( AdPlayers.ro ) Ati auzit de culmea eficientei in publicitate? Organizatorii festivalului care masoara eficienta in publicitate - EFFIE Awards Romania 2006, nu au facut valva saptamani intregi sa comunice perioada de inscriere la EFFIE Awards Romania 2006 ci s-au dat de "ceasul mortii" sa promoveze in media Gala de Premiere care va avea loc sambata, 25 martie - un eveniment la care erau suficiente trimiterea unor invitatii, si nu neaparat o intreaga campanie.
Asadar, examenul de licenta al eficientei in publicitate nu a fost ca organizatoriii sa anunte ca exista un loc unde se masoara eficienta publicitatii si ca mai ai cateva zile sa-ti convingi seful sa te lase sa-ti aperi munca de un an, ori sa promovezi campaniile in care tu ai avut incredere. Obiectivul principal de promovare al festivalului a fost sa anunte ca, pe 25 martie, se vor aduna undeva 100 de oameni la Gala de Premiere.
Asteptam criticile specialistilor, insa, asumandu-ne si faptul ca am putea gresi, desi suntem siguri ca ne-a interesat evenimentul mai mult decat pe altii, n-am inteles strategia de promovare a galei si nu a inscrierilor. Dovada preocuparii noastre o poate face chiar printre primele stiri despre EFFIE Awards 2006 publicate pe AdPlayers.ro, la sfarsitul anului trecut (in 22 decembrie http://www.adplayers.ro/index.php?id=3&news=798 ).
Deloc surprinzator, potrivit unor surse AdPlayers apropiate comitetului de organizare, Gala de Premiere EFFIE Awards Romania 2006 se pare ca va fi un eveniment la care jurnalistii invitati ar putea fi numarati pe degetele de la o mana.Si nu suntem ingrijorati pentru invitatia AdPlayers (multumim comitetului de organizare pentru grija de a ne avea printre putinii invitati). Ne pasa de soarta unui numar de aproape 20 de colegi de breasla care contribuie zilnic la promovarea publicitatii romanesti cu articole tiparite in zeci de mii sau sute de mii de exemplare si care, potrivit surselor noastre, nu vor avea sansa de a vedea pe viu cine sunt castiagatorii din acest an.
Eficienta „Pastilei de-a doua zi”
Poate ca nici n-ar fi oportun ca presa sa poata afla cine a pierdut eficienta in publicitate. "Pastilele de a doua zi" de la castigatori, ar putea fi mult mai „effieciente” sa scapi presa de asa o sarcina nedorita, care ar putea sa strice linistea fecioarei noastre Publicitati care nu a fost eficienta.
Mai mult. Desi promotorii EFFIE ar fi trebui sa tina seama de faptul ca exista in Romania cateva titluri care investesc zeci sau sute de mii de pagini pe saptamana pentru promovarea publicitatii romanesti pe care le-ar putea coopta, organizatorii si-au luat, pe langa sponsori, parteneri media reviste de lifestyle in care ai putea gasi reclama la EFFIE 2006 pe langa reclama la ultimul model de bikini, o tinta precisa, din nou, pentru domnisoara noastra Publicitate. Printre piese de lenjerie intima, ea ar putea descoperi si machetele EFFIE prin care este anuntata sa lase decolteul si sa puna burta pe carte daca vrea sa treaca clasa la examenul de eficienta, chiar daca poate sa ramana nepremiata.
Nimeni nu spune ca ziarele ar trebui sa scrie despre eficienta in publicitate. Evenimentul in sine ar putea sa fie, in schimb, un subiect interesant pentru multi dintre autorii paginilor de specialitate. Nu ar trebui sa lipsesti de la singurul eveniment in care ai putea afla cat de importante au fost campaniile pentru care ai scris un an intreg, mergand atata timp doar pe increderea orbeasca in cuvantul publicitarilor sau al marketingului clientilor.
69 de lucrari in acest an, fata de 49 anul trecut
Pana una alta, piata romaneasca incepe sa lase secretele eficientei de o parte. La sfarsitul termenului limita de inscriere, organizatorii anunta ca editia din acest an numara 69 de lucrari fata de 49 in anul 2005. Cele 26 de agentii care au inscris unele dintre cele mai bune lucrari ale anului 2005 reprezinta, spun organizatorii, o evolutie pozitiva ca numar de participanti pentru EFFIE Awards Romania 2006.
Ajuns in 2006 la a treia editie, EFFIE Romnia inseamna, spun ei, ca si in celelalte tari in care se desfasoara, recunoasterea rezultatelor publicitatii si a procesului de creatie si planificare strategica care genereaza succes tangibil si masurabil.
Promovam sau ascundem eficienta?
Toate bune si frumoase. Dar de ce nu vrem ca evenimentul sa fie reflectat in presa pe masura? Participarea unui numar mic de jurnalisti din presa scrisa nu credem ca sta in lipsa a 2 pahare de apa pe un colt de masa la evenimentul de sambata seara. Acest lucru spune, de fapt, ca organizatorii se trudesc sa ascunda festivalul de eficienta de ochii presei. Ar putea fi frica organizatorilor de a arata cu degetul spre problemele eficientei in publicitate, un alt fel de "sa modificam ceva dar sa nu schimbam nimic", in timp ce, un an intreg, toata lumea este dusa de nas cu vorbe frumoase despre sute de campanii, multe dintre ele bune de pus in vitrina sau de castigat trofee la diverse festivaluri de publicitate.
Campaniile care castiga mari premii de creativitate fara a fi dublate de rezultate pe masura in privinta eficientei, ar putea sa fie dorite departe de ochii presei. Cum unele trofee sunt bune doar de "tras in poza", cu toata echipa de creatie, EFFIE ar putea da "peste cap" toate planurile creativitatii ineficiente. Ce sa mai faca femeia de servici care sterge de praf premiile creativitatii in fiecare dimineata, asteptand o noua emisiune de televiziune si o noua sedinta foto, o noua revista si mii sau zeci de mii de pagini de lauda la adresa excelentei unei campanii care nu a castigat nimic in termeni de eficienta? Ar putea ramane fara loc de munca.
“Eficienta versus creativitate – avantajul EFFIE”,
Un punct interesant de urmarit este invitatia comitetului de organizare EFFIE Romania 2006 alaturi de invitatii sai speciali din acest an, care aduc in discutie problematica eficientei in publicitate versus creativitate, in cadrul unui seminar deschis publicului interesat. Sub tema - “Eficienta versus creativitate – avantajul EFFIE”, acesta are scopul, spun organizatorii, de a prezenta puncte de vedere si a stimula dezbaterea despre contributia creativitatii publicitare la eficienta comerciala.
Seminarul ce va avea loc vineri, 24 martie, orele 16:00 la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, Sala Timisoara, va beneficia de prezenta unor nume sonore ale industriei: Dominic Lyle – General Director EACA in seminarul cu tema “Eficienta versus Creativitate – avantajul EFFIE” iar Alexandra Gatej – Chairman Unilever SCE va aborda problematica eficientei in publicitate in prezentarea cu titlul “EFFIE. Perspectiva cientului”.
Mai multe informatii despre EFFIE Awards Romania 2006 pot fi gasite pe websitul festivalului, www.effie.ro.
Reclamatii si sesizari
Intrucat membrii comitetului de organizare implicati in organizarea festivalului au adresele de e-mail publice pe site-ul festivalului, AdPlayers.ro le pune la dispozitie si mai jos, in ideea in care nemultumirile acestei editii ar putea fi trimise comitetului de organizare spre indreptarea lor la editiile viitoare. Nu ne indoim ca membrii Comitetul de organizare EFFIE Awards 2006 ar putea interveni chiar si la aceasta editie pentru a incerca eventuale medieri ale nemultumirilor.
Comitetul de organizare EFFIE Awards 2006
Felix Tataru, Managing Director - GMP/Ashley, President of the Committee; felix@gmp.ro
Radu Florescu, Managing Director - Saatchi & Saatchi; radu.florescu@saatchi.ro
Razvan Matasel, Research & Strategic Planning Director - Leo Burnett & Target; Razvan.Matasel@leoburnett.ro
Cristofor Iosub, Deputy Managing Director - OgilvyOne and 141; Cristofor.Iosub@ogilvy.com
Serban Alexandrescu, Creative Director - Headvertising; serban@headvertising.ro
Sorin Psatta, Strategy and Research Director - Graffiti BBDO sorin_psatta@graffiti.bbdo.ro
(Iulian Toma iulian.toma@adplayers.ro )