Dulcissimo (Galmopan), Propunerea de macheta pentru presa scrisa
Autor: agentia de publicitate Notorious.
(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
Dupa o propunere de macheta de presa creata de agentia Notorious pentru marca Dulcissimo (foto sus), producatorul Galmopan de la Galati iese in aceasta toamna pe piata cu un spot TV (capturile mai jos), care seamana izbitor cu conceptul machetei propuse de catre compania de publicitate la inceputul anului.
In jurul fostei Morarit Panificatie Galati din 1990, Galmopan de astazi, graviteaza firme cu 1800 de angajati, si o cifra de afaceri de 70 milioane EUR in 2008, potrivit site-ului grupului de companii.
Macheta si sloganul - creatia Notorious
Fara sa acuze direct, agentia de publicitate face totusi trimitere la ideea unui furt intelectual. Bogdan Alexandrescu, Managing Director la Notorious a afirmat pentru AdPlayers ca macheta de presa si sloganul "Pauzele dulci si dese" au fost propuse pentru Galmopan de catre agentia pe care o conduce, la inceputul anului, iar in opinia executivului asemanarea cu spotul TV produs de curand de Galmopan este evidenta, si nu lasa loc niciunui comentariu.
Tinand cont ca, potrivit agentiei Notorious, cele doua creatii publicitare apartin unor autori diferiti, am incercat sa aflam si pozitia reprezentantilor companiei Galmopan din Galati, privind asemanarea intre cele doua reclame. Contactata de catre AdPlayers, Monica Pantelimon, responsabil de marketing al producatorului Dulcissimo, ne-a trimis un raspuns ce pare sa spuna, la randul sau fara nicio urma de indoiala, ca intre cele doua reclame nu exista nicio asemanare.
"Cum ati sesizat asemanarea intre [cele] doua reclame"?
„Cum ati sesizat asemanarea intre [cele] doua reclame?”, ne intreaba Monica Pantelimon, oficialul de marketing de la Galmopan. „Comentariul (n.r referitor la asemanare) ni se pare tendentios si se vede clar ca actionati doar in interesul unei singure parti. Noi probam cu inregistrarile la OSIM a sloganelor, ambalajelor si a tuturor creatiilor pe care le folosim”.
Raspunsul Galmopan spune, daca mai era nevoie sa o subliniem, ca atat sloganul cat si marca Dulcissimo sunt inregistrate la OSIM deopotriva cu creatiile, si putem banui ca se refera inclusiv la drepturile de autor pentru spotul TV. In plus, omul de marketing Galmopan spune ca va actiona in instanta AdPlayers, daca publicatia ii va folosi sigla, denumirile si alte elemente care privesc compania, fara acordul acesteia:
„In conditiile in care veti folosi sigla, denumirile si alte elemente care privesc compania fara acordul acesteia, va vom actiona in instanta pentru recuperarea prejudiciilor”, a adaugat Monica Pantelimon. Asadar, in opinia omului de marketing, pentru a pomeni numele unei marci, fiecare ziar face mai intai coada la aprobari la usa directorilor generali ai companiilor care detin drepturile comerciale asupra marcii respective.
Despre o posibila pronuntare a vreunei instante in directia stabilirii paternitatii creatiei (operei) publicitare in spotul TV, reprezentanta marcii Dulcissimo este de parere, probabil, ca Galmopan nu va avea nimic de pierdut. „Despre solutionarea conflictului pe cale juridica, asteptam ca instanta sa dea o solutie, ceea ce va recomandam si dvs.”, sustine oficialul de marketing.
Cine greseste? Cine are dreptate?
Subiectul Notorious vs Galmopan arata cat este greu sa vinzi astazi o idee unui client, atata vreme cat creatia publicitara nu ia nastere din faina si apa, iar machetele print sau spotul TV nu imbraca forma unei paini, sau a unei prajituri, intocmai ca cele produse de fosta Morarit si Panificatie Galati.
Pozitiile oficialilor celor doua companii duc la mai multe intrebari care spun de la sine cat de fragila este viata unei creatii (opere) publicitare in Romania la 20 de ani de publicitate dupa revolutia din decembrie '89, sau cat de repede poate intra un concept in proprietatea "inregistrata" a unei companii, fara acordul agentiei autoare, intocmai ca la marea nationalizare.
In rest, nu iti ramane decat sa iti pui tot felul de intrebari, deocamdata fara raspuns. O prima intrebare ar fi daca este posibil ca initial cele doua parti sa fi agreat o colaborare la inceput de an, iar la semnarea contractului sa nu se mai fi inteles "la bani", iar producatorul a considerat ca are dreptul sa foloseasca creatia agentiei, doar in baza inregistrarii sloganului la OSIM?
Daca sloganul a fost inregistrat de Galmopan, iar agentia ar fi totusi autoarea acestuia, obliga la o alta intrebare: mai este posibil, in Romania anului 2009, ca un investitor in publicitate sa primeasca propuneri de creatie si strategie intr-un proces de selectie a agentiilor, iar ulterior sa inregistreze la OSIM si sa foloseasca rezultatul muncii unei echipe de creatie, fara permisiunea agentiei care a platit salariile acelor oamenilor de creatie ?
In fine, pentru ca nu am aflat cui ar trebui sa-i cerem dreptul de folosire a spotului TV - agentiei care ar fi semnat initial creatia machetei print, sau companiei Galmopan, producatorul Dulcissimo - care a executant spotul, de la care intelegem ca oricum nu l-am putea obtine, AdPlayers se rezuma la a va trimite sa vedeti creatia TV in subsolul din stanga al website-ului Galmopan.
Cine greseste si cine are dreptate in cazul Notorious versus Galmopan, pentru creatia Dulcissimo?
Raspunsurile le puteti trimite la: