80% dintre romani doneaza bani, produse, timp si fac gesturi caritabile. Studiu despre generozitate
Vineri, 27 Mai 2022

 

Potrivit cercetarii, 8 din 10 romani au facut cel putin un gest caritabil in ultimii doi ani, iar cei mai multi dintre cei care s-au implicat social – peste 60% – recunosc ca asta i-a facut sa simta multumire si satisfactie generate de faptul ca au putut contribui. Cei mai multi, peste un sfert dintre romanii chestionati, sustin ca se implica si/sau doneaza cel putin o data pe luna.

AdPlayers. Info

Anii de pandemie, urmati de declansarea unui razboi la granitele tarii, au reconfirmat generozitatea romanilor, potrivit celui mai recent studiu realizat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) & Kaufland Romania.

Potrivit cercetarii, 8 din 10 romani au facut cel putin un gest caritabil in ultimii doi ani, iar cei mai multi dintre cei care s-au implicat social – peste 60% – recunosc ca asta i-a facut sa simta multumire si satisfactie generate de faptul ca au putut contribui. Cei mai multi, peste un sfert dintre romanii chestionati, sustin ca se implica si/sau doneaza cel putin o data pe luna.

1 din 2 romani au ajutat persoane din grupuri vulnerabile

Rezultatele sondajului „Cum te simti cand faci bine? Cum si de ce ii ajuti pe cei in nevoie?” mai arata ca aproape jumatate dintre cei chestionati (46,5%) au ajutat persoane din grupuri vulnerabile donand din impuls; 41,62% au donat unei organizatii neguvernamentale, iar 39,8% au ajutat persoanele cunoscute sau necunoscute prin servicii sau produse. Un sfert dintre cei chestionati au raspuns nevoilor ONG-urilor prin donatii sub forma de servicii si produse.

In viitor, romanii se anunta si mai darnici: 9 din 10 romani spun ca vor sa faca si de aici inainte gesturi caritabile pentru a-i ajuta pe altii.

Cum si pentru ce doneaza romanii?

Majoritatea respondentilor participanti la sondaj spun ca sustin anumite cauze prin redirectionarea a 3,5% din impozit (24,21%), in natura, prin produse sau servicii (20,66%), in numerar (20,15%) si prin transfer bancar (19,77%).

In ultimii doi ani, 7 din 10 romani au donat redirectionand 3,5% din impozitul pe venit, dar mai bine de o patrime dintre ei – 27,5% – nu stiau ca exista posibilitatea de a redirectiona o parte din taxele pe care le platesc la stat.

Desi majoritatea respondentilor nu doresc sa dezvaluie sau nu mai stiu ce suma au donat in ultimii doi ani, 13,69% spun ca au donat intre 200 si 500 de lei, 13,05% spun ca au donat intre 101 si 200 de lei, iar 11,28% au donat peste 500 de lei.

Peste 43% dintre donatori sustin ca donatiile lor sunt recurente: 23,21% au facut donatii cu frecventa anuala, iar 19,14% s-au angajat in donatii lunare. Cele mai multe donatii recurente lunare – peste 45% – au o valoare intre 11 si 50 de lei, urmate de cele intre 51 si 100 de lei, care reprezinta aproape o cincime din totalul donatiilor lunare recurente.

Peste jumatate (aproape 53%) din donatiile recurente din ultimii doi ani s-au dus catre ONG-uri, in timp ce aproape o treime dintre ele au ajuns direct la beneficiari pentru plata unor tratamente medicale, de exemplu.

1 din 2 romani isi mentin intentia de a dona recurent in urmatoarele 12 luni

In ciuda contextului actual, jumatate dintre respondenti isi mentin intentia de a dona recurent in urmatoarele 12 luni, iar cel putin 1 din 10 respondenti intentioneaza sa doneze recurent mai mult ca in lunile anterioare.

Intr-o foarte mare masura respondentii si-ar dori sa se implice in lunile care urmeaza in urmatoarele domenii: educatie de calitate (48,16%), protectia mediului (47,02%), apararea pacii (45,25%), drepturile omului (41,95%), asigurarea accesului la servicii de sanatate (41,32%) si alimentatie sanatoasa (38,15%).

In aceste domenii, mai bine de jumatate dintre cei chestionati si-ar dori sa se poata implica prin donatii in produse sau servicii, prin donatii in bani, iar peste 40% prin actiuni de voluntariat.

„Acesta este un moment extrem de important pentru a privi mai atent cum aleg sa se implice romanii, care au atat dorinta, cat si mijloacele necesare de bani si timp pentru a ajuta. Cel mai important este ca ei sa afle despre cauze si programe cu o constructie coerenta si impact in comunitate si sa stie despre toate instrumentele pe care le au la dispozitie pentru a dona si/sau a se implica. Este momentul sa aducem ONG-urile mai aproape de oameni, sa prezentam avantajele donatiilor in cauze transparente si in care se masoara impactul. Chiar si pentru donatii personale este ideal sa existe o strategie care sa tinteasca sustenabilitatea initiativei sustinute”, spune Laura Cireasa, coordonatorul programului In Stare de Bine.

De ce doneaza romanii?

Dintre cei care au facut gesturi caritabile in ultimii doi ani, doua treimi au fost ghidati de credinta ca cine poate ajuta trebuie sa o faca. Daca aproape doua treimi (62,28%) dintre cei care au ajutat au simtit multumire ori satisfactie personala, peste 15% cred ca si-au facut doar datoria, iar o proportie similara s-au simtit neputinciosi din cauza ca nu au putut face mai mult.

