Pretul ieftin nu mai reprezinta principala motivatie de achizitiea BCA-ului, asa cum se intampla in 2016 (63%), eficienta produsului (rapiditatea de construire – 32%, faptul ca se construieste usor – 28%) si caracterul durabil/ rezistent in timp (25%) sunt in prezent cele mai importante motivatii de cumparare.
AdPlayers. info
Pretul ieftin nu mai reprezinta principala motivatie de achizitie, asa cum se intampla in 2016 (63%), eficienta produsului (rapiditatea de construire – 32%, faptul ca se construieste usor – 28%) si caracterul durabil/ rezistent in timp (25%) sunt in prezent cele mai importante motivatii de cumparare.
6 din 10 romani declarau in 2019 ca BCA-ul a beneficiat de recomandari pozitive din partea influentatorilor (ex. specialisti, constructori, vanzatori etc.) (vs. 4 din 10 in 2016).
Romanii acorda o atentie sporita caracterului modern si ecologic al produselor atunci cand evalueaza materialele de zidarie pe care urmeaza sa le foloseasca, pentru 58% fiind important atributul prietenos cu mediul inconjurator la achizitionare (vs. 51% in 2021) si pentru 41% atributul modern/ inovator (vs. 34% in 2021).
Scurt istoric BCA
Din punct de vedere istoric, descoperirea materialului de constructie BCA se sincronizeaza cu perioada de expansiune a modernitatii de la inceputul secolului XX care incepea sa domine zonele civilizate de pe glob (in special Europa Vestica si America de Nord), accentul fiind pus pe dezvoltarea capitalismului, urbanizare si progres tehnologic.
Astfel ca, unul dintre cele mai populare materiale de constructii din prezent, BCA-ul este descoperit in 1923 de catre arhitectul si inventatorul suedez Dr. Johan Axel Eriksson, urmand ca la finalul anilor ’20 sa inceapa sa fie produs pentru prima oara la scara industriala intr-o fabrica din Suedia.
De-a lungul timpului caracteristicile produsului s-au consolidat, tehnologiile au devenit mai eficiente, BCA-ul asigurandu-si astfel de multa vreme locul in industria constructiilor. Daca la inceputuri acest material juca rolul de challenger pentru celelalte materiale de constructii, in prezent detine o cota remarcabila in industria internationala a constructiilor, cucereste continuu noi piete, fiind in acelasi timp considerat un pionier al materialelor de constructie ecologice cu un mare potential de viitor.
La nivel european capacitatea de productie BCA-ului este de 17,5 milioane m3 anual, iar Romania se afla pe locul 3 in acest moment. Materialul continua sa castige teren in vederea conformarii constructiilor cu normele si legislatia NZEB (nealry zero energ buildings), datorita proprietatilor sale excelente de termoizolare.
Evolutia pe piata romaneasca
Aruncand o privire la evolutia acestei categorii de produse de zidarie in Romania, primele fabrici de BCA din Romania au fost construite la inceputul anilor ’70, in timpul regimului comunist. Perceptiile romanilor au evoluat intr-o directie pozitiva de-a lungul timpului pe masura ce BCA-ul a devenit un material de constructii din ce in ce mai popular si apreciat datorita reputatiei testate. El reuneste multiple beneficii existente in alte materiale de constructii – simplu de prelucrat, eficienta energetica, durabil in timp si cu proprietati ecologice de neegalat.
Alegerea BCA-ului pentru constructii este atragatoare datorita caracterului sau modern si prietenos cu mediul. Studiile realizate de Reveal Marketing Research despre atitudinile si comportamentele romanilor si ale specialistilor in constructii despre materialele de zidarie, confirma aceste schimbari in mentalitatea colectiva cu privire la imaginea BCA.
Caracter modern/ inovator (31%), preturile accesibile (30%) si popularitate (24%) in 2023.
Asadar, daca in 2016 imaginea BCA in perceptia romanilor era asociata cu rapiditatea in constructie, rezistenta la foc si caracterul modern al materialului, din cele 3 studii Reveal Marketing Research desfasurate consecutiv in ultimii 3 ani aflam ca principalele atribute asociate BCA-ului sunt caracterul modern/ inovator (31% in 2023), preturile accesibile (30% in 2023) si popularitatea materialului (24% in 2023).
Referitor la evolutia principalelor motivatii ale romanilor pentru alegerea BCA ca material de constructie in ultimii 7 ani, observam ca pretul ieftin nu mai reprezinta principala motivatie de achizitie asa cum se intampla in 2016 (63%). Eficienta produsului (rapiditatea de construire – 32%, faptul ca se construieste usor – 28%) si caracterul durabil/ rezistent in timp (25%) sunt in prezent cele mai importante motivatii de cumparare a BCA-ului.
De asemenea, proportia cu care ceilalti recomanda materialul BCA (ex. specialisti, cunostinte, constructori, vanzatori etc.) este in crestere, 6 din 10 romani declarand in 2019 ca acest material a beneficiat de recomandari pozitive din partea celorlalti (vs. 4 din 10 in 2016).
Se mai observa o accentuare sporita a atentiei pe care o ofera romanii caracterului modern si ecologic al produselor atunci cand evalueaza materialele de zidarie pe care urmeaza sa le foloseasca. Spre exemplu, in prezent, pentru aceasta categorie de produse conteaza in proportie de 58% atributul prietenos cu mediul inconjurator (vs. 51% in 2021) si 41% atributul modern/ inovator (vs. 34% in 2021) in momentul deciziei de achizitie.
Ce spun specialistii in constructii?
Daca ne referim la imaginea BCA-ului, aceasta s-a transformat considerabil din acest punct de vedere in perceptia romanilor. Potrivit specialistilor in constructii, 37% dintre acestia declarand in 2023 ca prefera sa construiasca cu BCA datorita caracterului modern al materialului, iar 27% datorita caracterului ecologic/ prietenos cu mediul (vs. 6% in 2021).
Asadar, de-a lungul timpului BCA-ul capata valente noi, devenit un material asociat cu bunastarea si siguranta (eficienta energetica, rezistenta in timp) si responsabilitatea sociala (material prietenos cu mediul). Miturile potrivit carora ar fi un material pentru cei cu posibilitati financiare reduse sau ca ar fi mai degraba potrivit pentru locuintele de vacanta au fost demontate, in prezent alegerea BCA fiind puternic asociata cu casele de locuit si considerata o solutie inteligenta si eficienta de a economisi bani si timp, incepand sa devina materialul de zidarie dominant in randul constructiilor de locuinte moderne realizate de marii dezvoltatori imobiliari.
Tinerii sub 35 ani vor o casa moderna (48%)
Si in ceea ce priveste atributele unei case ideale, atat modernitatea si inovatia spatiului interior, cat si caracterul sustenabil al acesteia joaca un rol important in prezent. In timp ce durabilitatea/ rezistenta in timp (69%) si eficienta energetica (67%) sunt atributele mentionate cel mai des, caracterul sustenabil inregistreaza in 2023 o crestere semnificativa fata de 2021, de la 26% la 37%, iar caracteristica de a fi o casa moderna de la 16% la 30%, in special in cazul tinerilor sub 35 ani (48%).
Potrivit cercetarii Reveal, evolutia BCA-ului este incontestabil una pozitiva, caracteristicile acestuia facandul un material de constructie atractiv, de calitate, modern, eficient si prietenos cu mediul, cu o reputatie testata in cei 100 de ani de existenta. Avand in vedere acest parcurs de succes, industria constructiilor din secolul XXI este foarte probabil sa fie dominata in viitor de utilizarea BCA-ului.
Mai mult in Cercetare, Research, Constructii