Cine si cat a cheltuit in campania pentru Alegeri Europarlamentare.
Credit: FacebookAdlibraryReport201905
AdPlayers. Cristian Ditoiu
Mai sunt cateva ore pana la alegeri. Tara fierbe, facebookul duduie “ share si like daca iti pasa ” ne indeamna prieteni apropiati sau unii de care nu ne amintim cum au ajuns in lista.
Campaniile electorale sunt piatra de incercare a oricarui marketer: daca la orice alt produs/serviciu poti sa o mai dregi din mers, schimbi audientele pe facebook, lansezi trei versiune ale reclamei si dupa o sapatamana vezi care a fost mai apreciata, vazuta,sheruita, aici e totul sau nimic.
40 % cota de piata in comercial nu e deloc rau. In parlament e posibil sa nu poti trece nici o lege cu 40% fara aliante.
Nu mai exista alta sansa dupa vot, iar daca nu-ti iese castigator clientul...e posibil sa ramai si neplatit. S-au mai vazut cazuri.
Derulez saptamanal campanii cu bugete intre 2000 si 5000 de euro pe facebook si googleAds. Pretul publicitatii pe aceste platforme este unul dinamic, fiind stabilit prin licitatie de catre advertiseri. Fiecare client spune sistemului cati bani este dispus sa plateasca pentru ca postarea, videoul,mesajul sau sa ii fie adus in fata cetateanului in speranta ca acesta il va gasi interesant. Și isi va schimba atitudinea fata de produs/serviciu si il va cumpara.
Versiunea simplificata arata asa : iti definesti un public tinta in functie de sute de parametri de la sex, varsta pana la “A vizitat de curand Portugalia”, iar facebook incepe sa ii picure omului mesajul pe unde-l prinde pe platforma : intre videouri, printre poze, in messenger, pe Instagram, pe Tinder.
Maiestria advertiserului se masoara printre altele in costul cat mai mic pe care poate sa-l obtina pentru a “atinge” un grup tinta caruia sa-i schimbe perceptia despre ce are de vandut.
De o spatamana, nenorocire: ma costa de doua ori mai mult ca un utilizator sa vada o postare a clientilor mei pe facebook. Reclama/postarea nefiind nici mai buna, nici mai proasta ca saptamana trecuta, produsele promovate nu sunt sezoniere. Am inceput “sa sap” si am dat peste explicatie: au aparut advertiseri mai potenti financiari ca mine: formatiunile politice.
Campania pentru Europarlamentare a dublat pretul publicitatii in aceasta perioada!
Pana la urma targetam cam aceeasi oameni iar facebook stie ca exista un numar maxim de reclame pe care-l poate inghiti un consumator intre postari cu poze cu pisici si nunti la care nu a fost invitat. Asa ca daca vrei sa ii apari in cale consumatorului licitezi pentru atentia lui.
Dupa scandalurile recente Facebook a fost fortat sa faca publice sumele cheltuite in campanii electorale, ele fiind disponibile spre analiza publicului larg. Fiinta curioasa din mine le-a parcurs. Va invit sa le parcurgem si impreuna.
Astfel, in perioada Martie -21 mai 2019 avem pentru organizatiile centrale de partid, cei mai mari spenderi sunt la prima strigare:
Organizatie politica |
Numar reclame |
Buget cheltuit (Euro) |
Alianta 2020 USR PLUS |
310 |
63.000 |
Partidul National Liberal |
180 |
36.500 |
Partidul Social Democrat |
140 |
89.000 |
Sursa datelor .
Este vorba doar de organizatiile centrale, altminteri fiecare sucursala are bugetul ei.
Daca intram mai adanc in date lucrurile se schimba :
USR...sunt mai multi, nu doar o pagina. Adunate bugetele USR, Uniunea Salvati Romania, PLUS a investit pe pagini centrale si locale, + vectori de imagine individuali (71 de pagini) aproape 147.000 euro (702.000 ron) .
PSD pare sa prefere sa se concentreze doar pe paginile mari de partid, fara sa dea prea mare liberate organizatiilor teritoriale in ceea ce au de spus. Astfel, bugetul total cheltuit (pana acum) a fost de 1000.000 Euro sau 476.000 ron.
PNL isi dubleaza bugetul alocat paginii “oficiale” si a cheltuit in total 67.000 Euro cu tot cu sateliti.
Asadar dupa ce numaram si toate paginile din teritoriu si paginile liderilor nationali sau locali:
Va invit sa explorati datele aici
https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=RO
Lupta pentru stampila cetatenilor se duce atat asumat de partide cat si pe cont propriu.
De exemplu avem “Racnetul Oamenilor Satui” care sponsorizeaza din buzunarul propriu postari.
Modest, doar 1500 ron, ai zice ca nu se simte intre sute de mii de euro care au inundat Facebookul.
Mai exista si Alianta Anti Coruptie care incearca din greu sa deschida ochii romanilor ruland 67 de reclame/sponsorizari de posturi, etc.
Sursa :
https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=RO&q=Alian%C8%9Ba%20Anticorup%C8%9Bie%20din%20Rom%C3%A2nia&view_all_page_id=279280712669378
Pe scurt, cu mic cu mare, pana acum partidele mi-au targetat potentialii clienti pe facebook cu 8500 de reclame pentru care formatiunile politice (sau simpli cetateni ingrijorati) au platit catre facebook aproape 500.000 de euro.
Datele “la zi” pot fi accesate aici https://www.facebook.com/ads/library/report/?source=ad-library-page-spend-widget
Observatie: Parlamentul European se numara si el printre Advertiserii care indeamna lumea la vot, insa pentru Romania pare sa cheltuiasca mult mai putini bani decat pentru a indemna Bulgarii sa iasa la vot.
Asa arata o parte din bugetul cheltuit in ultimele 30 de zile de catre Parlamentul European pentru fiecare cateva tari selectate pentru o comparatie.
Pare ca Germania are nevoie de multa informare:
Il inteleg si pe Facebook : putin ii pasa daca ia 10 centi de la mine sa ma ajute sa vand tigai sau 20 de centi de la PSD, USR sau PNL ca sa ajute cetateanul indecis sa puna stampila pe ei.
GOOGLE:
Un marketer iscusit stie ca lupta pentru atentia cumparatorului se da pe mai multe fronturi, nu doar pe facebook. Și aici bugetul meu a intrat in competitie cu partidele care vroiau si ei atentia aceluiasi om abstract de sex M sau F, cu varsta intre 25-34 studii superioare, venituri peste medie.
Americanii au fortat google sa aiba un instrument similar de transparenta cu cel al Facebook.
Romania este chiar in top 5 spenderi in Europa pentru aceste alegeri.
Pana acum au fost rulate de toate formatiunile politice 1200 de reclame cu un buget de aproape 300.000 de euro.
Partidul National Liberal este cel mai mare spender pe Google.
Cel mai mare spender pe Google este PNL pana acum, pentru ca odata cu apropierea momentului votului, bugetul PSD se mareste.
Sursa: https://transparencyreport.google.com/political-ads/region/RO
Cifrele ne arata ca bugetul directionat catre facebook a fost dublu pentru aceste alegeri.
Ma feresc de pronosticuri dar astept cu nerabdare ziua votului. Ca sa votez in primul rand.
Apoi, indiferent de rezultat...publicitatea online se va ieftini din nou. Pana la urmatoarele alegeri.
Cristian Ditoiu, https://www.linkedin.com/in/cristianditoiu/
Contributor AdPlayers si consultant in servicii de marketing si comunicare, Cristian Ditoiu este unul dintre cei mai vechi antreprenori din online-ul romanesc, fondator a siteuri precum Sfatulmedicului.ro, Referate.ro, 220.ro, Transfer.ro. Co-fondator al unei agentii de comunicare si relatii publice. In prezent este trainer in domeniul marketingului online si consultant in servicii de marketing si comunicare.