adplayers Exclusiv: "Business-ul Digital nu are viitor in Romania, daca nu scapa de capcana bugetelor de comunicare", Justin Kadima, GM, Republika
Vineri, 08 Martie 2013
"In loc sa dezvolte afaceri intregi pe platforme digitale, majoritatea agentiilor interactive se multumesc cu firimiturile de comunicare de la masa agentiilor de publicitate sau de media care le limiteaza business-ul la o bucata din piata mixului de comunicare". Justin Kadima, GM, Republika Interactive

(adplayers, Iulian Toma) Cu o afacere care a depasit in 2011, iar in 2012 s-a mentinut in jurul  cifrei de 1 milion de euro, Justin Kadima, managerul si fondatorul companiei interactive Republika, una din primele 5 agentii de profil de pe piata romaneasca, explica de ce piata serviciilor interactive stagneaza de ani buni incoace, in timp ce piata furnizorilor de media online a crescut spre exemplu de la 20 la 40 de milioane de euro. 

"In ciuda aparentului succes de care se vorbeste in topuri de tot felul, business-ul digital nu are un viitor in Romania daca agentiile interactive nu vor scapa de limitarea impusa de serviciile de comunicare si nu vor oferi servicii digitale" este de parere managerul agentiei Republika.

"Daca te uiti peste cifrele de afaceri din clasamente, exista agentii care au rezultate foarte bune, insa de cativa ani poti vedea cu ochiul liber ca exista o stagnare a business-ului tuturor agentiilor care graviteaza in jurul serviciilor de comunicare. Practic, in loc sa dezvolte afaceri intregi pe platforme digitale, majoritatea agentiilor interactive se multumesc cu firimiturile de comunicare de la masa agentiilor de publicitate sau de media care le limiteaza business-ul la o bucata din piata mixului de comunicare".

Cu 12 ani de experienta in piata de servicii interactive, Kadima este de parere agentiile care ofera cu adevarat serviciil digitale pe care se poate construi un business intreg al unui client sunt rare in Romania. In opinia managerului, daca agentiile digitale nu vor iesi din capcana bugetelor de comunicare, in viitorii 2-3 ani am putea avea doar cateva agentii interactive independente, in timp ce restul vor fi doar divizii sau companii interactive pe langa marile grupuri de comunicare, in timp ce clientii care vor dori servicii digitale vor fi limitati de expertiza si resursele construite de agentii doar pentru servicii de comunicare interactiva.

"Intr-o piata in care bugetele agentiilor interactive sunt preponderent de comunicare, companiilecu servicii digitale sunt rare. Atunci cand te limitezi sa faci doar comunicare risti sa livrezi ceea face de fapt o agentie de publicitate care a intrat cu o parte din servicii si in digital. De aici, limitarea afacerii si lipsa previziunilor de crestere din ratiuni de lipsa a scalabilitatii business-ului" subliniaza Justin Kadima.

Cum va arata viitorul pe o astfel de piata? "Simplu", explica managerul. "Ori esti superspecialist pe o nisa, spre exemplu mobile, dar care iarasi nu rezolva problema cresterii business-ului din ratiuni de scalabilitate - ori te extinzi la comunicare full service, adaugand competente si servicii de creatie sau BTL spre exemplu. Asta inseamna sa intri pe alte piete unde exista deja multe agentii si specialisti in agentiile de publicitate. Acest lucru se intampla spre exemplu pe piata americana, dar bugete sunt de miliarde de dolari iar agentia traieste din fee-uri care iti permit sa te dezvolti cum vrei." 

Mai mult despre cum a evoluat perceptia internetului si serviciilor digitale, drept canalele de business ale viitorului, dar si cum vede unul din specialistii de servicii digitale piata din Romania in viitorii 2-3 ani, saptamana viitoare in adplayers exclusiv.

 

PUBLICITATE: