Schimbari la Fondurile Europene. Ministrul Rovana Plumb le motiveaza cu accesarea mai rapida a banilor
Marti, 04 Iulie 2017

"Am modificat mai multe acte normative prin care urgentam accesul la fondurile europene", Rovana Plumb, Ministrul Fondurilor Europene. Credit: MFE / Fonduri UE

adplayers.info

Guvernul Romaniei a modificat, prin Ordonanta de Urgenta nr. 49/2017, mai multe acte normative, in scopul de a accelera absorbtia de fonduri europene si de a facilita implementarea proiectelor pe infrastructura de transport si pe celelalte programe operationale, potrivit reprezentantilor de comunicare ai Ministerului Fondurilor Europene (MFE).

„Intrucat pana la data de 31 decembrie 2018 Romania trebuie sa transmita Comisiei Europene aplicatii de plata in valoare de minim 3.4 miliarde euro, am considerat necesara urgentarea masurilor care sa asigure conditiile recuperarii intarzierilor inregistrate in absorbtia  fondurilor europene, afirma Rovana Plumb, ministru delegat pentru fonduri Europene” anunta reprezentantii MFE.

Potriviti comunicarii Ministerului Fondurilor Europene, noile prevederi ale Ordonantei vizeaza, printre altele, urmatoarele:

1. Modificarea mecanismului prefinantarii

Efectul modificarii - reducerea presiunii de pe bugetele proprii ale beneficiarilor de fonduri europene

Prin prezenta OUG se introduce posibilitatea acordarii de prefinantare pentru toate categoriile de cheltuieli eligibile, respectiv pentru toate proiectele implementate de autoritati publice locale si beneficiari privati, indiferent de fondul european care le finanteaza.

Noul mecanism introdus reduce presiunea asupra bugetelor proprii ale beneficiarilor si asigura, la nivelul autoritatilor de management, o gestionare mai eficienta a fondurilor nerambursabile, precum si o mai buna monitorizare a proiectelor finantate.

Masura vine si in sprijinul accelerarii implementarii proiectelor din fonduri europene.  Ordonanta are un efect direct si asupra implementarii proiectelor, prin crearea unui mecanism care motiveaza beneficiarul sa finalizeze lucrarile  in termenele asumate, pentru a avea acces la intreaga suma de prefinantare, in conformitate cu reglementarile OUG 49/2017.

Inainte de aceasta modificare, era prevazuta posibilitatea acordarii de prefinantare beneficiarilor numai pentru cheltuielile salariale eligibile in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene. 

2. Modificarea pragului de supracontractare

Efect – cresterea absorbtiei fondurilor europene

S-a decis largirea bazei de proiecte care pot genera cheltuieli eligibile prin majorarea procentului de contractare, astfel:

•            La nivel de program din Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul de Coeziune si cofinantare de la bugetul de stat se poate contracta in limita a 50% din valoarea acestei alocari, cu incadrarea in creditele de angajament aprobate cu aceasta destinatie prin legile bugetare anuale;

•            La nivel de program Fondul Social European, Fondul de Ajutor European destinat celor mai Defavorizate Persoane si cofinantare de la bugetul de stat in limita a 20% din valoarea acestei alocari, cu incadrarea in creditele de angajament aprobate cu aceasta destinatie prin legile bugetare anuale.

3. Modificarea eliberarii autorizatiilor de construire pentru proiectele de infrastructura de transport de interes national

Efect - accelerarea implementarii proiectelor de infrastructura de transport de interes national cu finantare europeana

Odata cu aceasta modificare, se elibereaza autorizatii de construire fara elaborarea si aprobarea prealabila a unei documentatii de amenajarea teritoriului sau de urbanism pentru proiectele de infrastructura de transport de interes national finantate din fonduri europene.

De aseamenea, aceasta modificare simplifica legislatia pentru proiectele de investitii din Romania, masura prevazuta in Programul de Guvernare.

In conformitate cu reglementarile OUG 49/2017, se pot emite autorizatii de construire fara elaborarea si aprobarea prealabila a unei documentatii de amenajarea teritoriului sau de urbanism pentru proiectele de infrastructura de transport de interes national, care sunt cuprinse in planul de amenajare a teritoriului national - sectiunea  I- Retele de transport si/sau in Master Planul General de Transport al Romaniei, cu exceptia porturilor, aeroporturilor, garilor, triajelor, depourilor, metroului, terminalelor de transport combinat si punctelor de trecere a frontierei, fara afectarea prevederilor referitoare la calitatea si disciplina in constructii.

Aceste masuri vin in sprijinul accelerarii implementarii proiectelor de infrastructura de transport de interes national cu finantare europeana.

4. Instituirea unei norme privind emiterea titlului de creanta pentru beneficiarii nationali care pot fi din categoria universitatilor, institutelor de cercetare, organizatii sau fundatii, institutii/autoritati publice

Efect -  reintregirea bugetului de stat

Avand in vedere inchiderea perioadei de programare 2007-2013, precum si necesitatea finalizarii programelor aferente acestei perioade, se impune o interventie legislativa, in sensul introducerii de reglementari care sa faca posibila continuarea finantarii programelor pana la finalizarea, in bune conditii, a acestora si prevederea mecanismelor si fluxurilor financiare necesare recuperarii debitelor si reglarii soldurilor finale.

Prin completarile aduse prin propunerea de ordonanta de urgenta se instituie masurile necesare pentru reintregirea bugetului de stat. In lipsa acestor masuri, recuperarea sumelor in instanta presupune un proces de durata cu impact asupra disponibilitatii unor fonduri necesare asigurarii altor finantari urgente.

Textul integral al OUG 49/2017 poate fi consultat in Monitorul Oficial nr.507/30.06.2017

 Mai mult in Business, Fonduri Europene

 


PUBLICITATE: