Cei mai multi dintre romani obisnuiesc sa cumpere cel mai des ambalaje de 2l (60%) sau 5l (56%), urmate de cele de 1l si 0.5l, ambele inregistrand scoruri de 36%. Generatia Z (18-24 ani) manifesta un interes mult mai ridicat in a cumpara cantitati mai mici de 0,5l (57%) sau 1l (64%), aceasta fiind si categoria de varsta care prefera in mai mare masura sa aiba o sticla cu apa cand sunt pe drum (88% vs. 67% total esantion).
AdPlayers. info
Cea mai recenta cercetare de piata realizata de Reveal Marketing Research si-a propus sa evalueze comportamentele si preferintele de consum ale romanilor privind apa imbuteliata si modul in care acestea au evoluat comparativ cu studiul similar desfasurat in aprilie 2021.
Potrivit companiei de cercetare, 33% dintre romani obisnuiesc sa consume cel mai des apa imbuteliata plata, iar 12% apa imbuteliata carbogazoasa, in timp ce 4 din 10 romani considera ca pot bea apa direct de la chiuveta fara sa le fie afectata in vreun fel sanatatea.
Accesibilitatea pretului este cel mai important criteriu care influenteaza decizia de cumparare a apei imbuteliate, plate (56%) si carbogazoase (50%). In prezent, 45% dintre romani aleg sa consume cel mai des apa imbuteliata, comparativ cu 58% in 2021
Conform datelor studiului Reveal Marketing Reserch cei mai multi dintre romani continua sa consume cel mai des apa imbuteliata, plata (33%) sau carbogazoasa (12%), 21% aleg sa filtreze apa de la chiuveta cu ajutorul unui filtru de robinet sau a unei cani filtrante, in timp ce 17% declara ca prefera sa bea apa de la chiuveta fara sa o filtreze.
Totusi, interesul de a consuma apa imbuteliata, plata sau carbogazoasa, a inregistrat o scadere semnificativa in ultimii doi ani, ajungand de la 58% la 45% in prezent. O potentiala motivatie a acestei schimbari in comportamentul consumatorilor este reprezentata de scumpirile in lant ale produselor (inclusiv a apei imbuteliate), aspect ce ii determina pe romani sa caute activ alternative mai economice.
Indreptandu-ne atentia catre evolutia parerilor despre apa de la chiuveta, in continuare 1 din 2 romani considera ca aceasta nu este complet potabila daca nu este filtrata.
Pe de alta parte, procentul celor care considera ca pot bea apa direct de la chiuveta fara sa le fie afectata in vreun fel sanatatea este in crestere de la 30% in 2021, la 38% in 2023. Aceasta atitudine este impartasita intr-o masura semnificativ mai mare de catre persoanele mature de peste 56 de ani (51%).
Cantitatile preferate de romani atunci cand cumpara apa imbuteliata?
Apa plata este nelipsita din dieta zilnica, iar consumatorii prefera sa cumpere in cantitati mai mari pentru a acoperi necesarul de consum. Astfel ca, cei mai multi dintre romani obisnuiesc sa cumpere cel mai des ambalaje de 2l (60%) sau 5l (56%), urmate de cele de 1l si 0.5l, ambele inregistrand scoruri de 36%. Generatia Z (18-24 ani) manifesta un interes mult mai ridicat in a cumpara cantitati mai mici de 0,5l (57%) sau 1l (64%), aceasta fiind si categoria de varsta care prefera in mai mare masura sa aiba o sticla cu apa cand sunt pe drum (88% vs. 67% total esantion).
Daca ne referim la categoria apa minerala carbogazoasa, ambalajele de 2l continua sa fie cele populare (65%), acestea fiind preferate intr-o masura semnificativ mai mare de persoanele cu varste intre 45-55 ani (74%). In topul preferintelor urmeaza sticlele de 1l (30%) si cele de 0.5l (28%).
Accesibilitatea pretului este cel mai important criteriu care influenteaza decizia de cumparare a apei imbuteliate, plate (56%) si carbogazoase (50%)
Daca in urma cu doi ani, principalul criteriu pe baza caruia cei mai multi romani alegeau apa imbuteliata era calitatea perceputa a produsului, in contextul actual, marcat de instabilitate economica, romanii sunt mai degraba interesati de preturi accesibile din partea unor branduri cu care au avut experiente anterioare pozitive.
Asadar, in cazul apei minerale plate cele mai importante criterii identificate sunt pretul accesibil (56%), marimea ambalajului (37%), compozitia apei (31%) si experienta anterioara cu brandul (30%).
Daca ne refirm la apa minerala carbogazoasa in top regasim pretul accesibil (50%), urmat de experienta anterioara cu brandul (30%), calitatea produsului (29%) si marimea ambalajului (27%). Pentru cei cu varste cuprinse intre 45–55 ani calitatea produsului este un factor semnificativ mai important comparativ cu total esantion (37%).
Studiul a inregistrat si cele mai importante atribute cand vine vorba de apa imbuteliata. Astfel ca, atat in cazul apei minerale plate cat si celei carbogazoase cele mai importante atribute sunt deopotriva: provenienta dintr-o sursa naturala/ izvor (47%, respectiv 50%), calitatea ridicata a produsului (42%, respectiv 46%) si accesibilitatea pretului (40%, respectiv 43%).
Cele mai des intalnite momente de consum in ceea ce priveste consumul de apa imbuteliata plata sunt acasa (79%), pe drum (67%) sau la serviciu/scoala (67%). Pe de alta parte, apa minerala carbogazoasa este consumata mai degraba acasa (65%) sau la terase/ restaurante (61%).
Metodologie:
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 15-21.03.2022 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban si rural. Marimea esantionului a fost de 1005 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3.1 % la un nivel de incredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 14 ani companii din Romania si Europa.
Mai mult in Cercetare, Research