Barbatii, mai predispusi sa fure un medicament (67%) decat femeile (57%) pentru persoana iubita. Norme si valori etice si morale in societatea romaneasca. Reveal Marketing Research
Marti, 19 Martie 2024

Potrivit studiului, in scenariul in care un prieten bun fura din cauza situatiei financiare precare in care se afla, 53% dintre romani ar alege sa-l indeparteze din vietile lor, 30% l-ar acoperi si nu ar discuta cu nimeni despre acest aspect, iar 17% ar informa autoritatile.

AdPlayers. info

Partea intai a celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research a avut ca scop explorarea valorilor si comportamentelor etice si morale ale romanilor, si a modului in care acestea se transforma si dobandesc nuante diferite in functie de contextul specific al unei situatii.

53% dintre romani ar alege sa indeparteze din vietile lor un prieten apropiat care ar recurge la furt din motive financiare.

Doua treimi dintre romani (62%) ar fi dispusi sa recurga la furt pentru a salva viata unei persoane iubite, tendinta fiind mai pronuntata in cazul barbatilor (67% comparativ cu 57% in cazul femeilor).

61% dintre romani considera ca cinci vieti sunt mai valoroase decat una.

Loialitate, etica sau calea de mijloc?

Rezultatele studiului realizat de Reveal Marketing Research, evidentiaza complexitatea valorilor si normelor in societatea romaneasca in fata unui comportament antisocial, cum ar fi furtul.

Astfel ca, in scenariul in care un prieten bun fura din cauza situatiei financiare precare in care se afla, 53% dintre romani ar alege sa-l indeparteze din vietile lor, 30% l-ar acoperi si nu ar discuta cu nimeni despre acest aspect, iar 17% ar informa autoritatile. In ansamblu, aceste date arata ca majoritatea romanilor ar adopta o pozitie ferma in fata unui comportament antisocial, cum ar fi furtul, chiar si atunci cand este comis de o persoana apropiata.

Faptul ca jumatate dintre respondenti (53%) ar alege calea de mijloc (sa rupa legatura cu prietenul lor), sugereaza ca acestia pun accentul pe integritate in cercurile lor sociale, in timp ce pentru cei 17% care ar informa autoritatile exista o preocupare semnificativ mai mare pentru aplicarea legii, respectarea regulilor sociale si a principiilor morale (furtul fiind, in principiu, un comportament imoral).

In acelasi timp, o treime dintre romani (30%) ar alege sa-l acopere pe prietenul lor si sa pastreze secretul, cea mai plauzibila explicatie fiind loialitatea si dorinta de a mentine relatia, chiar si in ciuda comportamentului sau necorespunzator.

Aceasta alegere poate fi interpretata ca o manifestare a dilemei morale intre loialitate si etica.

In urmatorul scenariu, in care prietenul le cere celor 30% sa furnizeze un alibi fals politiei, aproape jumatate dintre acestia (12%) ar fi dispusi sa actioneze in mod ilegal pentru a-si proteja prietenul. La o privire mai atenta, observam ca tinerii cu varste cuprinse intre 25-35 ani (15%) sunt mai predispusi sa furnizeze un alibi fals pentru prietenul lor, acestia fiind in general mai mai activi social si mai implicati in relatiile de prietenie.

Intr-un alt context, furtul unui medicament foarte scump reprezinta singura solutie care ar putea salva viata unei persoane iubite. Asadar, discutam despre acelasi comportament antisocial, care in acest scenariu va capata valente diferite. Majoritatea romanilor (62%) ar fi dispusi sa fure medicamentul pentru a  salva viata persoanei iubite, oamenii fiind dispusi in mai mare masura sa recurga la comportamente considerate imorale sau ilegale atunci cand se confrunta cu o situatie de criza, cum ar fi salvarea vietii unei persoane dragi.

Surprinzator, sau nu, este faptul ca barbatii sunt mai predispusi sa fure medicamentul (67%)  decat femeile (57%). Aceasta diferenta poate fi explicata de influenta constructiilor sociale asociate masculinitatii, care includ trasaturi precum protectia si capacitatea de a rezolva probleme in situatii limita.

Dilema trenului.  Cinci vieti sunt mai valoroase decat una?

Intr-un alt context ipotetic, un tren scapat de sub control se indreapta pe o cale ferata unde sunt legate cinci persoane necunoscute. In apropiere se afla o maneta care poate schimba directia trenului, deviindu-l pe o ruta ocolitoare unde se afla legata o alta persoana necunoscuta.

Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, 61% dintre romani ar schimba macazul, plecand de la premisa utilitarista asupra eticii conform careia cinci vieti sunt mai valoroase decat una singura (i.e. actiunea fiind evaluata prin raportarea la efectele comportamentului uman).

Pe de alta parte, 39% dintre romani nu ar interveni si ar lasa evenimentele sa se desfasoare in voia sortii, in special femeile (42% vs. 36% barbati) si tinerii intre 25-34 ani (51%). Acestia sunt predispusi sa lase lucrurile sa se petreaca in mod natural, motivati de considerente etice deontologice care sustin ca orice forma de luare a vietii este inacceptabila, indiferent de circumstante (i.e. actiunea este evaluata moral prin raportarea la o regula universala – uciderea unei persoane este imorala).

In continuare, cei 61% dintre romani care ar fi dispusi sa schimbe macazul in scenariul anterior au fost pusi in fata unei noi situatii ipotetice. Acestia sunt pe o pasarela deasupra sinelor, impreuna cu o persoana obeza, iar singura modalitate de a preveni moartea celor 5 persoane legate de sine este sa impinga persoana obeza peste balustrada, aceasta avand gabaritul necesar pentru a opri trenul.

In aceasta situatie, peste jumatate dintre cei care ar fi schimbat macazul in primul caz se razgandesc (33%) si ar lasa lucrurile in voia sortii, in special femeile (37%), care tind sa aiba o latura emotionala mai dezvoltata decat barbatii (29%), in general. Motivele sunt usor de intuit, daca in primul caz, respondentii se vizualizau in proximitatea unei manete de schimbare a macazului, in al doilea caz, ei sunt in proximitatea unui corp uman (implicare directa), iar constientizarea ideii de a fi responsabili pentru pierderea vietii cuiva este mai mare. Insa, dincolo de aceasta diferenta, situatia ramane aceeasi: o viata sau cinci vieti?

Asadar, acest exercitiu evidentiaza inca o data faptul ca reactiile oamenilor sunt puternic determinate de aspecte circumstantiale si emotionale, mai degraba decat de o analiza logica si rationala a situatiei.

Metodologie:

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 23-28.02.2024 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1004 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3.1

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 15 ani companii din Romania si alte tari din Europa. Reveal Market Resources, studiul nr. 150: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicitatii, cu scopul de a sustine piata de marketing si comunicare din Romania.

Mai mult in Cercetare, Research,

 


PUBLICITATE: