Victor Dobre, IAA, despre Ordonanta: “Pierd toate cele 3 categorii implicate", de la clienti, la media si agentii"
Luni, 03 Decembrie 2012
 (Adplayers, Iulian Toma) In industria de marketing si publicitate, pierd toate cele 3 categorii implicate, de la clienti, la media si agentii” a afirmat Victor Dobre, director executiv IAA, despre posibilul efect al adoptarii Ordonantei de Urgenta privind Legea Audiovizualului”

Mai jos, pozitia completa a oficialului IAA:

 “Din punct de vedere al modului in care a fost aprobata – in graba si fara consultari - ordonanta a produs cel putin stupefactie in toata industria de media, marketing si comunicare desi in urma cu o saptamana, purtatorul de cuvant al domnului prim ministru spunea ca aceasta nu mai este de actualitate.

IAA a trimis dealtfel - in doua randuri - pozitii catre mai multe institutii ale statului, in care ne am aratat deschisi pentru dialog si am rugat sa fim consultati. In sedinta 27 noiembrie, desi nu mai era de actualitate, Ordonanta a aparut pe o agenda extinsa, a trecut pe agenda principala si a fost si aprobata.

Daca vorbim de continutul OUG, noi credem ca toate partile implicate pierd, si in primul rand consumatorul de media.

CNA-ul a fost lasat fara posibilitatea de a controla continutul audiovizual, din moment ce sanctiunile nu se aplica fara hotarari judecatoresti definitive.

In industria de marketing si publicitate, pierd toate cele 3 categorii implicate, de la clienti la media si agentii. Dar pierde si statul din impozite si taxe mai mici, pentru ca profiturile impozabile ale agentiilor vor fi mai mici si pentru ca multi oameni isi vor pierde job-ul in agentii.

O pierdere greu de cuantificat ar fi pierderea calitativa in sensul ca agentiile nu sunt niste simpli intermediari ci presteaza servicii cu valoare adaugata.

Clientii pierd pentru ca trebuie sa internalizeze intregul proces de negociere individuala cu toate statiile, proces  pe care il gestioneaza acum agentiile. Urmarea directa va fi ca vor primi mai greu un  produs cu mult mai slab, la un pret mai mare.

Media nu va castiga mai multa publicitate – banii clientilor vor fi tot aceiasi, ba chiar existand riscul de reduceri datorita nevoilor noi de personal.

Pe de alta parte, exista o sansa (mica, ce-i drept) ca mediile din audiovizual sa piarda chiar si in termeni de independenta. Disparand interfata agentiilor, furnizorul de media poate fi expus direct (la extrem) chiar si unor interventii pe continutul editorial sau, invers, clientii pot deveni victime de santaj. Desigur aceste practici sunt exceptii si nu reprezinta ceva legal sau moral, insa exista o sansa ca ele sa apara – simultan cu scaderile de buget. Vom fi atenti si la aceste aspecte si vom reactiona prompt daca vor aparea.

Cel mai simplu mod de indreptare a urmarilor Ordonantei de urgenta ar fi o oprirea publicarii in Monitorul Oficial si pornirea consultarilor cu industria de media, marketing si comunicare. Suntem deschisi, vom organiza mese rotunde vom iesi cu o pozitie.

Problema se va complica intr-o eventuala publicare a ei deoarece, conform legii,  va produce efecte imediat, iar indreptarea acestora dureaza foarte mult si presupune foarte multa munca. In plus, din neclaritatea modului de aplicare pot aparea blocaje de cateva luni care vor afecta serios veniturile statiilor.”


Pe acelasi subiect:
"Daca aceasta ordonanta se va publica, va fi un blocaj aproape total de 6-8 luni" Claudia Chirilescu, Spoon

Mihai Craiu: Media Consulta International contesta Ordonanta de Urgenta la Curtea Constitutionala

"Ordonanta pune in pericol intreaga industrie" spune Radu Florescu, UAPR


Agentiile de media scoase de pe piata de publicitate. Plata spatiului media prin intermediari interzisa


PUBLICITATE: