Credit. Reveal Marketing Research
AdPlayers. info
Sarbatorile de iarna arata diferit anul acesta nu doar pentru romani, cat pentru intreaga lume. Un studiu Reveal Marketing Research ne arata care este comportamentul romanilor de sarbatori in 2020 si cum se simt acestia cu privire la Craciun si Anul Nou in contextul COVID-19.
Sarbatorile in 2020, acasa.
Intrebati cum intentioneaza sa-si petreaca sarbatorile anul acesta, 85% dintre romani au declarat ca vor ramane acasa. Doar 16% dintre respondenti au afirmat ca intentioneaza sa mearga in vizita la familie in aceeasi localitate in care locuiesc si doar 4% afirma ca si-ar vizita rudele din afara localitatii.
22% dintre tinerii profesionisti, urmati de 21% dintre familiile traditionale declara ca intentioneaza sa mearga in vizita la rude aflate in aceeasi localitate. De asemenea, doar 5% dintre respondenti au afirmat ca intentioneaza ca de sarbatori sa mearga in vizita la prieteni in localitate. Cel mai mic procent se observa in cazul celor dispusi sa calatoreasca in afara tarii de sarbatori: doar 1% dintre romani au optat pentru aceasta varianta.
Ingrijorare si teama - peste o treime dintre respondenti
Studiul a masurat emotiile oamenilor cu privire la sarbatorile de iarna din 2020, uitandu-se la patru categorii de emotii grupate astfel: teama/furie, oboseala/plictiseala, optimism/bucurie, calm/relaxare. Rezultatele ne arata ca cel mai mare procent este inregistrat in zona emotiilor negative de tipul teama/furie si oboseala/plictiseala.
Mai mult de jumatate dintre romani (56%) declara ca anul acesta resimt emotii negative atunci cand vine vorba de sarbatorile de iarna in contextul actual. Peste o treime (33%) dintre respondenti declara ca se simt nervosi, ingrijorati, nelinistiti sau speriati atunci cand se gandesc la sarbatorilor din 2020. 12% dintre romani afirma ca se simt ingrijorati, iar dintre segmentele analizate, seniorii pensionari resimt in cea mai mare masura aceasta emotie – 17%.
Aproape un sfert dintre respondenti (23%) declara ca in prezent resimt dezamagire, tristete sau oboseala. In aceasta zona, 12% dintre respondenti spun ca se simt dezamagiti in legatura cu sarbatorile de anul acesta.
44% dintre romani se simt optimisti, calmi sau relaxati
La capitolul emotiilor pozitive, 44% dintre romani afirma ca se simt optimisti, calmi sau relaxati. 29% dintre maturii fara partener, urmati de 24% dintre familiile moderne se arata cei mai optimisti, comparativ cu restul segmentelor, atunci cand sunt rugati sa isi evalueze sentimentele referitoare la sarbatorile din 2020.
Cadouri. Gadget-uri si sanatate
In ceea ce priveste cadourile, romanii si-ar dori in cea mai mare masura sa primeasca gadget-uri. Potrivit datelor Reveal Marketing Research, peste 40% dintre romani prefera sa gaseasca sub brad smartphone-uri, tablete, laptop-uri sau smartwatch-uri. Observam o diferenta intre femei si barbati la acest capitol, femeile preferand gadget-urile in mai mare masura decat barbatii: 45%, comparativ cu 36% dintre barbati cu aceasta optiune.
Procentele sunt interesante, deoarece, in general, barbatii erau cei care erau mai mult atrasi de tehnologie, iar astazi, raportul incepe sa se inverseze. Comparativ cu restul segmentelor, tinerii sunt cei mai dornici sa primeasca gadget-uri: milenialii fara partener si tinerii profesionisti au selectat in egala masura aceasta optiune (51% - din fiecare segment).
Peste un sfert dintre respondenti (26%) si-ar dori sa primeasca haine de Craciun, iar dintre segmentele analizate, cele care prefera cel mai mult aceste cadouri sunt familiile traditionale (32%).
Datele studiului arata ca bijuteriile sunt si ele pe lista de cadouri ale romanilor, avand 25% dintre romani care au selectat aceasta optiune cand au fost intrebati ce ar prefera sa primeasca de sarbatori. Apoi, 21% din totalul respondentilor au bifat varianta parfumurilor drept cadou dorit de Craciun. Dintre segmentele analizate, cei mai dornici sa primeasca un parfum sunt tinerii profesionisti, inregistrand un procent de 45% pentru aceasta varianta.
Printre cadourile de Craciun, o optiune la fel de populara este sanatatea. 1 din 4 romani isi doreste sa fie sanatos si nu se gandeste la cadouri materiale de sarbatori. Mai mult, contextul COVID-19 poate fi un motiv in plus pentru respondenti sa fie mai preocupati de aspectul sanatatii. Seniorii pensionari, urmati de familiile traditionale au optat in cea mai mare masura pentru aceasta varianta la intrebarea ce isi doresc de sarbatori – 30%, respectiv 28%. Pe de alta parte, doar 5% dintre romani si-ar dori sa primeasca bani de sarbatori.
Despre studiu
Studiul a fost realizat de Reveal Marketing Research, companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Metoda folosita a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) si au fost derulate 1017 interviuri online cu respondenti cu varsta peste 18 ani, pe un esantion reprezentativ la nivel national urban si rural in perioada 7-12 decembrie 2020. Eroare de esantionare +/- 3%. Nivel de incredere 95%.
Studiul a masurat emotiile romanilor cu privire la sarbatorile de iarna din 2020 pe baza a doua axe: energie si placere. Din cele doua axe rezulta 4 cadrane ale emotiilor grupate urmatoarele categorii: (1) teama/furie, (2) oboseala/plictiseala, (3) optimism/bucurie, (4) calm/relaxare.
Mai mult in Cercetare, Research