Credit: Toyota Romania, V & O Communication
„Valoarea unei companii consta, in primul rand, in valoarea oamenilor si de-abia dupa aceea in alte tipuri de active” este de parere numarul 1 din departamentul de resurse umane de la Toyota Romania, Simona Preda, Senior HR al companiei locale. „Sigur, simplificand lucrurile, in locul fiecarui angajat care pleaca poate veni altul, dar valoarea lui nu este aceeasi. Și am vazut cazuri nefericite in care, dupa plecarea unui angajat valoros, a fost nevoie de doi sau mai multi angajati care sa genereze un beneficiu identic pentru companie”
AdPlayers. Iulian Toma
„Valoarea unei companii consta, in primul rand, in valoarea oamenilor si de-abia dupa aceea in alte tipuri de active” este de parere numarul 1 in departamentul de resurse umane de la Toyota Romania, Ruxandra Preda Senior HR al companiei locale.
„Sigur, simplificand lucrurile, in locul fiecarui angajat care pleaca poate veni altul, dar valoarea lui nu este aceeasi. Și am vazut cazuri nefericite in care, dupa plecarea unui angajat valoros, a fost nevoie de doi sau mai multi angajati care sa genereze un beneficiu identic pentru companie”
Parte a Inchape Group, una dintre cele mai vechi companii din lume, Toyota Romania este distribuitor unic in Romania pentru Toyota si Lexus si parte a retelei de distributie si retail Inchcape, cel mai mare distribuitor si retailer independent de masini din lume, cu o prezenta globala in 32 de tari si 18.000 de angajati.
Compania opereaza in Romania din anul 2000 prin intermediul unei retele de 22 de dealeri locali. Inchcape Motors - Toyota Bucuresti Nord este cel mai mare dealer Toyota si Lexus din Romania, cu peste 60 de angajati in distributie si 65 in retail.
Daca valoarea unei companii este data de valoarea angajatilor, AdPlayers a cautat sa afle cum se face „Alegerea Japoneza” in resursele umane de la Toyota si Lexus. Surprinzator am aflat ca nu HR-ul. “La Toyota, toti colegii, indiferent de departament, ajuta la recrutare.” spune numarul unu in departamentul de resurse umane.
AdPlayers. O sa intreb direct: ce va deranjeaza cel mai tare la un candidat?
Simona Preda: Nu pot spune ca am lucruri care ma deranjeaza la candidati, atunci cand ii intalnesc. Incerc sa-l evaluez pe fiecare prin prisma rolului pentru care recrutam. Și, chiar daca nu sunt potriviti, acest lucru nu este un motiv de nemultumire. Dar va pot spune ca am un “blacklist” cu candidati care au programat un interviu cu noi si au disparut fara urma, fara sa ne anunte in prealabil ca anuleaza intalnirea.
AdPlayers. Industria auto este una complexa, necesita mult personal specializat, care nu este usor de gasit. Cum ii convingeti pe cei din zona de service: tinichigii, mecanicii, etc, sa-si paraseasca garajul de la partenerul blocului si sa vina la Toyota?
Simona Preda: Este o provocare reala cu care ne confruntam de cativa ani. Din fericire in zona de service nu am recrutat foarte mult pentru ca am avut in general stabilitate si angajati foarte loiali. Avem chiar cativa colegi angajati in anul 2000, cand s-a infiintat firma in Romania. Mediul de lucru este foarte bun, in service toti angajatii sunt motivati printr-un sistem de plati variabile in functie de performanta, care se adauga la salariul de baza si la celelalte beneficii.
Dar cel mai important, cred, este faptul ca pe parcursul carierei au la dispozitie cursuri si certificari profesionale. Un mecanic cu certificare Toyota este un angajat valoros atat in Romania cat si oriunde in lume. Nu orice mecanic este dispus sa-si paraseasca garajul din curte si sa lucreze intr-un mediu unde stacheta este atat de sus si nu se fac compromisuri nici la calitate nici la integritate. Sunt atrasi doar cei care isi iubesc meseria, doresc sa se dezvolte, cei care se ghideaza dupa principiul Toyota "Kaizen", care inseamna imbunatatire continua. Pe acestia dorim sa-i convingem sa vina in echipa Toyota, pe restul nici nu incercam.
AdPlayers. Toyota este parte a grupului britanic INCHCAPE si, de asemenea, principiile Toyota sunt unele solide, filozofia japoneza fiind axata pe individ si multumirea lui. Cum sunt aplicabile in Romania?
Simona Preda: Viziunea Grupului Inchcape (care este distribuitorul brandurilor Toyota si Lexus in Romania) este sa fie cel mai de incredere distribuitor si retailer din industria auto. Increderea poate fi castigata doar prin anumite comportamente fata de clienti, fata de angajati, fata de parteneri. Iar aceste comportamente sunt incurajate si educate in compania noastra, in sistemul nostru romanesc. Principii similare are si producatorul Toyota, de exemplu transparenta, respectul, imbunatatirea continua.
O sa va dau un exemplu de aplicare a acestor principii in compania noastra. Este vorba de evaluarile anuale la 360 de grade. Fiecare angajat isi evalueaza colegii cu care lucreaza: superiorul, cei care ii raporteaza direct, colegii din departamentul lui sau din alte departamente cu care colaboreza. E interesant ca folosim acelasi instrument cu care le cerem si clientilor sa ne evalueze dupa ce au interactionat cu noi.
Feedback-ul pe care il dam si il primim in acest cadru deschis, transparent, are ca obiectiv imbunatatirea continua. Rezultatul acestei evaluari interne la 360 de grade este ca o “oglinda” pe care ne-o pun in fata colegii, pentru a ne ajuta sa ne corectam comportamente care deviaza de la principiile de baza ale companiei in care lucram. Și, in acest mod, devenim mai buni si in interactiunea cu clientii externi.
AdPlayers. Vorbim mai toti de criza pe piata fortei de munca, mai ales de personal calificat. In ce zona resimtiti cel mai dur acest minus?
Simona Preda: Acest minus il resimtim in multe zone: IT, contabilitate, tehnic. Din aceasta cauza, rolul oamenilor de HR devine din ce in ce mai greu. La Toyota, toti colegii, indiferent de departament, ajuta la recrutare. Am avut si situatii unde am recompensat prin bonusuri consistente recomandarile facute de colegi, atunci cand am reusit cu ajutorul lor sa aducem in companie oameni valorosi.
AdPlayers. Credeti in sintagma "nimeni nu este de neinlocuit"?
Simona Preda: Nu cred in aceasta sintagma. Eu sunt de parere ca valoarea unei companii consta, in primul rand, in valoarea oamenilor si de-abia dupa aceea in alte tipuri de active. Sigur, simplificand lucrurile, in locul fiecarui angajat care pleaca poate veni altul, dar valoarea lui nu este aceeasi. Și am vazut cazuri nefericite in care, dupa plecarea unui angajat valoros, a fost nevoie de doi sau mai multi angajati care sa genereze un beneficiu identic pentru companie.
AdPlayers. In procedurile interne de resurse umane, ce loc ocupa grija pentru relaxarea angajatilor Toyota?
Simona Preda: As spune ca exista grija nu doar pentru relaxare ci pentru well-being in general. Este importanta sanatatea fizica si mentala a angajatilor si tratam acest lucru cu responsabilitate. Oferim servicii medicale private platite de companie. Incurajam activitatea fizica, avem de exemplu o echipa de tenis de masa care se antreneaza dupa orele de program si participa la competitii, unde in ultimii 2 -3 ani a castigat locuri pe podium.
Vara avem inchiriate terenuri de fotbal si tenis si avem in companie programul 7 Card. In fiecare dimineata avem fructe proaspete si o data pe luna avem o mini-petrecere si serbam zilele de nastere ale angajatilor. Și mergem in teambuilding-uri unde combinam relaxarea cu dezvoltarea echipei. Acum pregatim si vom introduce in curand un program flexibil de lucru. Incercam sa aducem noutati tot timpul in zona beneficiilor pentru angajati.
AdPlayers. Organizati diverse programe de management si dezvoltare in cadrul companiei care au la baza modelul britanic. Cum le organizati?
Simona Preda: Da, incepand de anul trecut, firma mama - Inchcape a introdus un program de dezvoltare a managementului companiei – Global Leadership Development Programme. Nu inseamna ca pana anul trecut nu am avut programe locale de dezvoltare atat pentru management cat si pentru angajati. Dar grupul a simtit nevoia sa abordeze dezvoltarea manageriala in mod uniform si consecvent in toate cele 32 de tari in care opereaza.
Acest lucru faciliteaza mobilitatea angajatilor care vor avea competente similare dupa ce au trecut prin acelasi program, si sprijina proiectul de regionalizarea a companiei, care presupune crearea unor roluri regionale. Astfel, dupa un “pilot” care a avut loc anul trecut la Londra, s-a lansat acest program pentru toti managerii din grup, indiferent de zona geografica unde se afla.
Programul nu este neaparat construit pe un model britanic, dar este livrat in prezent de traineri britanici, urmand sa il traducem si in romana si sa il livram cu ajutorul unor traineri romani. Programul include subiecte ca inteligenta emotionala, coaching, dezvoltarea brandului personal, puterea feedback-ului, gandirea strategica, managementul schimbarii, etc.
AdPlayers. Puteti face un top 3 AȘA NU pentru cei care se pregatesc sa se duca la un interviu?
Simona Preda: In primul rand, sa NU mearga nepregatiti la interviuri, fara sa stie macar cu ce se ocupa firma respectiva, pentru ce job candideaza, etc. Este hilar si pare imposibil, dar la noi la receptie ajung candidati care ne spun ca au venit la interviu, dar nu stiu exact cu cine se intalnesc, si dupa ce “investigam” putin, se dovedeste ca interviul este de fapt la o firma vecina. In zona noastra sunt multe firme auto.
O a doua recomandare ar fi sa NU aplice la nimereala, oriunde. Sa isi faca o auto analiza, pentru a se decide ce tip de job doresc, apoi sa-si faca o strategie. De exemplu, daca doresc sa nu-si piarda timpul in trafic, sa caute companii angajatoare doar in cartierul lor. De multe ori intalnesc candidati care nu stiu ce vor, si dupa 2 interviuri si un test, cand le trimiti o oferta, iti spun ca nu-i intereseaza de fapt job-ul. De curand am avut o candidata din alt oras care ne-a spus ca se muta in Bucuresti si dupa ce a acceptat oferta si am asteptat perioada de preaviz de o luna, ne-a anuntat ca s-a razgandit, nu se mai muta.
As mai avea si clasicul “asa nu” legat de tinuta in care se prezinta la interviu: sa se uite de cateva ori in oglinda inainte de a pleca de acasa. Daca merg la interviu la o sala de fitness, este potrivit sa mearga in echipament de sport si adidasi. Daca merg la interviu la o banca sau la un showroom de masini, in mod sigur nu se vor incadra in peisaj.
Toyota Romania
Parte a Inchape Group, una dintre cele mai vechi companii din lume, Toyota Romania este distribuitor unic in Romania pentru Toyota si Lexus si parte a retelei de distributie si retail Inchcape, cel mai mare distribuitor si retailer independent de masini din lume, cu o prezenta globala in 32 de tari si 18.000 de angajati.
Toyota opereaza in Romania din anul 2000 prin intermediul unei retele de 22 de dealeri locali. Inchcape Motors - Toyota Bucuresti Nord este cel mai mare dealer Toyota si Lexus din Romania, cu peste 60 de angajati in distributie si 65 in retail.
Toyota Romania a achiesat la valorile internationale ale brandului si la strategia mondiala, aceea de a deveni cel mai de incredere brand de automotive din lume. La baza filozofiei Toyota stau 5 principii: experienta vasta in interactiunea cu consumatorii, parteneriat strategic OEM’s, folosirea pontentialului brand-ului, dezvoltarea la scara mondiala si investitii pentru accelerarea cresterii afacerii.
Obiectivul strategic al Toyota este acela de a deveni provider de solutii mobile. Cu o crestere constanta in ultimii ani, sanatoasa si cladita pe principii corecte, Toyota Romania a avut o crestere de 3.9% in 2018, fapt ce a clasat-o in top 10 branduri de pe piata.