Cât face un Blog de Manager?
Joi, 22 Februarie 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

“De ceva vreme încerc sa scriu o carte despre planning în Romania. Si de fiecare data când recitesc nu-mi mai place ce am scris. Si toate gândurile mele ramân acolo si sunt înlocuite de alte si alte gânduri sau jumatati de gânduri. M-am hotarat ca vreau sa le împartasesc si ca vreau sa le supun criticilor”. Asa îsi motiveaza Razvan Matasel (razvanmatasel.ro), Deputy Managing Director si Head Of Planning al agentiei Leo Burnett intrarea de saptamâna trecuta în “planningosfera”, cum numeste chiar el propria proiectie a blogosferei.

Febra blogurilor cu subiecte mai mult sau mai putin profesionale, scrise de oameni importanti din industria de comunicare, a atins de multa vreme managerii companiilor. Multi dintre cei care scriu pe asemenea bloguri învârt deja, dintr-un condei, afaceri de sute de mii de euro ori conduc afaceri de milioane, uneori chiar de zeci de milioane de euro.

Clubul blogurilor de Manager

Matasel se alatura unui club, nu putin numeros, de jucatori în terenul industriei de media sau comunicare. Printre ei se mai numara Razvan Varabiescu, Director Executiv la Media Direction  (varabiescu.ro), Bogdana Butnar (duckduckgooseandthensome.blogspot.com ), Bradut Florescu (bradut-florescu.blogspot.com) – Director Executiv la DDB Bucharest, sau Stefan Stroe (stefanstroe.ro), tot de la (Leo Burnett).

Dealtfel, întrega industrie de comunicare este tot mai prezenta pe internet, dar si pe blog, de când Marca Înregistrata a plecat de la ProTV, sau îsi angajeaza redactori sezonieri precum picolitele de odinioara de la mare. Pâna si ziua sau ora de difuzare se tot schimba, pâna nu mai stii la ce ora este emisiunea publicitarilor, dupa cum spunea, tot pe blog, si Bradut Florescu (bradut-florescu.blogspot.com) – Director Executiv la DDB. Marca Înregistrata a fost si singura emisiune a breslei publicitarilor, pâna nu demult.

Catalin Tolontan (tolo.ro), Director General al companiei Convergent Media - editorul cotidianului de sport - este “Golgeter” probabil la promovarea “ponturilor din presa” în blogosfera. Vârful de atac de la echipa Gazetei Sporturilor  (GSP) a trecut inclusiv testul publicitatii pe blog.  

Beneficiar ale unor pase precise din adâncimea informatiilor de media, executivul Convergent suteaza sau uneori paseaza o parte din audienta si coechipierului sau Augustin Roman (gustiroman.ro) – Director Executiv al companiei, si el cu ochii pe poarta audientei de profil. Ambii executivi conduc investitii serioase si o afacere care a adus numai anul trecut, în casieria Convergent, aproximativ 7 milioane de EURO, dupa cum estima de curând, pentru AdPlayers, Augustin Roman.

De cealalta parte, la MediaPro, nu neaparat într-o competitie directa cu managerii GSP, se afla Orlando Nicoara (orlando.ro) - Director General al diviziei MediaPro Interactiv. Nicoara conduce si el, cel putin o  treime din publicitatea online din România, dupa propriile estimari recente, facute pentru AdPlayers.

Tot în aceeasi industrie, digitala cum îi mai spun altii, nu pot fi trecute cu vederea blogurile lui Doru Panaitescu (dorupanaitescu.ro) de la Initiative, cel al Evelinei Fabritius (evelin.ro) de la Splendid Media Interactive si Magnetique, blogul lui Radu Ionescu (raduionescu.ro) de la Kinecto, ori al lui Ciprian Stavar (despremere.ro) – Consultant Independent, spune el. Stavar are, în orice caz,  state grele în industria online.

În zona designului, consultantei si identitatii de brand mai pot fi întâlniti, pe blog, Cristian (Kit) Paul (kitblog.com) de la Brandient, Bogdan Brânzas (branzas.blogspot.com) de la Branzas, ori Stefan Liute (stefanliute.com) si Marius Ursache (mariusursache.com) de la Grapefruit.

Audienta?

Audienta? Numarul cititorilor poate fi un fals criteriu de masurare al unui blog, spre deosebire de un website. Multi dintre cititorii blogurilor-manager sunt uneori tot oameni de decizie care conduc afaceri de milioane sau zeci de milioane de euro. Publicatii cum sunt ZF, BusinessMagazin, Capital, Saptamâna Financiara ar putea fi invidioase pe asemenea profile demografice ale audientei online.

Si, cu toate astea, cum se explica faptul ca putine bloguri profesionale au publicitate? Uneori te întrebi de ce nu-si poate vinde singur publicitate pe blogul propiu Orlando Nicoara, seful MediaPro Interactiv. Ar putea genera un conflict de interese pe bugete care ar putea ajunge în buzunarul unor alte publicatii online din grup, sau are altceva de vânzare asemanator unui site de corporatie?

Adevarata miza a blogurilor-manager nu este dupa cum se pare (numai) publicitatea. Deseori comentate de catre oameni recunoscuti pentru atuurile profesionale într-un domeniu, "blogurile manager" pot influenta decisiv o batalie si uneori o întreaga industrie de profil, prin importanta generarii unor subiecte si nu neaparat numarul acestora ori numarul de cititori. Blogul-manager devine, practic, singurul canal de informatie care poate face prin excelenta managementul unor discutii într-o situatie de criza.

Si IAB România este, probabil, un astfel de exemplu. Prima organizatie profesionala importanta din industria de publicitate pe internet s-a nascut practic pe blog. Disputa în jurul unor subiecte legate de formalitatile de aderare, postate pe adresa iabromania.blogspot.com, a demonstrat ca influenta pe care o poate avea o tema pe blog poate limpezi sau, dimpotriva, poate scoate la suprafata securea razboiului în industrie. Asa s-a întâmplat la formarea asociatiei, spre sfârsitul anului trecut.

Cui se vinde si cât face un blog de manager?

Va fi oare blogul, urmatoarea frontiera pentru managerii din industria de comunicare? Desi multe dintre subiectele unor bloguri par sa fie puse în egala masura atât în slujba persoanei, cât si a managerilor respectivi, putem câteodata distinge “opinii independente” personale ale autorilor, de cele ale managerilor companiilor. Granita este însa greu de tras.

De aici si dificultatea de a evalua cât lucreaza un blog în slujba unor centre de profit (nu patam întelesul grupurilor de interese) si cât în slujba indepententului autor. Orlano Nicoara, pâna la jumatatea anului trecut “izola” Neogen, iar acum lucreaza cu Neogen. Razvan Varabiescu a fost la un pas sa lucreze pentru SplendidMedia, dupa ce demisionase de la Media Direction. Cât avea el sa mai recunoasca, dupa plecare, ca Media Direction are cel mai bun departament de cumparare de media. Matasel spune si el, deasemenea pe blog, ca are cel mai puternic departament de planning.

În fond, cui se vinde si cât face un blog de manager?


PUBLICITATE: