Unul dintre primii absolventi de Relatii Publice si Comunicare de dupa 1990, Mihaela Petrovan, povesteste inceputurile si evolutia More Than Pub - agentie, Marketing in Direct – evenimente de profil si BookLand – ONG educatie
Fondatoarea a trei proiecte de marketing si comunicare, Mihaela Petrovan, povesteste in AdPlayers despre lansarea si evolutia proiectelor More Than Pub – agentie de Marketing Public Relations, Marketing in Direct – evenimente de profil si BookLand – ONG in domeniul educatiei
AdPlayers. Info
Unul dintre primii absolventi de Relatii Publice si Comunicare de dupa 1990, fondatoare a trei proiecte de marketing & comunicare, Mihaela Petrovan, povesteste in AdPlayers despre lansarea si evolutia proiectelor More Than Pub – agentie de Marketing Public Relations, Marketing in Direct – evenimente de profil si BookLand – ONG in domeniul educatiei.
A lucrat si in agentie (Euromedia, Initiative Media, Media Investment), dar si la client (Dr.Oetker, Elite Coffee, Robert Bosch). A facut parte din categoria putinilor specialisti in marketing care se intorc in agentie. Ii lipsea dinamica, ritmul alert si complexitatea & varietatea proiectelor. Ulterior si-a dat seama ca tine sa faca lucrurile asa cum stie ea insasi mai bine, desi a invatat multe de la toti superiorii companiilor pentru care a lucrat. Asa s-a nascut More than Pub. Apoi Marketing in Direct. Si apoi BookLand.
Infiintata in Decembrie 2003, More Than Pub si-a inceput practic activitatea relevanta in 2006. Inca din acel an agentia si-a conturat serviciile in zona de Marketing Direct si Relatii Publice, completandu-le pe parcurs cu BTL si Creatie. La inceput Mihaela mergea cu masina doar la intalniri cu clientii. In rest, transportul in comun si metroul.
,,In afara de anul 2011 – anul lansarii BookLand – am fost mereu pe profit, ajungand si la marja neta de 29%. Insa absolut tot ce am castigat am investit in acest proiect de suflet.” spune fondatoarea proiectului educational care nu mai mira pe nimeni ca nu a fost profitabil. De cand este educatia profitabila in planuri de afaceri pe termen scurt?
Mai mult in interviul de mai jos cu Mihaela Petrovan Fondator al agentiei More Than Pub, si al seriei de evenimente Marketing in Direct si BookLand (Targ de carte, Conferinte & Taberele culturale pentru tineri, Renovare scoli in mediul rural).
AdPlayers: Cum apreciezi evolutia intregului grup de companii si divizii de marketing si comunicare?
Mihaela Petrovan: Infiintata in Decembrie 2003, More than Pub si-a inceput practic activitatea relevanta in 2006. Inca din acel an ne-am conturat serviciile in zona de Marketing Direct si Relatii Publice, completandu-le pe parcurs cu BTL si Creatie. In primele luni am stat intr-un sediu cu o alta agentie, intr-o camera pusa gratuit la dispozitie de proprietarul apartamentului, amplasat langa Casa Poporului. Trebuia sa platim doar utilitatile.
Nu o sa uit niciodata cum, pentru a face economie, mergeam cu masina strict la intalnirile cu clientii, in rest foloseam metroul. Iar de multe ori, pierzand notiunea timpului, fiind prea tarziu sa mai alerg dupa ultimul tren, ramaneam in firma si dormeam pe masa din sala de sedinte. Insa, din primul an, cu doar cativa angajati, am reusit sa obtinem credit bancar pentru achizitia unui sediu, ceea ce a fost extraordinar pentru noi.
La nici 2 ani dupa, ne-am mutat in sediul actual, mai mare si mai reprezentativ pentru aspiratiile noastre. Inainte de 2008 existau bugete si am reusit si noi timp de 2 ani sa facem proiecte extraordinare care ne-au ajutat sa atingem o cifra de afaceri de 600,000 euro, insa dupa criza economica ne-am stabilizat la 350,000 euro anual.
In afara de anul 2011 – anul lansarii BookLand – am fost mereu pe profit, ajungand si la marja neta de 29%. Insa absolut tot ce am castigat am investit in acest proiect de suflet. De ce am facut acest pas in afara publicitatii? Pentru ca venise criza, iar noi aveam sediu mare, echipa mare si nu intentionam deloc sa renunt la oameni. Mi-am spus ca ne putem crea propriul ‚produs’, mizand pe pasiunea mea pentru lectura si pe experienta agentiei in marcomm.