Doua treimi dintre respondenti si-ar dori sa faca mai multe gesturi caritabile decat fac in prezent. 17,24% considera ca fac suficient. Aproape jumatate dintre cei care si-ar dori sa faca mai mult ar vrea sa ajute macar o data pe luna (44,61%).

„Faptul ca doua treimi dintre cei chestionati cred ca ar putea face mai mult decat fac acum ne confirma ca programul In Stare de Bine este mai important ca oricand. Inseamna ca nevoia evidenta de asemenea programe se intalneste cu dorinta de a face bine, de a se implica si de a sprijini comunitatile vulnerabile pe care o manifesta majoritatea romanilor”, spune Ionut Sibian, director executiv FDSC.

Aproape in unanimitate, participantii la sondaj considera ca societatea in ansamblu are nevoie ca oamenii sa se ajute intre ei. Pentru jumatate dintre acestia nu este nevoie de un motiv anume pentru care oamenii ar trebui sa se sustina reciproc, iar pentru aproape o cincime (18,7%) motivul este ca traim intr-o tara saraca.

„ONG-urile sunt motorul implicarii in Romania si au nevoie de un parteneriat real cu companiile responsabile. Sarbatorim din nou Ziua In Stare de Bine tocmai pentru ca aceste organizatii cred si merg inainte indeplinindu-si misiunea civica. In contextul economic si social actual, suntem impreuna pe drumul acesta al implicarii si dorintei de a face bine. Pentru ca implicarea face diferenta”, a declarat Anna Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland Romania.

Sustinem cauzele recomandate de prieteni

Ce ii retine pe cei care nu se implica? Dintre cei care nu au facut gesturi caritabile pana acum (2 din 10 romani), majoritatea invoca faptul ca nu au bani suficienti pentru a dona (73,77%). Un alt motiv este ca nu detin produse pe care le-ar putea dona (33,61%) si nu au nici timp (16,39%) de alocat pentru activitati de voluntariat. Cei care sustin ca nu oamenii obisnuiti sunt cei care ar trebui sa ajute considera ca probleme atat de grave nu se pot rezolva prin donatii individuale.

Conform cercetarii, 5 din 10 romani au urmat recomandarile prietenilor cu privire la sustinerea unei cauze umanitare, iar 8 din 10 considera important ca prietenii sa isi recomande intre ei cauza care ar trebui sprijinita.

Peste 90% dintre cei chestionati considera ca sectorul privat ar trebui sa se implice mai mult in sprijinirea cauzelor sociale si umanitare: in viziunea a mai bine de o treime dintre respondenti (38,15%) companiile ar trebui sa isi poata deduce mai mult de 20% din impozitul pe profit, iar o proportie similara considera ca este nevoie de o lege noua a sponsorizarii.

1.155 de respondenti, in perioada 12-20 mai 2022, Computer Assisted Web Interviewing (CAWI)

Sondajul iVox a fost realizat cu ocazia Zilei #InStareDeBine, o initiativa care marcheaza anual implicarea organizatiilor neguvernamentale pentru comunitati puternice si sustenabile, in cadrul programului In Stare de Bine, sustinut de Kaufland Romania si implementat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile.

Obiectivul cercetarii a fost de a identifica modalitatile preferate de romani pentru a-i sprijini pe ceilalti, dar si de a afla prin ce stari trec persoanele care fac gesturi caritabile.

Chestionarul a fost completat de un numar de 1.155 de respondenti, in perioada 12-20 mai 2022. Datele statistice au fost culese folosind metodologia CAWI – Computer Assisted Web Interviewing, iar esantionul studiat este reprezentativ pentru structura socio-demografica a populatiei urbane a utilizatorilor de Internet, cei mai multi dintre respondenti avand intre 35 si 50 de ani, studii liceale sau universitare si venituri medii.

 

1 Milion de euro granturi nerambursabile prin programul In Stare de Bine

In Stare de Bine este un program anual de finantare ce ofera granturi nerambursabile in valoare totala de 1 milion de euro pe an organizatiilor neguvernamentale din Romania. Programul este implementat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, cu sustinerea financiara a Kaufland Romania.

Obiectivul programului este cresterea calitatii vietii locuitorilor din comunitatile rurale si urbane prin sprijinirea initiativelor care au un impact pozitiv in trei domenii esentiale – cultura, sport si viata sanatoasa – si care se adreseaza grupurilor vulnerabile si comunitatilor din care acestea fac parte.

Autorii

Kaufland Romania

Kaufland se numara printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu 1.350 de magazine in 8 tari, 139.000 de angajati si o retea de 152 de magazine in Romania. Asumarea responsabilitatii ecologice si sociale este un aspect esential al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei consta in ideea ca lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecaruia, de aceea in 2018 Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferenta”, sub umbrela careia sunt comunicate toate actiunile de responsabilitate sociala. Cea mai mare parte a proiectelor de CSR ale companiei sunt desfasurate in parteneriat cu asociatii neguvernamentale regionale sau nationale si urmaresc implementarea de programe sociale complexe ce se adreseaza unor grupuri mari de beneficiari.

Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile

Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) este o organizatie neguvernamentala, independenta, infiintata in anul 1994, care promoveaza o societate civila puternica si sustenabila, ce contribuie la apararea valorilor democratice prin sprijinirea actorilor societatii civile, mobilizarea de resurse, incurajarea unui mediu favorabil si intarirea cooperarii cu celelalte sectoare. Mai multe detalii sunt disponibile la www.fdsc.ro .

Mai mult in Research, Cercetare, Responsabilitate Sociala

 


PUBLICITATE: