Reprezentantii Generatiei Z (18-24 ani) risipesc cele mai multe alimente din cauza achizitionarii excesive de produse (57% vs. 47% total esantion).
AdPlayers. info
Parte a cercetarilor din portofoliul Reveal Market Resources, cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research in parteneriat cu Up Romania si-a propus sa identifice atitudinile si comportamentele romanilor cu privire la subiectul reducerii risipei alimentare.
Din rezultatele cercetarii
85% dintre romani obisnuiesc sa cumpere produse alimentare de cateva ori pe saptamana sau chiar zilnic/aproape zilnic.
7 din 10 romani au in vedere strategii pentru a reduce cantitatea de mancare aruncata la gunoi.
59% dintre romani cumpara mai multe produse alimentare daca le este foame cand merg la cumparaturi.
Reprezentantii Generatiei Z (18-24 ani) risipesc cele mai multe alimente din cauza achizitionarii excesive de produse (57% vs. 47% total esantion).
Intr-o saptamana obisnuita, romanii aleg sa consume mancare gatita acasa in aproximativ 7.5 din 10 ocazii de luat masa.
1 din 2 romani cumpara produse alimentare de cateva ori pe saptamana
Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research pentru Up Romania, 47% dintre romani obisnuiesc sa cumpere produse alimentare de cateva ori pe saptamana, iar 38% zilnic, sau aproape zilnic.
Referitor la obiceiurile alimentare, majoritatea romanilor consuma mancare gatita acasa (7.5 din 10 mese). Totusi, tinerii cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani adopta aceasta practica intr-o masura semnificativ mai mica, consumand in medie 6.5 mese preparate acasa din totalul de 10.
Aceasta discrepanta sugereaza o deschidere catre alternative de consum care sa fie mai eficiente in ceea ce priveste gestionarea timpului, reprezentantii acestei generatii fiind recunoscuti pentru ritmul lor de viata activ.
In aceeasi ordine de idei, comanda de manacare la domiciliu este cel mai des utilizata de respondentii intre 18-24 ani (aproape 1 din 5 mese), iar luarea mesei la restaurant are incidenta cea mai mare in cazul celor intre 25-34 ani (1.7 din 10 mese).
Eforturi pentru reducerea risipei alimentare in randul romanilor. 7 din 10 romani au in vedere strategii pentru a reduce cantitatea de mancare aruncata la gunoi
Principalele produse aruncate la gunoi
Principalele categorii de produse aruncate la gunoi sunt mancarea gatita (48%), legumele (37%), painea sau alte produse de panificatie (35%) si fructele (34%). In randul celor cu varste intre 25 si 34 de ani, risipa mancarurilor gatite este mentionata intr-o proportie mai mare (65%), in timp ce barbatii au tendinta sa arunce mai multe legume decat femeile (42% barbati vs. 33% femei).
Indreptandu-ne atentia catre cauzele risipei alimentare, cei mai multi dintre romani indica achizitionarea excesiva de produse si expirarea termenului de valabilitate inainte de a fi consumate (47%), precum si gatitul in exces (38%).
Tinerii intre 25 si 34 de ani sunt mai inclinati sa cumpere in exces (56%) si sa gateasca mai mult decat pot consuma (49%), aceste comportamente reflectand o tendinta semnificativ mai mare catre consumerism in stilul de viata al tinerilor.
In comportamentul romanilor poate fi observata si constientizarea crescuta a importantei gestionarii eficiente a alimentelor, principalele masuri luate in considerare de acestia pentru a reduce risipa alimentara fiind depozitarea si congelarea corecta a alimentelor pentru a le prelungi perioada in care pot fi consumate (73%), evaluarea corecta a portiilor de mancare necesare pentru a gati doar cat este nevoie (71%), pregatirea unei liste de cumparaturi care sa fie respectata (71%) si achizitia de produse alimentare pentru perioade scurte de timp (65%).
Femeile sunt mai deschise decat barbatii sa adopte masuri pentru reducerea risipei alimentare, avand in vedere ca acestea sunt cele care au o implicare mai mare in gestionarea alimentelor si a gospodariei. Daca analizam segmentele de varsta, se poate observa ca persoanele mature peste 55 de ani sunt mai predispuse sa depoziteze si sa congeleze corect alimentele pentru a le prelungi perioada de consum (84%).
Constientizare mai mare in randul romanilor privind reducerea risipei alimentare
„Rezultatele studiului evidentiaza o constientizare tot mai mare in randul romanilor cu privire la nevoia de a reduce risipa alimentara, motivatiile putand fi influentate atat de considerente financiare, cat si de aspecte ce tin de responsabilitatea fata de protejarea mediului inconjurator" a spus Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
,,Observam ca majoritatea romanilor sunt deschisi sa adopte strategii pentru a reduce cantitatea de mancare aruncata la gunoi si sa isi adapteze comportamentele in acest sens. Astfel ca, este esentiala educarea si spijinirea consumatorilor in adoptarea unor comportamente responsabile, in vederea diminuarii risipei alimentare" a mai adaugat presedintele Reveal Marketing Research.
