sursa: Asociatia Franceza a Agentiilor de Publicitate (AACC.fr)
(AdPlayers, Iulian Toma)
O licitatie nu poate avea loc de pe o zi pe alta, asa cum, din nefericire, se intampla de prea multe ori in Romania, piata in care un pitch poate dura cap – coada, nu mai mult de 2 saptamani.
Desi UAPR are un ghid cu recomandari in vederea organizarii unui concurs de agentii, fie pentru ca se ocupa prea mult de un festival la care mai vin 5-6 agentii, fie ca nu citeste stirile despre marile licitatii la IAA.ro, un lucru este clar:
Atat UAPR, cat si IAA, tin cont de vremurile economice grele pentru publicitate, lasand mai moale, pe propriile site-uri, criticile privind practicile legate de timpul scurt de organizare a licitatiilor, ori preferand sa scrie chiar despre viata in roz din publicitate, cu festivaluri, petreceri sau scoli cu tot mai putine locuri de munca in publicitate.
Intr-un cuvant, toata lumea lasa la o parte modul in care se mai fac astazi licitatii, ori practicile nonconcurentiale sofisticate de ascundere a rebate-urilor investigate si reglementate oriunde in lume, mai putin in Romania.
Nu asa se intampla si la Asociatia Franceza a Agentiilor de Publicitate ( AACC ) care, cel putin legat de modul in care au loc licitatiile, a pus la dispozitia pietei de marketing si comunicare un catalog in 64 de pagini, disponibil intr-o prezentare online pentru orice om de marketing interesat sa organizeze un concurs de selectie de agentii.
De ce 3 luni pentru o licitatie ?
Potrivit ghidului francez al licitatiilor, timpul necesar pregatirii unui concurs de selectie a unei agentii este de minim 3 luni, in care participantii trebuie sa parcurga procese foarte clar delimitate, cu perioade rezervate fiecarei etape cuprinse intre 1 si 3 saptamani. Iata si de ce.
La pagina 24 a ghidului gasim ceea ce la noi poate insemna timp pentru intreaga licitatie, o perioada de 2 saptamani este necesara francezilor doar pentru pregatire. In acest timp investitorul in comunicare pune la curent agentiile de portofoliu, culege informatii despre piata de agentii, ori elaborareaza brieful licitatiei si listeaza criteriile de selectie ale participantilor.
Urmeaza alte 12 saptamani, in care organizatorul colecteaza referinte ale agentiilor (2 saptamani), prezentarea briefului agentiilor selectionate pe lista scurta (1 saptamana), iar agentiile participante elaboreaza primele recomandari intr-o perioada de 3 saptamani.
Prezentarea solutiilor de catre participanti (1 saptamana) este urmata de un proces de examinare interna a organizatorului (2 saptamani), o debriefare a agentiilor care nu au fost selectate (1 saptamana), si de contractarea serviciilor si semnarea parteneriatului cu agentia selectata (2 saptamani).
In total, o licitatie este organizata in minim 3 luni de zile in Franta, acesta fiind timpul in care un client poate sa lucreze cu o noua agentie. In Romania, intregul proces de schimbare a unei agentii dureaza in multe cazuri - asa cum spuneam si mai sus: 2 saptamani de zile - pentru unii, sau 2 saptamani de zile si nopti nedormite - pentru altii.
Vive la Roumanie! Le Guide d'Experiences Reussies, en France.