Inceputurile BookLand au fost infinit de grele, o munca de Sisif de care imi aduc aminte in toate cosmarurile mele. Acum stiu foarte bine ca am gresit lansand un proiect cultural in plina criza economica, necunoscand domeniul editorial, antamand cheltuieli majore (inclusiv mobilier de targ in valoare de 100,000 euro), o echipa uriasa plus colaboratori in toate orasele vizitate.
BookLand a insemnat in primii 3 ani de existenta (2011-2013) un targ de carte in mall-uri, piete si parcuri. Timp de peste 600 zile am vizitat 40 orase, poposind 1-2 saptamani in fiecare si vanzand carti in numele editurilor. S-au furat carti, s-au si pierdut, munca era titanica, de dimineata pana la miez de noapte – se lucra in doua ture. In timpul saptamanii eu eram in Bucuresti, vinerea / sambata plecam inspre orasul in care se desfasura targul, stand permanent alaturi de colegi, aranjand carti pe raft, stergandu-le de praf, discutand cu clientii, incasand contravaloarea cartilor, impartind flyere. Nu apucam sa dorm mai mult de 5h cumulat in 2-3 zile... iar dupa ce mutam targul in orasul urmator ma intorceam conducand masina efectiv ca prin vis pentru ca aproape dormeam la volan. Sincer, nu imi explic cum de am scapat vie dupa sute de astfel de experiente. Nu stiu cati dintre voi ati condus saptamanal intr-o stare de epuizare maxima, parca pe pilot automat, cu corpul aproape blocat de oboseala. Eram constienta ca ies de pe banda si ma indrept inspre parapet sau chiar inspre masina din sensul opus, insa mintea ma pacalea ca e doar un vis, sa stau linistita... abia pe ultima suta de metri cumva ma trezeam din transa si reuseam sa sucesc volanul la dreapta. O nebunie...
In 3 ani am pierdut enorm de mult, si banii pe care nu-i aveam si pe care a trebuit sa ii producem, insa am reusit sa ne achitam absolut toate datoriile. Am vrut sa inchid BookLand Store SRL pe zero, fara ca nimeni sa piarda din cauza ca am luat eu decizii gresite de business. Asa e corect. Insa cine mai face asta? Toata lumea imi spunea „Apeleaza la insolventa.” Insa acest cuvant nu facea parte din vocabularul meu. Desi nu mi-a fost usor, ma bucur ca nu am renuntat la visul de a face ceva si pentru sufletul si mintea oamenilor. In special a copiilor in al caror potential eu cred enorm. Asociatia BookLand este azi un ONG cu viziune, cu o platforma serioasa de activitati si o echipa pasionata.
Am transformat targul de carte initial intr-o serie de conferinte pentru liceeni si studenti, vizitand 6 ani la rand (anul acesta ar fi fost al 7lea) 23 orase si intalnind anual cca 20,000 tineri. Din aceasta toamna, urmare a schimbarilor sociale, suntem nevoiti sa mutam in online evenimentul, lansand saptamanal cate un discurs sustinut de speakeri valorosi. Taberele Coolturale au deja 8 editii – am avut curajul sa le organizam chiar si in vara asta. Insa cel mai mandri suntem de directia asumata abia de anul trecut: aceea de a renova & dota scoli in mediul rural. 7 sunt deja finalizate, 3 sunt gata in urm 2 saptamani, iar la 2 inca lucram pana in Decembrie. Provenind dintr-un orasel mic de provincie, rezonez enorm cu acest demers, trebuie sa recunosc. Sa stiu ca schimbam in bine destinul unor copii, altfel neglijati, inseamna enorm pentru mine, personal, si echipa BookLand. Ei nu ne cunosc pe noi si poate ca e irelevant cine le-a zugravit peretii, cine le-a instalat usi, geamuri, parchet si bancute sau cine le-a asigurat o toaleta civilizata in incinta scolii, cine le-a adus o tabla, un proiector, un laptop in clasa. E suficient ca stim noi si zecile de firme care ne ajuta cu materialele si echipamentele aferente. Gandul ca acesti copii au sansa la educatia pe care o merita ne aduce suficiente satisfactii. Cand faci bine, te simti bine!
Evident, ne-am propus sa crestem numarul de scoli renovate de la un an la altul. In 2022 am dori sa renovam 15. Iar, daca nu indraznim prea mult, in 2022 vom construi de la ‚zero’ o scoala moderna si complet utilata pentru a servi drept etalon pentru cum ar trebui sa arate o scoala iubita de elevi, profesori, parinti si intreaga comunitate.
AdPlayers: Noutati de servicii 2019, 2020?
Mihaela Petrovan: Noi, More than Pub, am fost usor diferiti de celelalte agentii de PR. Ne-am tinut de firul rosu al meseriei noastre, si anume: „Advertising you pay for, publicity you pray for.” Iar pentru a reusi sa obtinem aparitii gratuite in mass & social media pentru clientii nostri, a trebuit sa facem cel putin doua lucruri foarte bine: sa fim creativi & sa ne „tinem” partenerii media aproape.
Nu exista premii care sa ateste ca am reusit pentru ca eu, personal, am fost mereu impotriva inscrierii campaniilor noastre in asa zisele competitii din industrie. Ce corectitudine sa fie atata vreme cat poti castiga numai daca platesti o taxa, concurand cu agentii care sponsorizeaza acest tip de evenimente si care isi inscriu lucrari la toate sectiunile? Juriile? Nici nu vreau sa vorbesc despre cat de subiectiv sunt alese. Asa ca am ales sa spun nu acestor evenimente de fiecare data.
Pentru noi cea mai mare rasplata o constituie (in continuare) pastrarea clientilor in portofoliu timp de mai multi ani. Ani fara pitch-uri, in care discutiile se poarta direct si des, fara umbrela, cu focus pe rezultate si incredere aproape absoluta din partea acestora. Daca e sa ma refer strict la ultimii 2 ani sunt tare mandra de evolutia a 2 branduri romanesti – Sano Vita si Asevi – la a caror ascensiune actiunile noastre de marketing & comunicare si-au adus clar contributia. Sa ai increderea clientului si libertatea de a implementa actiuni chiar si de guerrilla marketing reprezinta o mare staisfactie.
Evident, in ultimii ani, accentul pe promovarea online a crescut. Pentru brandurile pe care le reprezentam, neavand bugete mari, am apelat la tactici – azi numite Influencer Marketing – inainte sa se vorbeasca despre ele in Romania. Sute de vedete, bloggeri sau (azi) instagrammeri au primit produsele noastre si au scris despre ele.
Totodata am creat zeci de co-op-uri in numele clientilor nostri, cu rezultate fantastice. Recent Asevi a acaparat categoria home care in social media, cu peste 80% share of voice (sursa Zelist). Tot pentru Asevi in doar 3 saptamani am obtinut in social media peste o mie mentiuni cu ajutorul a 100 Influenceri carora le-am lansat o provocare si pe a caror creativitate ne-am bazat. Si nu ne-au dezamagit. O alta tactica in care am crezut este cea a plasarilor de produs in emisiunile TV, lucru pe care l-am facut la ordinul sutelor anual. Asta doar ca sa numesc cateva tactici din strategiile noastre.
AdPlayers: Cum a aparut MTP si celelalte divizii Marketing in Direct, BookLand si cand au fost gandite sa fie unit-uri independente?
Mihaela Petrovan: La Conferinta „Marketing in Direct”, draga Iulian, am avut placerea sa avem alaturi inclusiv AdPlayers, in calitate de partener media, inca de la prima editie. 10 ani am organizat evenimentul, ultimii 8 fiind o provocare atat pentru ca venise deja criza, cat si pentru ca BookLand ne acapara tot mai multe resurse. Insa am tinut sa nu facem nicio pauza.
Este un eveniment la care participa cca 250 directori de marketing din companii active in marcomm. Vorbim despre o audienta omogena intr-un eveniment efervescent. Formatul dinamic cu accent pe continut si speakeri de valoare a venit an de an cu subiecte „inaintea vremurilor”, anticipandu-le parca: „Inteligenta artificiala in marketing” (2018), „Seductia Influentatorilor versus Marketingul automatizat” (2017), „Social Media as a Channel, not a Strategy” (2016), „Marketing digital sau Promotii Offline?” (2015), „Image no more… just sales!” (2014) si tot asa...
AdPlayers: Cum ai trece in revista, pe scurt, activitatea celor trei divizii de servicii ?
Mihaela Petrovan: Pentru mine More than Pub a reprezentat o meserie facuta cu pasiune. Insa in ultimii ani mi-am dat seama ca vocatia mea e antreprenoriatul social. Desi mi-a adus cele mai mari batai de cap, am invatat enorm din toate experientele negative si m-am bucurat de satisfactiile pe termen lung aduse.
Sa revad anual copiii care vin in taberele noastre, sa vad cum cresc si cum evolueaza, sa ma reintalnesc cu ei in conferinte, sa imi scrie si sa-mi multumeasca pentru impactul pe care l-a avut BookLand in viata lor... toate acestea ma coplesesc si-mi umplu inima de bucurie.
In cei 15 ani de cand sunt antreprenor (nu si om de afaceri, pentru ca, asa cum spune si mama „Tu nu stii sa faci bani pentru tine, numai pentru altii.”) munca mi-a tinut loc de viata personala, avand un ritm nebun. Cei care ma cunosc stiu cate ore lucrez zilnic ... Am sacrificat mult de teama esecului. Era atat de usor sa spun „pas”, insa eu nu concep sa renunt. Dau tot pentru a reusi. M-am dat pe mine...
AdPlayers: Planuri? Cum ti-ai dori sa evolueze cele trei entitati?
Mihaela Petrovan: Voi pleca din tara, sper, la finalul acestui an. Sunt epuizata dar in egala masura multumita de ce am realizat. Consider ca mi-am facut datoria fata de tara, fata de semeni, fata de parteneri / colegi. Insa nu si fata de mine. Asa ca mai am un vis – de a trai simplu intr-un colt verde din aceasta lume. Irlanda e tara de care sunt indragostita fara echivoc. Pur si simplu ma regasesc in tot ce inseamna ea. Vreau sa deschid o brutarie cu paine ardeleneasca, placinte si ceai. Ca la mama acasa! Inchid ochii si stiu cum va arata, cum se va numi.
Nu stiu inca unde anume o voi deschide, insa sigur va fi pe Coasta de Vest, cea mai salbatica si frumoasa zona a Irlandei. Visez la tihna acelor zile in care va ploua marunt, voi merge cu bicicleta la brutarie, voi pregati intr-un miros divin toate acele bunatati, voi avea „aceleasi” discutii lungi cu clientii (abia astept sa isi faca loc in viata mea rutina, tabieturile si mai ales non-graba) si voi citi din nou cate o carte pe zi. Sau poate nu chiar J Si, cine stie, poate o sa am sansa de a-mi forma o familie daca la 44 ani nu e prea tarziu... iubesc copiii si tare mi-as dori sa am si eu unul. Daca nu, sunt deschisa inspre adoptie.
Predau cu incredere fraiele Asociatiei BookLand unei echipe formate din 3 colege talentate (vor deveni actionari cu parti egale), care vor duce mai departe misiunea inceputa de mine. Si le voi fi alaturi chiar si de la distanta, ajutandu-le cu tot ce pot (sugestii strategie marketing, sponsori etc).
In ceea ce priveste More than Pub sau Conferinta „Marketing in Direct” inca nu am o rezolvare clara, doar optiuni. Covid nu-mi usureaza exitul. Evident ca mi-as dori ca ceea ce am construit timp de 15, respectiv 10 ani, sa nu se piarda. In toti acesti ani am reusit sa ne facem un nume si sa avem o abordare distincta. Fara mine sunt sanse ca lucrurile sa mearga si mai bine, zic eu... poate ca viziunea mea merita un refresh/restart dat de cineva care are energia necesara si echipa potrivita alaturi. Clientii nostri isi doresc sa ramana cu noi, asta stiu sigur!
AdPlayers: Cum ai descrie echipa?
Nu suntem multi, o mana de oameni. Eficienta fiind mereu pe buzele mele, am reusit ca alaturi de echipa mea sa facem lucruri multe cu resurse putine. Nu se lucreaza usor cu mine, stiu asta, sunt mereu nemultumita si cer mereu tot mai mult pentru ca stiu ca se poate. Asta pentru ca asa fac si cu mine insami. Desi stilul meu nu a picat usor multora, mi-am primit multumiri mai tarziu de la fosti colegi care au recunoscut ca tot ce stiu, stiu de aici sau ca atat cat au invatat intr-un an / doi, la More than Pub nu au invatat in 10 altundeva.
Background-ul meu e in comunicare 100%. Am venit special la Bucuresti pentru Facultatea de Comunicare si Relatii Publice din cadrul Universitatii Bucuresti, alaturi de cei 40 colegi ai mei fiind a 2-a generatie de PR-isti. Inca din timpul facultatii am lucrat in domeniu, insa am facut si vanzari, lucru care a contribuit la formarea mea. Am lucrat si in agentie (Euromedia, Initiative Media, Media Investment) si la client (Dr.Oetker, Elite Coffee, Robert Bosch). Am facut parte din categoria putinilor specialisti in marketing care se intorc de la client in agentie. Imi lipsea dinamica, ritmul alert si complexitatea & varietatea proiectelor. Ulterior mi-am dat seama ca tin sa fac lucrurile asa cum stiu eu mai bine, desi am invatat multe de la toti superiorii mei. Asa s-a nascut More than Pub. Apoi Marketing in Direct. Si apoi BookLand.
Cel mai mult am invatat de la clienti, carora le multumesc pentru formarea mea. Indiferent de buget, orice client se asteapta sa i se ‚intoarca’ investitia in publicitate (desi nu-mi place sa ii spun asa, nu insist acum pe diferenta intre termenele reclama si publicitate). Ascultandu-i, intelegandu-le modelul de business si potentialul, le-am propus de fiecare data cea mai potrivita strategie de comunicare&marketing. Si am implementat-o livrand peste asteptari. De fiecare data.
Mai mult in Business, Management, AdPlayersReport