si rapoarte standard, lasa loc noilor rapoarte care sunt simplificate si optimizate. O aparitie notabila este cea a secondary dimension / metric (nominal identica cu cea din vechiul sistemul de reporting). In noul sistem de reporting, acest secondary dimension este mult evidentiat, in sensul in care multe dintre raspunsurile necesare in marketing-ul digital pot fi date de asocierile de date.
Concret, este optimizata corelarea rapida de metrici si indicatori ai unei campanii.
De exemplu: timp mediu petrecut in site, navigatoare, demografic, landing page, locatie, rezolutie, samd. - astfel, noua abordare de reporting permite corelatii mult mai rapide intre date, fata de vechiul model.
Aceasta ofera o mai buna intelegere generala a comportamentului utilizatorilor in cadrul paginilor web si reprezinta un pas imens in sensul masuratorilor web pentru marketing digital.
Disparitia stocarii datelor vechi
Odata cu GDPR, Google Analytics a introdus in ultimii ani principiul stergerii datelor mai vechi de 24 de luni. A fost o prima masura de mare impact in digital, adusa de catre legislatia GDPR din Europa, care obliga providerii la o perioada maxima - data retention.
Noua versiune Google Analytics vine in modul default sa stocheze datele la maximum 2 luni, perioada ce poate fi setata la 14 luni maxim in Google Analytics 4. Ceea ce poate impinge un numar semnificativ de marketeri catre sistemul de stocare BigQuery de la Google Cloud, care permite salvarea datelor Google Analytics intr-un sistem de baze de date ce ulterior poate fi consultat folosind sisteme de raportare date precum Google Data Studio, ce mai nou a devenit Google Locker. De altfel, noul Google Analytics pare a fi vadit orientat spre directionarea utilizatorilor catre instrumentele de marketing Google Cloud.
O actiune deosebit de importanta pe care marketerii ar trebui sa o intreprinda cat mai rapid in acest an, este aceea de a salva datele Google Analytics intr-un sistem de stocare baze de date care sa fie consultat si integrat ulterior unui nou model upgradat de data reporting. Evident, cel mai facil fiind BigQuery de la Google Cloud, iar integrarea optima fiind realizata printr-un instrument de BI personalizat specificului fiecarei companii.
Riscurile si oportunitatile reconfigurarii Web Analytics in 2023
Disparitia unor date comparative din trecut, poate aduce multiple erori de orientare in termeni de evaluare a efortului de marketing digital, de intelegere a utilizatorilor in termeni de interactiuni cu diferite pagini web, confuzie in sensul ca, odata cu introducerea noului model, vor fi comparate “mere cu pere”, respectiv indicatori si metrici diferiti, ce au fost inregistrati pe un anumit model VS metrici ce au fost inregistrati pe un nou model. Disparitia datelor, aduce si un mare minus in sensul pierderii unui know-how important de marketing digital, pe care un business online l-a dobandit cu truda de-a lungul timpului. Ceea ce este o disparitie dureroasa, evident, daca nu se iau masuri corect documentate, in timp util.
In contextul disparitiei sistemului de raportare vechi Google Analytics, dublat de disparitia datelor din istoricul Google Analytics, exista riscul aparitiei unui mare gap, a unei reale prapastii analitice. Imagineaza-ti ca in 2023, spre finalul anului, analizezi cu un sablon de raportare diferit, doua tipuri de date diferite ca modalitate de inregistrare, iar un tip de date din trecut sta sa dispara din baza de date…
Reconfigurarea strategiei de web analytics si reporting in baza careia se iau deciziile de marketing digital ar fi trebuit sa fi fost deja o prioritate zero pentru marketeri - care oricum sunt foarte presati de timp - insa, aceasta ne-reorganizare a reportingului web va aduce si mai multa presiune de timp pentru cei ce nu au actionat inca, frustrare si, cel mai important, multiple erori de business decision making, media performance si strategii de comunicare.
Aparitia noilor date
Aparitia noului model de Web Analytics de la Google va conduce in primul rand la un efort semnificativ de documentare, intelegere, verificari si reconfigurari. Aceasta aparitie de noi date, rapoarte si modalitati de interpretare a acestora va conduce la foarte multe dezbateri in jurul interpretarii rapoartelor in baza carora sa fie luate decizii. Consecutiv, lipsa unei implementari de specialitate va conduce la multe decizii de marketing digital care se pot dovedi eronate, strict prin prisma faptului ca anumite interpretari ale noului model de web analytics vor fi facute gresit. Aparitia noului model, adoptarea acestuia si integrarea corecta sau chiar inovativa, va fi un proces destul de lung, poate de cca 3 ani, pana cand intelegerea la nivelul intregii industrii va fi deplina - vorbind aici si de actori din mediul de business care nu sunt familiarizati cu tehnologiile web.
Aparitia multiplelor evenimente (events), care au loc la tot pasul
Introducerea evenimentelor (events) - acele interactiuni ce au loc intre un user si o pagina web - in mod default, precum si in modul advanced, care a fost imbunatatit foarte, foarte mult, reprezinta un pas imens in masuratorile web, in tracking-ul comportamentului utilizatorilor. Este una dintre marile modificari efectuate Google Analytics 4, care umple un gol existent intre heatmaps si graficele de evaluare pragmatica.
De asemenea, aceasta inovatie sau introducere a evenimentelor vine sa faca un pas in fata intre investitie si rezultatul exact obtinut in termeni de evenimente dorite in cadrul site-urilor / paginilor web. Un punct extrem de important, este cel ca notiunea de bounce rate, adica de depistarea acelor sesiuni / utilizatori care nu interactioneaza efectiv cu o pagina web devine mult mai clara.
Bounce rate-ul va deveni un indicator de risc, in sensul in care interpretarea acestui procent - care reprezinta procentul de useri care teoretic nu sunt interesati de o pagina web - poate duce la decizii extrem de periculoase in termeni de interpretare a investitiilor in bugetele de media buying.
Aparitia multiplelor surse / stream-uri de date
Noul model de date Google Analytics vine si cu un concept care ofera o libertate uimitoare in termeni de measurements / business intelligence, deoarece permite o integrare cu sistemul de raportare Google Analytics a tertelor parti / proprietati digitale, online sau offline detinute de o companie / brand. Spre exemplu, un brand national poate corela offline selling points cu cifrele de media buying, peste care, in acelasi sistem de reporting poate trimite si datele din aplicatia web a brandului.
Coroborand aparitia surselor multiple de date, cu directia de libertate in explorarea datelor adusa de sectiunea “Explore” a Google Analytics 4, cu imbunatatirea si extinderea evenimentelor (events), rezulta aparitia unui infinit de posibilitati de masurare a mai absolut tot ceea ce este relevant pentru un business / brand. Aceasta este probabil cea mai importanta oportunitate de optimizare a performantei, aparuta in landscape-ul digital marketing din ultimii 10 ani.
Noii indicatori / metrici precum first session and/or user acquisition, video play, outbound link, file download, chiar si session start, scroll percent, engaged users reprezinta aparitii extrem de interesante in strategiile digitale. Chiar daca unii dintre acesti indicatori au existat sau puteau fi configurati custom, aparitia lor intr-un mod mai facil, deschide cai catre o raportare mult mai avansata, catre o evaluare mai pragmatica a continutului campaniilor si a experientelor oferite de paginile web.
Strategia de date, knowledge-ul aplicat si creativitatea ar putea fi cuvinte-cheie pentru acest pas imens in web analytics/marketing digital ce va fi facut in 2023.
O alta aparitie foarte importanta este cea a Custom Insights ce pot fi monitorizati sub forma alertelor.
Astfel, indicatorii de performanta ai unui business ce sunt inregistrati cu ajutorul unei proprietati Google Analytics 4 pot fi monitorizati constant, automat, cu privire la crestere, descrestere, schimbare, etc.
Sa ne imaginam un KPI - indicator de performanta al unui business / brand precum rata de engagement a utilizatorilor cu landing page-urile de campanie, pe segmentul feminin - care este monitorizat constant, iar atunci cand apar fluctuatii sau anomalii in termeni de crestere / scadere, o persoana cheie din companie poate primi o alerta. Este o inovatie foarte facila si relevanta. Marketingul digital a devenit atat de complex incat este nevoie de creativitate doar pentru a simplifica lucrurile, iar acest custom Insights, 100% personalizabil, reprezinta un beneficiu enorm, mai ales ca este pus intr-un context simplificat.
Sumarizat, 2023 in Web Analytics
2023 este un an de cumpana in marketingul digital. Reconfigurarea iminenta a Web Analytics va aduce, cu siguranta, multe provocari, asa cum va aduce si oportunitati pe masura.
Daca adaugam si cerintele GDPR, vom avea un an foarte activ, reformator dar si restructurant in sectorul online; Un an care va genera, fara doar si poate, foarte multa munca si extrem de multe controverse, in lipsa existentei unui specialist care sa poata dirija corect, strategic si asumat aceasta tranzitie.
Revolutia GA4 este asadar un eveniment major ce nu trebuie privit cu superficialitate, dar nici cu teama, ci cu responsabilitate.
Cognition este agentia de digital a grupului Godmother si singura agentie romaneasca parte a Neu-romarketing Science & Business Association. Agentia combina insight-uri, expertiza si tehnologii de ultima ora pentru a oferi clientilor nostri orice tip de solutii digitale. Si se baeaza atat pe echipa de experti a agentiei cat si pe tool-uri specializate si surse de know-how acreditate in domeniul neuromarketingului.
Mai mult in Cercetare, Research