Credit. Reveal Marketing Research
Preocuparile romanilor cu privire la razboiul din Ucraina se diminueaza Studiu Reveal Marketing Research: In prezent romanii declara ca sunt mai putin implicati (45%) in a oferi ajutor refugiatilor decat la inceputul conflictului (52%)
AdPlayers. info
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research arata ca, in prezent, 45% dintre romani declara ca s-au implicat activ in actiuni de sustinere si intrajutorare a refugiatilor ucraineni, si tot 45% ca intentioneaza sa se implice. Tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani manifesta intr-o masura semnificativ mai mare intentia de intrajutorare (59%) comparativ cu total esantion.
Totodata, observam un comportament dar mai ales o intentie de ajutorare in usoara descrestere a romanilor fata de martie 2022, cand s-au inregistrat valori de 52%, respectiv 61% pentru cele doua atitudini.
Emergenta unor noi actiuni caritabile pentru refugiatii ucraineni – de la nevoia de supravietuire, la suport pentru depasirea traumelor psihologice si emotionale cauzate de razboi
Daca ne referim la topul celor mai importante categorii de asistenta necesare refugiatilor, acestea continua sa fie asistenta medicala (57%), serviciile de cazare (55%) si alimentele (51%). In timp ce nevoia de asistenta medicala inregistreaza o valoare similara celei din martie, celelalte doua categorii au scazut cu 15, si respectiv 21 puncte procentuale.
Pe de alta parte, la mai mult de 7 luni de la izbucnirea conflictului armat se evidentiaza noi nevoi pentru refugiatii ucraineni si anume serviciile de consiliere psihologica (26%) sau asistenta financiara (18%).
Romanii isi pierd increderea in solidaritatea dintre statele vecine in contextul evenimentelor recente
Peste trei sferturi dintre romani (77%) considera ca tara noastra a fost proactiva in acordarea de ajutor umanitar refugiatilor din Ucraina, intr-o masura semnificativ mai mare pesoanele de peste 55 ani (82%), in timp ce 63% cred ca tarile vecine Ucrainei au oferit ajutorul necesar acesteia.
Potrivit cercetarii, mai putin de jumatate dintre romani (40%) cred ca tarile vecine Romaniei ne-ar ajuta intr-un context similar, procent semnificativ mai mic decat cel inregistrat in urma cu 6 luni (55%).
Daca ne indreptam atentia catre comportamentul individual, in prezent doar 41% dintre romani ar fi dispusi sa-si ofere locuinta pentru cazarea refugiatilor daca ar avea spatiul necesar, iar 39% sa se ofere voluntari pentru a ajuta in situatia refugiatilor – pentru ambele actiuni caritabile inregistrandu-se descresteri de aproximativ 20% din martie pana in prezent.
Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: ”Poporul roman continua sa manifeste un comportament de intrajutorare persistent, privind cauza refugiatilor din Ucraina, chiar daca este bine cunoscut faptul ca, de-a lungul istoriei, relatiile celor doua state vecine nu au fost armonioase intru totul. Acest fapt nu este deloc surprinzator intrucat statornicia si mobilizarea rapida in situatii de criza fac parte din ADN-ul romanesc. Daca vecinului mai putin prietenos i-a luat foc casa, romanul nu sta pe ganduri, pune mana pe galeata si ajuta la stingerea acestuia inainte sa ajunga pompierii.”
Statul se implica mai mult decat companiile private in sustinerea cauzei refugiatilor ucraineni
Jumatate dintre romani (51%) au o parere pozitiva despre raspunsul si implicarea autoritatilor publice in criza refugiatilor din Ucraina in timp ce 41% imbratiseaza o parere neutra in aceasta privinta – scoruri asemanatoare in comparatie cu luna martie.
In cazul companiilor private, se evidentiaza o scadere de 16% a celor care au o parere pozitiva (46%) si o crestere de 12% a celor care au o parere neutra (45%) despre implicarea acestora.
Romanii manifesta mai putina ingrijorare despre extinderea conflictului in tara noastra decat la inceputul acestei primaveri
Chiar daca nivelul de pesimism continua sa fie predominant in mentalitatea romanilor (39% vs. 45% in martie), observam o tendinta de crestere a nivelului de optimism si siguranta cu privire la viitorul Romaniei in contextul actual, fata de valorile inregistrate la inceputul anului (25% vs. 21% in martie).
O perspectiva mai optimista se evidentiaza atat in randul barbatilor (30% vs. 21% femei) cat si a tinerilor intre 18-24 ani (35%).
Daca ne indreptam atentia asupra situatiei Ucrainei observam aceeasi tendinta, 34% dintre romani se declara pesimisti cu privire la viitorul si siguranta acesteia, cu 20% mai putin decat in martie.
Pe langa faptul ca nivelul de optimism este si el in usoara crestere (18% vs. 13% in martie), 5 din 10 romani considera ca starea de razboi din Ucraina se va termina in maximum 1 an.
Mai mult in Cercetare, Research