Fricile romanilor au radacini adanci in istoria tumultoasa a tarii. Instabilitatea economica si politica, diversele presiuni sociale sau stirile panicarde au contribuit la formarea unui teren fertil pentru dezvoltarea unei angoase persistente legate de viitor.
AdPlayers. info
In contextul autohton, asteptarile si valorile oamenilor evidentiaza ca prioritatile si preocuparile actuale sunt dominate in general de frici, anxietati si o nevoie sporita de control. Marius Luican, CEO - Reveal Marketing Research, isi propune sa dea explicatia stiintifica a alegerilor la romani.
Foamea de magie la romani
"Observam ca exista numeroase voci care critica faptul ca la fiecare colt de strada exista o banca, o farmacie si o sala cu jocuri de noroc, insa cine este vinovatul? Este vina acestor business-uri sau problema tine de educatia si de cultura specifica romanilor, care mai degraba incurajeaza arderea unor etape si recompensa imediata, decat munca si efortul sustinut?"
Cum arata societatea romaneasca astazi?
In contextul autohton, asteptarile si valorile oamenilor evidentiaza ca prioritatile si preocuparile actuale sunt dominate in general de frici, anxietati si o nevoie sporita de control.
Fricile romanilor au radacini adanci in istoria tumultoasa a tarii. Instabilitatea economica si politica, diversele presiuni sociale sau stirile panicarde au contribuit la formarea unui teren fertil pentru dezvoltarea unei angoase persistente legate de viitor.
Intr-o lume agitata, in care oamenii deplang faptul ca fiecare zi aduce noi provocari si incertitudini se cauta adesea solutiile cele mai rapide, facile si miraculoase pentru a depasi temerile si anxietatile vietii cotidiene. Se prefera asadar shortcut-ul, ca solutie eliberatoare de presiunea si dependentele comportamentale si mentale dominante. Aceste "gauri miraculoase" in gardul anxietatii sunt alese in detrimentul constructiei lente, progresive, pas cu pas. Ele tin de noi, de natura, educatia si psihologia poporului roman.
Exista numeroase voci care critica faptul ca la fiecare colt de strada exista o banca, o farmacie si o sala cu jocuri de noroc, insa cine este vinovatul? Este vina acestor business-uri sau problema tine de educatia si de cultura specifica romanilor, care mai degraba incurajeaza arderea unor etape si recompensa imediata, decat munca si efortul sustinut?
Pentru a incerca sa gasim raspunsuri la aceste intrebari, vom face apel la unul dintre modelele de analiza utilizate in universul marketingului si psihologiei consumatorilor, care ne ajuta sa intelegem in profunzime complexitatea nevoilor, motivatiilor si a comportamentului uman. Acest instrument se numeste harta arhetipurilor.
Harta arhetipurilor
Conceptul de arhetipuri deriva din psihologia analitica a lui Carl Gustav Jung, care identifica modele colective de gandire si comportament care transcend culturile si epocile. In acest context, arhetipurile devin o harta a terenului mental al consumatorilor, relevand directiile motivationale dominante si preferintele adiacente. Intr-un sens mai larg, aceste arhetipuri reprezinta categorii simbolice ce captureaza aspecte esentiale ale identitatii si aspiratiilor, reflectand modul in care oamenii se raporteaza la lumea din jurul lor.
Pe aceasta harta sunt pozitionate o serie intreaga de arhetipuri, care servesc ca puncte cardinale, oferind o perspectiva asupra motivelor fundamentale care ghideaza alegerile si actiunile individuale ale oamenilor. Totodata harta arhetipurilor ajuta in pozitionarea diferitelor categorii de produse, segmente de consumatori sau brand-uri.
Semnificatiile arhetipurilor
Arhetipul Ancora este teritoriul fricilor si anxietatilor, simbolizand nevoia de stabilitate, control si siguranta.
Arhetipul Expertului reprezinta dorinta de cunoastere profunda, competenta si expertiza intr-un domeniu specific, generat de un alt tip de manifestare a anxietatilor.
Arhetipul Magicianului simbolizeaza dorinta de transformare rapida, inovatie si descoperire a unor solutii neconventionale, permitand explorarea unor perspective noi si indraznete.
Arhetipul Jesterului sau "Bufonul" semnifica dorinta de nonconformism, eliberare, divertisment, imprevizibilitate, intr-o nota superficiala, hilara si chiar necredibila.
Ancora si Expertul sunt situate in partea de jos a hartii arhetipurilor, iar Magicianul si Jesterul sunt pozitionate diametral opus, acest lucru insemnand ca reprezinta solutii absolut antagonice primelor.
Aplicatibilitate ale hartii arhetipurilor in societatea romaneasca
Intr-o societate care se confrunta cu grave provocari si carente educationale si culturale, aceste arhetipuri ofera o viziune esentiala asupra modului in care romanii raspund la presiunile si cerintele mediului inconjurator.
Pentru poporul roman, arhetipurile Ancora, Expert, Magician si Jester ("Bufon") domina mentalul colectiv.
Identificarea arhetipurile in societatea romaneasca
Frica de boala
Una dintre fricile fundamentale ale romanilor este cea legata de starea de sanatate (pozitionata in zona de Ancora si Expert), iar shortcut-ul catre zona de Magician este reprezentata de dorinta oamenilor de a accesa vindecari sau ameliorari rapide ale starii de sanatate. In cautarea unor solutii simple, cu efect imediat, medicamentele si suplimentele alimentare ofera beneficii "instant", care pot rezolva "ca prin minune" problemele de sanatate si anxietatile legate de acestea, transformand astfel radical calitatea vietii, in lipsa unei preventii pe termen lung sau a schimbarii stilului de viata.
Frica de saracie si marginalizare sociala
Frica de saracie si marginalizare sociala reprezinta o alta temere foarte raspandita si adanc inradacinata (pozitionata tot pe teritoriul Ancora). Aceasta provine adesea din incertitudinea economica, dificultatile de a asigura un trai decent si teama de a nu putea satisface nevoile de baza.
Multi romani spera ca pot depasi dificultatile financiare, imbogatindu-se peste noapte, ca prin minune (teritoriul Magician), daca vor merge sa joace la casele de pariuri sau vor castiga la loterie. Cazinourile, pariurile sportive si alte forme de gambling sunt atractive intrucat ofera tentatia castigului fara efort, generand iluzia unor castiguri imediate si speranta ca prosperitatea poate veni rapid.
In mod fundamental, in perceptia romanilor, bancile sau companiile financiare sunt pozitionate ca identitate pe teritoriul Ancorei si Expertului (al controlului, sigurantei, profesionalismului), iar numai unele servicii (online sau digitale, precum aplicatiile sau cardurile) sunt pozitionate pe teritoriul Magician (al transformarii, inovatiei, noutatii). Cu toate acestea, companiile prefera sa ofere shortcut-uri de acces catre zona Magicianului intrucat asa raspund cu succes unor pachete de nevoi relevante si deja existente.
Mitul salvatorului in politica
Un aspect interesant poate fi observat cu usurinta in politica. Aici, pe langa arhetipul Magicianului, care poate juca acelasi rol transformativ, gasim arhetipul "bufonului", al Jester-ului. Va las pe voi sa descoperiti bufonii din politica. Insa, dincolo de bufoni, exista candidati cu notorietate si incredere, pe care ii cunoastem de ani de zile, care si-au cladit cariera caramida cu caramida prin multa munca si sacrificii, facand lucruri palpabile de care a auzit toata lumea.
Asadar, avem alegeri in 2024. Ce credeti ca se va intampla atunci cand vine un candidat de care nu s-a auzit mai nimic, dar poseda o aura mesianica, si care, ca prin minune, in ultimul moment, ofera solutii miraculoase care raspund unor apasari profunde? Ce vor alege romanii? Vor avea un comportament electoral asa cum am mai vazut in trecut sau se va schimba ceva? Vor dori sa construiasca progresiv sau vor folosi din nou bagheta magica? Vor alege ceva deja stiut, la vedere sau vor folosi din nou jobenul?
In societatea agitata a Romaniei contemporane, incarcata de stres si incertitudine, in lipsa educatiei, romanii sunt si probabil vor fi in continuare adeptii cautarii unor solutii miraculoase ca panaceu pentru depasirea fricilor fundamentale.
Desi interesati de schimbari profunde, transformative, probabil nu vor face nimic, intrucat este mai confortabil sa ai la indemana "baghete magice" moderne, chiar daca acestea implica doar luarea unei pastile, parierea pe cateva numere la o ruleta sau alegerea solutiei salvatoare pentru bunul mers al tarii.
Reveal Marketing Research este printre primele agentii independende de cercetare de pe piata romaneasca. Din 2008, Marius Luican, fondatorul Reveal Marketing Research ofera solutii concrete, ajutand la dezvoltarea si consolidarea brandurilor romanesti si internationale, pe baza datelor complete obtinute prin mixuri de studii calitative si cantitative (Studii de Segmentare, Dezvoltare si Testare de Programe de Comunicare, Analize de Pret, U&A si Satisfactie, Mystery Shopping etc).
De asemenea, Reveal Marketing Research ofera servicii de consultanta si strategie avand la baza cele 4 valori ale companiei: pasiune, onestitate, empatie si incredere.
Mai mult in Cercetare, Research,