Cu aproape 25 de ani de expertiza pe piata de publicitate, fondatorului grupului Spectacular si fostul manager al diviziei de outdoor NewsCorp intre anii 1999-2003 apartinand magnatului american Rupert Murdoch, Vlad Ruta - cel mai mare platitor de media catre proprietarii locatiilor si constructiilor pe care au fost instalate suporturi de afisaj publicitar in Romania dupa cum isi autocaracterizeaza afacerile conduse, dezvaluie in exclusivitate pentru adplayers cum sta legea publicitatii stradale in Romania.
adplayers: Cum e piata de afisaj din Romania?
Vlad Ruta: 90 % este definita de ilegalitati, mii de panouri pe domeniul public pentru care nu se plateste nimic, amplasate fara licitatie sau fara a respecta legea care guverneaza afisajul publicitar, valabila de acum un an si 3 luni si prorogata de catre un "actor important" pentru alti doi ani. ( „actorul si salbaticii” )
Este cea mai hulita nisa de comunicare, este si cea care omoara oameni (vezi prisma de la iasi soldata cu moartea unui om la sfarsitul anului trecut) si, in ciuda acestui lucru, acelasi tip de prisme sau cuburi functioneaza si in continuare in toate marile orase ale tarii, Bucurestiul fiind invadat de astfel de constructii publicitare.
adplayers: Cum vezi iesirea din aceasta situatie?
Vlad Ruta: Afisajul publicitar este, dupa toate statisticile, a doua cea mai importanta nisa de comunicare dupa TV, chiar daca acesta este in unele tari depasit de online . Daca aceasta forma de comunicare ar respecta arhitectura orasului si legea de amplasare a panourilor publicitare, Out of Home-ul ar deveni cel mai constant mijloc de comunicare folosit in mixul de media, la minim 10%, cum este raportarile internationale, din totalul bugetelor de comunicare.
adplayers: Cum cometati pozitiile celor mai relevanti jucatori de pe piata cum ar fi Euromedia, Betacons, Affichage ?
Vlad Ruta: In prezent, in ciuda faptului ca este cel mai mare conglomerat de afisaj publicitar, companiile din acest grup nu mai au nicio esenta. Aceste companii au functionat bine doar cat au beneficiat de protectia politica, incalcand constant orice lege a Statului Roman. Nu uitati ca una din companii a fost detinuta indirect de JC Decaux care, din informatiile mele, s-a retras de pe piata tocmai din aceste considerente.
adplayers: Cat mai reprezinta aceste companii pe piata de afisaj publicitar?
Vlad Ruta: Intre 35%-40%, indirect prin alte companii locale spre 60%.
adplayers: Am avut informatii pe surse ca vi s-a propus administrarea acestui grup de companii. Dincolo de @no comment", daca ipotetic vi s-ar fi propus, ar fi interesanta achizitia si administrarea acestui grup de publicitate in Romania de catre un investitor pe care l-ati fi reprezentat?
Vlad Ruta: Pentru mine, mortii cu mortii si viii cu viii. In aproape 25 de ani de outdoor nu am administrat decat companii care au respectat Legea. Ipotetic daca astazi as prelua administrarea grupului Euromedia, Betacons si Affichage, pentru a putea sa-mi pastrez pozitia actuala in fata clientilor si investitorilor, ar trebui sa accept sa renunt la 75% din actualul inventar de panouri si structuri de afisaj al acestor companii.
Nu sunt dispus la niciun joc dublu. Pastrand peste 1.500 de panouri in Bucuresti pe domeniul public cu contracte reziliate de doi ani de zile, incasand astfel in companie venituri ilicite doar de dragul de a opera un numar mare de structuri de afisaj in Bucuresti, nu reprezinta o oportunitate de afaceri. Ca o concluzie, este o munca titanica de refacere a grupului si portofoliului de panouri, la care orice investitor ar trebui sa reflecteze adanc pentru a vedea daca acest lucru face sens.
adplayers: Ce alti jucatori interesanti mai avem pe piata?
Vlad Ruta: La aceasta ora, in Romania nu exista jucatori cu o cota de piata relevanta care sa respecte legalitatea amplasarii panourilor. In afara DEFi (rooftop-uri) si Phoenix Media (DOOH) sau a unor jucatori locali din afisajul publicitar Outdoor care respecta legea, practic intreaga piata a jucatorilor nationali de panouri stradale ar trebui sa incerce o autoreglementare in baza legii afisajului publicitar. Nu ma refer aici la niciuna din companiile unde am interes, in sensul in care am impus deja autoreglementarea.
adplayers: Deci Romania este azi un teren virgin pentru afisaj?
Vlad Ruta: Astazi exista destule legi in Romania. Daca ele se si aplica, acesta este un subiect separat in publicitatea stradala. Da, este un teren virgin, in sensul in care uiti, sau nu te gandesti la trecutul acestei piete, care ar putea deveni in viitor una interesanta daca respecta legea publicitatii stradale.
Mai mult in OOH, Legislatie, Reglemantare, AdPlayersREPORT,