Agentia de BTL full service Grup Sapte a incheiat anul trecut cu 6,5 Milioane EUR (27,43 Milioane lei), in crestere cu 18% comparativ cu anul precedent. Compania inregistra la sfarsitul anului 2009 o cifra de afaceri de aproximativ 5,5 Milioane EUR ( 22,83 Milioane Lei).
„Anul trecut a fost un an, poate nu neaparat al asteptarilor, dar am asteptat destul de mult sa se finalize cate ceva. Un an al tatonarilor, ii putem spune”, este de parere Florina Mihaescu, Director al agentiei Grup Sapte. „Daca la inceput clientii ne spuneau ca va fi greu, pe parcurs s-au mai deschis, au mai scos bugete. Sau poate ca le aveau dinainte si le-au tinut pentru „zile negre”.
In 2010, dupa un proces de repozitionare ca agentie BTL Full Service, compania si-a diversificat serviciile dupa ce in ultimii ani a mers pe promotii si activitati de marketing in teren (field marketing). Grup Sapte pariaza astazi pana la o administrare completa a proiectelor de comunicare de marketing. „Nu ne mai lipseste nicio veriga”, spune Florina Mihaescu, vorbind despre serviciile asigurate dupa diversificarea de anul trecut, care a adus in agentie inclusiv o componenta de creatie si productie.
75% din Field Marketing
Cea mai mare pondere in cifra de afaceri, 75%, au avut-o serviciile de Field Marketing – activitati in store si HoReCa, mystery shopper, door to door, drop mail, caravane, programe de audit, merchandising. Le-au urmat, cu 15%, serviciile de productie adiacente activitatilor de field marketing - servicii de POSM, servicii de print productie textile, standuri.
„Am avut si servicii de productie, dar productie care intra in magazine. Ideea serviciilor integrate pe care le avem acum in agentia de BTL full service este ca putem face un proiect cap-coada fara sa mai mergem la alti furnizori”, detaliaza directoarea Grup Sapte.
Nu mai putin important, odata cu repozitionarea, a fost un procent de 9% adus din serviciile de creatie - dezvoltarea de campanii promotionale, platforme creative pentru programe de trade, dezvoltarea creativa pentru evenimente, creatie de POSM. Evenimentele speciale - evenimente de brand, conferinte de vanzari, evenimente corporate - au avut un aport de aproximativ 1% in cifra de afaceri.
2011. Mai Precaut.
„2011 pare sa fie un an „mai precaut” decat cel trecut, desi ne-am fi asteptat sa treaca criza”, estimeaza managerul. „Poate ca si instabilitatea mediul economic te face sa fii precaut la orice nivel. Nu ai cum sa te faci ca nu vezi schimbarile pe masura ce bugetul pe familie se micsoreaza, comparativ cu anul 2010 care a fost un an la ofertelor. Acest lucru nu stiu daca a fost insa foarte bine.”
Directoarea agentiei BTL explica pericolul utilizarii excesive a ofertelor comerciale pentru a creste vanzarile. „Este posibil ca si peste 2-3 ani consumatorul sa cumpere doar daca are oferte. Pe de alta parte, uneori n-ai incotro. Trebuie sa faci oferte ca sa ramai la raft si sa faci vanzari”
Anul nu a inceput rau. Clientii sunt atenti, apleaca urechea la consumator, dar lucrurile se invart. ‚Am avut campanii inca din luna ianuarie, asta e lucru bun. Dar asta nu inseamna ca si februarie va fi la fel. Ca lucru pozitiv, comparativ cu anul precedent, Mihaescu spune ca in 2011 a stiut cum va incepe anul, spre deosebire de 2010 cand nu se stia luni bune ce va face, desi „noi de regula stim ce urmeaza sa se intample din vreme”, explica ea.
Directoarea sustine ca toata lumea care activeaza la raft a avut crestere in general 2010. In luna ianuarie 2011, Grup Sapte a derulat mai multe campanii decat in aceeasi luna a anului trecut, insa asta nu reprezinta o garantie a intregului an. Agentia BTL se asteapta ca investitorii sa fie in continuare precauti.
Criza versus Profit
„2010 nu a fost un an in care am luat nu stiu ce masuri. Am fost doar atenti la ce investim, daca ne trebuie un lucru sau altul, suprapuse cu servicii care sa determine clientul sa ramana la noi”, explica managerul companiei care a trecut totusi printr-un proces de repozitionare, dupa ce timp de 10 ani a fost agentie de implementare – promotii si merchandising.
„Am intins lantul btl-ului, si ne-am repozitionat BTL full service”, explica oficialul agentiei. „Ramenem apropiati de implementare si ne place lucrul asta, pentru ca acolo se intampla lucruri. Putem spune ca suntem o agentie full service, cu expertiza in implementare”.
Este BTL-ul un business profitabil? „In 2010 a fost un profit care ne convine pentru moment”, precizeaza Florina Mihaescu. „In 2011, vrem sa ne consolidam putin mai mult profitul. Credem ca am investit suficient in oameni, suport, si cred ca este sanatos sa ai si profit. Personal cred ca nu se pot face lucruri bune pentru client daca nu ti se intampla si tie lucuri bune - de la merchandiser, pana la asociat”
Retea in 90 de orase si peste 2500 de merchandiseri si promoteri colaboratori
„Suntem in teren toata ziua. Cu acoperire nationala, oamenii nostri sunt in fiecare oras din cele 90 in care suntem prezenti, iar merchandiserii si pro moterii colaboratori ai Grup Sapte sunt undeva la peste 2500 de oameni”, puncteaza fondatoarea companiei BTL full service.
Ea justifica numarul mare de oameni prin faptul ca, de la suport si pana la viteza de reactie, datoria agentiei pe care o conduce este sa dea feedback clientului in timp real. Executivul Grup Sapte spune ca are o firma in care oamenii sunt cele mai importante resurse, si incearca sa le transmita acest lucru.
„Merchandiserul nostru este acolo in magazin si are program de 8 ore, de la depozit, pana la grija daca are marfa pe raft sau nu. Avem merchandiseri si de 50 dar si 18 ani – indiferent de varsta trebuie sa ai niste abilitati in aceasta meserie. Avem traininguri in care le spunem cum se fac lucrurile, si cat sunt de importanti atat pentru noi, cat si pentru client”
Piata de BTL de 150 mil. EUR
Florina Mihaescu estimeaza ca piata investitorilor relevanti in servicii BTL este de aproximativ 150 Milioane EUR. O piata in care insa este mai important ca activeaza cateva mii de merchandiseri. „Este o meserie. Chiar ne pasa de ei. Un angajat Grup Sapte il vedem ca si cum ar fi in grija noastra. Oamenii sunt cei mai importanti, pentru ca ei fac lucruri pentru clientul nostru”.
„Recrutam oameni in agentie din randul hosteselor sau din randul merchandiserilor. Dealtfel majoritataea colegilor mei au fost merchandiseri, respectiv hostese. Au inceput cumva, poate chiar introducand date pe calculator, dar incercam sa le conturam si o cariera. Ii intrebam ce isi doresc, ce le place, ca sa ii orientam catre un post care li se potriveste. Iar sansele sa fie remarcati si sa conduca proiecte le are fiecare angajat care isi face treaba bine”.
Cand am inceput discutia cu Florina Mihaescu, era 8.30 dimineata. Am intrat in biroul agentiei de la Bucuresti impreuna, dupa ce venise in ziua precedenta cu avionul de la Sibiu. Managerul Grup Sapte este greu de gasit intr-un loc. Este la Cluj, la Bucuresti, la Sibiu, la Constanta, sau pe plaja unui proiect care se desfasoara la Mamaia.
Mai mult in AdPlayersREPORT