Vor bani din ea, dar nu dau 2 lei pe IA. Magazine online picate la Arhitectura Informationala.
Luni, 17 Februarie 2014


Magazine diferite, pagini identice! dc-shop versus CEL.ro

 adplayers. Iulian Toma

Marketingul digital nu se mai face de multa vreme cu un design “frumos” si doua butoane puse oricum intr-o pagina de site. Noul “digital” integreaza termeni si concepte de care multi clienti nici n-au auzit, iar cei care stiu ceva cu greu le inteleg utilitatea. Cat despre acceptarea la plata a serviciilor, mai este cale lunga. Usability, Interaction Design (IxD), Information Architecture (IA) sau User Experience Design (UX) sunt termeni fara de care nicio agentie digitala cu greutate nu poate sa “livreze”.

Organizarea informatiei intr-un magazin online este cruciala, dupa cum a aratat Adrian Iacomi, unul din specialistii in marketing digital, chemat sa vorbeasca la cel mai recent eveniment WIAD 2014. Editia din acest an a evenimentului a strans sambata, 15 februarie pe cei interesati sa afle cat mai multe despre Information Architecture (IA) "arta si stiinta care aplica principii de arhitectura in organizarea informatiei, crearea sistemelor de navigare, cautarea si aranjarea datelor", dupa cum o defineste  Adrian Iacomi, un specialist digital roman care lucreaza “afara”.

Iacomi a lucrat in IT aproape 15 ani, ocupand diverse pozitii (de la UX Designer la Project Manager). Detine un MSc. in UX de la IT University din Copenhaga. A lucrat cu clienti din diverse domeni, dar in ultimi ani s-a concentrat mai mult pe domeniul medical si comert electronic.

Din pacate, specialistul roman a fost si este angajat in mare parte in proiecte pe piata externa, acolo unde conceptul de arhitectura in organizarea informatiei scoate bani frumosi in serviciile de marketing, pentru ca la randul sau face bani frumosi si pentru clienti.

Un pic de vocabular: IA, IxD, UX 

Informatia trebuie organizata pe principiul relevantei pentru serviciul sau produsul care se vinde, pe utilitatea sa in fata consumatorului, iar acest lucru presupune nu numai standarde inalte de marketing digital dar si testarea directa pe publicul tinta din care ar trebui sa scoata bani un magazin online. Testarea pare sa fie in recomandarea lui Iacomi cheia succesului in orice “livrare” a produsului final catre client.

Adrian Iacomi si-a deschis prezentarea de la zero plecand de la mai cunoscutul termen “Usability”, care se refera la cat de usor poate fi folosit un site si cat de repede se pot invata actiunile necesare navigarii. Lucrurile se complica putin la “Interaction Design (IxD) – in sensul pur al cuvantului se refera la metodele de interactiune cu aplicatia si de feedback-ul primit.  In practica, acesta din urma se suprapune cu “Information Architecture (IA)”.

Poate cel mai complex termen folosit si recomandat noilor cerinte de catre specialistul digital sunt serviciile de User Experience Design (UX), care inglobeaza toate interactiunile dintre utilizator si produsul informatic, cu accent pe experienta sa personala. Din spusele lui Iacomi, UX incorporeaza si intr-un fel subordoneaza IA, Visual Design, IxD si Usability testing.

Foarte putin luate in seama in Romania digitala

Potrivit specialistului, poti ramane cu adevarat surprins de viteza de reactie si livrare pe care ti-o ofera Amazon, spre exemplu. Insa nu intamplator. Pe piata internationala, Arhitectura Informationala face diferenta in modul cum sunt abordate afacerile digitale.

Din pacate, nu acelasi lucru se poate spune si pe piata romaneasca. La noi, putini proprietari de afaceri sunt constienti de valoarea serviciilor. “Clientul vrea rezultate maxime cu implicare minima, si acest lucru e de parte de a fi realist” sumarizeaza  intr-o fraza Adrian Iacomi.

Consecintele? Se vad cu ochiul liber. O scurta cautare “placa de sunet” in principalele magazine online a scos in pagina de rezultate foarte multe elemente de care potentialul client nu numai ca nu ar avea nevoie, dar mai este si incurcat de ele.

Cireasa de pe tort a fost reprezentata inclusiv de bannere de servicii medicale in pagini in care cauti o placa de sunet! Chiar si emag.ro, un magazin online bine cotat de specialist in studiul de caz, ne-a surpris vederea cu sugestii de cautare de genul “Placi de sunet in jucarii”. Poate ca si jucariile au placile lor de baza
J

Intr-o nota umoristica, specialistul a surprins cazul a doua magazine online care ofereau cumparatorilor pagini identice. Chiar daca a aflat ca proprietarul Depozit-ului de Calculatoare si al CEL.ro este acelasi, figura lui Adrian Iacomi a ramas cumva la fel de surprinsa de identitatea celor doua magazine online. Doua magazine online diferite, cu pagini identice!

Acelasi design pentru doua afaceri reprezinta de departe o carte de vizita confuza pentru ambele site-uri. De aici si pana la o confuzie cu consecinte negative in vanzari pentru cele doua afaceri “diferite” nu-i decat un pas. Unde sa caute bietul client: in dc sau in cel.ro?

Mai mult in Interactive


PUBLICITATE: