Gergana Staykova, Market Lead, Tbi Bank.
Potrivit unui sondaj Tbi Bank, scaderea puterii de cumparare, cheltuielile care depasesc veniturile si economiile insuficiente cresc nevoia de credite
AdPlayers. Info
Provocarile din 2024 si perspectivele incerte din acest an continua sa afecteze puterea de cumparare a romanilor si capacitatea lor de a economisi. Cresterea preturilor si cheltuielile mai mari decat bugetul disponibil in tot mai multe familii determina o nevoie tot mai mare de creditare, crescand interesul pentru imprumuturi in 2025, potrivit unui sondaj realizat la initiativa tbi bank la nivel national, pe un esantion de peste 1.000 de respondenti.
Doar 11,4% dintre respondentii considera ca au reusit sa economiseasca suficient in 2024, raportat la nevoile si asteptarile lor financiare. Alti 43% spun ca au reusit sa puna deoparte sume foarte mici, 32% nu au economisit deloc, iar aproape 14% au fost nevoiti sa apeleze la economii, reducand astfel fondurile disponibile pentru situatii neprevazute.
In schimb, aproape 28% spun ca au facut un credit in 2024 sau au in plan in viitorul apropiat, in timp ce alti aproape 24% dintre respondenti spun ca au deja credite in derulare.
„Nevoia de finantare a romanilor devine tot mai mare, pe masura ce inflatia pune presiune pe bugete si ii impiedica sa economiseasca atat cat si-ar dori. Inainte de a accesa un credit, e important ca fiecare sa-si faca o analiza a veniturilor si cheltuielilor si sa se uite la gradul de indatorare existent si la nevoile de finantare. In functie de acestea, sa se orienteze catre solutii avantajoase, mai ales cand vine vorba de credite pentru cumparaturi, cum ar fi optiunile de tip BNPL care permit achizitii cu plata in rate fara dobanda”, spune Gergana Staykova, Market Lead, Tbi Bank.
In ceea ce priveste motivele pentru care romanii ar lua un credit, aproape 28% spun ca nu au suficiente economii la care sa apeleze atunci cand au nevoie, iar 20% sustin ca cheltuielile le depasesc bugetul disponibil.
Dintre cei care spun ca ar avea nevoie de finantare, aproape o treime iau in calcul un credit pentru o achizitie importanta, cum ar fi o masina. Alti aproape 27% ar apela la un imprumut pentru cheltuieli neprevazute, 22% pentru cheltuieli legate de sanatate, iar 20,7% pentru a se descurca mai usor cu cheltuielile curente.
Daca ar fi sa acceseze un credit in perioada urmatoare, circa un sfert dintre respondenti se gandesc la o suma mai mare de 80.000 de lei, 15% intre 10.000 si 25.000 de lei, iar iar 41% ar accesa un imprumut pentru sume mai mici de 10.000 de lei. Totodata, peste 60% spun ca ar alege un credit de nevoi personale, si doar putin peste 14% un credit ipotecar.
In ceea ce priveste rata lunara pe care si-ar permite sa o plateasca, 24,3% sustin ca s-ar descurca cu o suma de peste 1000 de lei, in timp ce 22,3% ar putea achita o rata de cel mult 300 de lei. In ceea ce priveste durata rambursarii, aproape 28% considera ca ar putea achita un credit in 3-5 ani, iar 25,6% estimeaza ca ar avea nevoie de mai mult de 5 ani pentru a-l rambursa integral.
Sondajul Tbi Bank a analizat care este modul in care romanii percep starea economiei si a fost desfasurat in 2024, la nivel national, prin platforma iVox, pe un esantion total de 1.003 utilizatori de internet din Romania. Peste 47% dintre participanti sunt de sex feminin, iar peste 50% au un venit net mai mare de 4.000 de lei.
Tbi Bank este o banca challenger din Europa de Sud-Est si lider regional in domeniul solutiilor de plata alternative, imbinand serviciile de finantare si cele de shopping pentru a raspunde nevoilor actuale si tendintelor viitoare de consum ale clientilor. Activa in Bulgaria, Romania, Grecia, Germania si Lituania, tbi bank sustine comerciantii sa-si creasca vanzarile si consumatorii sa acceseze servicii financiare inovatoare, intr-o experienta digitala simpla si rapida.
Prin diverse canale digitale si parteneriate de incredere cu peste 26.000 de comercianti, Tbi Bank are o baza de peste 2 milioane de clienti si a acordat aproape 750.000 de credite in 2023. In Romania, peste 200.000 de utilizatori folosesc in mod constant aplicatia de cumparaturi creata de Tbi Bank pentru a oferi un acces rapid si avantajos la cele mai bune oferte, in 4 rate fara dobanda sau pana la 60 de rate fixe. Modelul de afaceri si abordarea axata pe client au dus la transformarea tbi bank in cea mai profitabila si eficienta banca din regiune.
Mai mult in Research, Cercetare, Banking, Servicii Financiare