6 din 10 romani cumpara mai multe produse alimentare, cand merg la cumparaturi
71% dintre cei intervievati considera ca pierd sub 50 RON intr-o saptamana obisnuita din cauza risipei alimentare, in special cei peste 55 ani (89%), in timp ce 19% considera ca pierderea este intre 51-100 RON, in special tinerii intre 18-34 ani (32%).
In ceea ce priveste planificarea mesei de Paste, majoritatea romanilor (79%) vor pastra traditia luand masa acasa si consumand mancare pregatita in propria locuinta. De asemenea, 3 din 4 respondenti apreciaza ca proportia de alimente pe care o vor arunca la gunoi, raportandu-se la cantitatea totala de alimente din gospodarie in perioada sarbatorilor de Paste este de aproximativ 10%.
„Ne angajam sa continuam sa educam si sa sprijinim consumatorii in adoptarea unor comportamente responsabile si sustenabile. Mai mult decat atat, ne propunem sa intensificam eforturile pentru reducerea risipei alimentare si sa colaboram strans cu partenerii si comunitatea pentru a promova practici alimentare mult mai responsabile si durabile. Credem ca numai prin initiative si colaborare activa, suntem convinsi ca putem contribui la construirea unui viitor mai sustenabil pentru toti„, a spus Elena Pap, CEO Up Romania.
3 din 5 achizitioneaza mai multe produse
Conform datelor studiului, se observa ca exista o tendinta semnificativa in randul romanilor de a cumpara mai mult daca le este foame cand merg la cumparaturi. Mai exact, 6 din 10 respondenti declara ca, in astfel de situatii, achizitioneaza mai multe produse. Acest comportament se traduce intr-o crestere a achizitiilor cu pana la 10% pentru 51% dintre respondenti, sau intre 10%-30% pentru 41% dintre acestia.
Referitor la comportamentul responsabil la cumparaturi, 57% dintre cei intervievati declara ca si-ar dori sa existe o zona cu produse la pret special pe care sa le cumpere si sa le consume imediat, in special cei intre 35 si 44 de ani (65%), iar 53% dintre respondenti si-ar dori sa aiba cat mai multe optiuni de a cumpara vrac sau la bucata.
In plus, se remarca faptul ca 9 din 10 romani au obiceiul de a verifica termenul de valabilitate al produselor pe care le cumpara, tinerii cu varste intre 18 si 24 de ani adoptand acest obicei intr-o mai mica masura (77%). De asemenea, 86% dintre cei care verifica termenul de valabilitate al produselor afirma ca fac acest lucru de cele mai multe ori sau chiar intotdeauna.
In contextul comportamentului responsabil al romanilor in momentele cand aleg sa merga la restaurant, se evidentiaza faptul ca acestia ar fi mai predispusi sa actioneze responsabil daca ar fi informati si sustinuti in a lua mancarea neconsumata la pachet (61%) si daca ar avea posibilitatea de a alege intre doua tipuri de portii, medii si mari (50%).
Generatia Z (18-24 ani), lider in risipa alimentara
Conform datelor studiului, reprezentantii Generatiei Z (18-24 ani) sunt mai predispusi sa risipeasca alimente. Mai mult de o treime dintre acestia declara ca pierd intre 51-100 lei intr-o saptamana obisnuita din cauza risipei alimentare (36% Generatia Z vs. 19% total esantion), in timp ce majoritatea romanilor pierd sub 50 lei (71% total esantion vs. 51% Generatia Z).
Privind cauzele risipei alimentare, tinerii intre 18-24 ani mentioneaza in mai mare masura ca le lipsesc informatii cu privire la masurile anti-risipa (19% vs. 10% total esantion) si ca obisnuiesc sa cumpere mai multe produse decat cele necesare (57% vs. 47% total esantion). La o privire mai atenta, putem observa ca cel mai adesea acestia arunca la gunoi produsele lactate (43% vs. 16% total esantion) si produsele din carne (23% vs. 10% total esantion).
De asemenea, reprezentantii Generatiei Z sunt mai putin deschisi sa adopte diferite masuri de reducere a risipei alimentare, precum achizitia de produse alimentare pentru perioade scurte de timp (51% Generatia Z vs. 65% total esantion).
Metodologie:
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 22-27.03.2024 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1003 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.
Up Romania:
Up Romania face parte din Grupul Up, deserveste peste 25.000 de clienti si peste 800.000 de beneficiari. Cu o prezenta de peste 20 de ani in Romania, compania ofera diverse instrumente de motivare si solutii financiare avantajoase pentru performanta businessului companiilor, printre care se numara produse si servicii pentru salariati, platforma de beneficii flexibile Up MultiBeneficii, solutii digitale interactive de incentivare si recompensare STIM Online, servicii dedicate comerciantilor, precum si solutii personalizate pentru modernizarea sectorului de actiune sociala.
Mai mult in Responsabilitate Sociala, CSR, Sanatate