In noua propunere de ordonanta de urgenta privind modificarea Legii Audiovizualului (504 din 2002), agentiile de publicitate aproape ca nici nu mai exista.
Propunerile de modificare a legii vizeaza de la proceduri de lucru specifice agentiilor pana la modul de plata si relatii directe intre clienti si canalele media, lucru imposibil de realizat cu exceptia unor situatii acceptate de comun acord intre agentii si furnizorii de media.
Agentiile ajung pur si simplu niste firme de import export, orice actiuni de planificare sau cumparare de media in numele clientului fiind compromise. De calitatea de cumparatori sau administratori ai investitiilor in media nici nu mai poate fi vorba. Activitatea unei agentii in viziunea cabinetului Ponta este cel putin nefolositoare, daca nu cumva chiar daunatoare sanatatii publicitatii.
Cateva perle din propunerea de modificare a Legii Audiovizualului (504/2002):
„(1)Orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate: (Altfel spus, cotatiile pentru licitatiile de media sunt anulate )
„(2) Orice oferte de pret [...] vor fi in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul” (n.red: Cu alte cuvinte, fiecare comanda trebuie confirmata pentru fiecare campanie – contractele de reduceri si angajamente de media anuale semnate intre agentii si furnizori sunt practic reziliate sau semnate pentru fiecare campanie)
(3) Obiectul achizitionarii mentionate la alin. (1) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi transmisa beneficiarului final al publicitatii televizate de catre radiodifuzor. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestora, acordat de catre radiodifuzor trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate. ( Pe sleau: Contractele cadru de Publicitate - O lume fara reduceri globale si chiar fara plati catre agentii si de la agentii)
(4) Intermediarii mentionati la alin. (1) nu pot sa primeasca alta plata sau contraprestatie decat cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului."
( Frumoasa initiativa anti-rebate. Dar poate ca si mai frumos era daca specialistii din Guvern s-ar fi intrebat cati clienti isi platesc serviciile de media la vedere, inainte sa li se intoarca de catre agentii reducerile globale care se acorda pentru mai multi clienti, spre exemplu)
Radu Florescu, presedintele UAPR: "Aceasta lege, dar si maniera in care se doreste a fi aprobata, sunt impotriva dialogului si transparentei"
"Ca intotdeauna, si in cazul de fata pledez pentru transparenta, dialog, egalitate de sanse si conditii concurantiale. Aceasta lege, dar si maniera in care se doreste a fi aprobata, sunt impotriva dialogului si transparentei, fapt ce are impact negativ asupra intregii piete: asura agentiilor de media, asupra companiilor de cablu, a statiilor TV, a economiei, in general", spune presedintele UAPR
"De asemenea, este o lege care nu vizeaza gandirea pe termen lung. In opinia mea, orice lege buna este cea care include o viziune pe termen lung, sustinand evolutia si dezvoltarea, si nu regresul.
„Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) solicita guvernului Romaniei retragerea proiectului de modificare, prin ordonanta de urgenta a Legii audiovizualului, nr 504/2002 care incalca principiul libertatii economice, cu efecte negative asupra mediului concurential in care isi desfasoara activitatea toti actorii economici implicati in piata serviciilor media audiovizuale” sunt de parere publicitarii romani intr-o pozitie comuna in cadrul UAPR, asociatie cu care Guvernul pare sa nu a ajuns la o intelegere pana in acest moment.
Mai mult in Legea Audiovizualului