7 din 10 romani returneaza toate ambalajele cu garantie. 2 din 10 returneaza partial. Reveal Marketing Research
Marti, 18 Iunie 2024

Cercetarea si-a propus sa afle mai multe detalii despre atitudinile si comportamentele romanilor in ceea ce priveste Sistemul de Garantie-Returnare a ambalajelor bauturilor imbuteliate, care a devenit functional incepand cu sfarsitul anului trecut (30 noiembrie 2023).

AdPlayers. info

Cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research si-a propus sa afle mai multe detalii despre atitudinile si comportamentele romanilor in ceea ce priveste Sistemul de Garantie-Returnare a ambalajelor bauturilor imbuteliate, care a devenit functional incepand cu sfarsitul anului trecut (30 noiembrie 2023).

In plus, studiul a analizat modul in care intentiile exprimate de romani inaintea implementarii sistemului (noiembrie 2023), se reflecta in comportamentele acestora din prezent.

70% dintre romani declara ca returneaza toate ambalajele marcate

70% dintre romani declara ca returneaza toate ambalajele marcate cu simbolul SGR, in timp ce 19% returneaza doar o parte dintre acestea.

39% dintre romani au adoptat acest comportament pentru a evita sa piarda banii platiti pe garantie.

Doar 45% dintre romani sunt multumiti de modul de functionare a Sistemului de Garantie-Returnare, principala solutie pentru imbunatatirea acestuia fiind considerata cresterea numarului de puncte de returnare (55%).

Adaptare rapida la noul Sistem de Garantie-Returnare. 7 din 10 romani declara ca returneaza toate ambalajele cu garantie la punctele de colectare.

Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, 70% dintre romani declara ca returneaza toate ambalajele marcate cu simbolul SGR.

Daca in noiembrie 2023, o treime dintre romani (36%) intentionau sa returneze partial ambalajele, in prezent 19% au adoptat acest comportament ocazional.

In functie de carcateristicile demografice, reprezentantii Generatiei Z, cu varste cuprinse intre 18-24 de ani, sunt cei care returneaza intr-o proportie semnificativ mai mica ambalajele marcate cu SGR de fiecare data (59% vs. 70% total esantion).

Mai mult decat atat, locuitorii din mediul urban se diferentiaza fata de cei din mediul rural ca returnand toate ambalajele marcate cu SGR intr-o proportie semnificativ mai mare (75% mediul urban vs. 63% mediul rural). Aceasta diferenta poate fi atribuita numarului redus sau chiar absentei punctelor de returnare in mediul rural.

Indreptandu-ne atentia catre frecventa cu care romanii returneaza ambalajele cu garantie, 42% le aduc la punctele de colectare o data pe saptamana, 29% de 2-3 ori pe saptamana,  iar 15% o data pe luna.

Ca tendinta, frecventa cu care romanii viziteaza punctele de colectare a ambalajelor cu garantie dintr-o luna obisnuita creste odata cu inaintarea in varsta. Spre exemplu, 38% dintre cei intre 35-44 ani prefera sa returneze ambalajele de 2-3 ori pe luna (vs. 29% total esantion), in timp ce 51% dintre persoanele mature peste 55 ani merg saptamanal la punctele de colectare (vs. 42% total esantion). Aceasta evolutie sugereaza o crestere a constientizarii si a responsabilitatii fata de economisire si reciclare odata cu inaintarea in varsta.

Principalul imbold pentru returnare - recuperarea banilor platiti pe garantie

Referitor la motivatia principala care sta la baza obiceiului de a returna ambalajele din SGR, observam o crestere semnificativa de la 31% (noiembrie 2023), la 39% (iunie 2024) in randul celor care declara ca recuperarea banilor platiti pe garantie reprezinta principalul imbold.

Tinerii intre 25-34 ani se diferentiaza prin faptul ca acorda o importanta semnificativ mai mare recuperarii garantiei de la achizitie (44% vs. 39% total esantion).

Doar 45% dintre romani sunt multumiti de modul de functionare a Sistemului de Garantie-Returnare, principala solutie pentru imbunatatirea acestuia fiind cresterea numarului de puncte de returnare (55%)

Ambalaje de plastic – 84%, sticla – 56%, metal – 55%

Rezultatele studiului Reveal Marketing Research arata ca ambalajele de plastic cu garantie sunt cele mai frecvent returnate de catre romani (84%), urmate de ambalajele din sticla (56%) si de cele din metal (55%). In functie de gen, barbatii obisnuiesc sa returneze in mai mare masura decat femeile atat ambalajele din metal (62% barbati vs. 50% femei), cat si pe cele din sticla (61% barbati vs. .53% femei).

Masurand gradul de satisfactie referitor la aplicarea programului garantie-returnare, doar 45% dintre romani se declara multumiti sau foarte multumiti de modul in care acesta functioneaza.

Cresterea numarului de puncte de returnare (55%) pentru imbunatire

Astfel ca, in viziunea romanilor principalele solutii pentru imbunatatirea Sitemului de Garantie-Returnare sunt reprezentate de cresterea numarului de puncte de returnare (55%) si campaniile de informare si educare (24%).

In noiembrie 2023, 44% dintre romani considerau ca nu isi vor modifica comportamentul de cumparare si consum al bauturilor imbuteliate odata cu implementarea Sistemului de Garantie-Returnare.

In prezent, procentul celor care declara ca nu si-au schimbat obiceiurile creste pana la 59%, datele indicand ca romanii s-au adaptat mai bine decat se asteptau la noul sistem de gestionare a deseurilor.

Cu toate acestea, o treime dintre romani (34%) observa schimbari ale modului in care cumpara bauturi imbuteliate odata cu implemnetarea noii legislatii. Astfel, 15% opteaza pentru ambalaje mai mari, pentru a plati de mai putine ori garantia, in timp ce 10% cumpara mai rar, iar 9% ca aleg produse mai ieftine la raft.

Metodologie:

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 05-10.06.2024 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, din mediul urban si rural, utilizatori de internet. Marimea esantionului a fost de 1012 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3,1% la un nivel de incredere de 95%.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 16 ani companii din Romania si alte tari din Europa.

In portofoliul de servicii al companiei se numara si Reveal Market Resources, un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicitatii, cu scopul de a sustine piata de marketing si comunicare din Romania.

Mai multin Reteail, Cercetare, Research, Responsabilitate Sociala, CSR


PUBLICITATE: