Graffiti BBDO a inregistrat anul trecut o crestere de aproximativ 10%-15% fata de 2007, dupa cum a afirmat pentru AdPlayers Cosmin Radoi (foto), noul managing director al companiei, care a fost numit la sefia agentiei de publicitate la sfarsitul anului trecut.
Noul manager al agentiei Graffiti BBDO, fondate de Cristian Burci, lucreaza in publicitate din 1994, an in care si-a inceput cariera la agentia Global Media. Este unul dintre oamenii stabili intr-o companie de publicitate: in cei 15 ani de publicitate a lucrat pentru 3 agentii.
Pe langa Global Media (1994-2004) si agentia Graffiti BBDO pe care o conduce in prezent, Cosmin Radoi a facut parte timp de patru ani (din 2004 si pana in 2008) din structura de top management a agentiei FCB (Foote Cone & Belding), in prezent DRAFTFCB, perioada in care a ocupat pe rand functiile de New Business Director si apoi pe cea de Executive Director.
25-26 Mil. EUR in 2008
Potrivit unei estimari AdPlayers, Graffiti BBDO a avut in 2008 un business de aproximativ 25-26 Milioane EUR, daca tinem cont de cifrele oficiale raportate la Ministerul Finantelor anul trecut, atunci cand compania de publicitate inregistra in 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 23 Milioane EUR ( 77 Mil. RON, la cursul de 3,35 lei/EUR).
„2008 a fost un an mai bun decat 2007, un an in care piata a crescut si in cifre nete, la aproape 600 milioane EUR, ceea ce inseamna cu aproximativ 20% mai mult fata de anul precedent”, estimeaza Cosmin Radoi. „In 2008, am avut parte de un an cu doua fete: prima jumatate – dominata de mult entuziasm si cresteri si cea de-a doua jumatate, in care cuvantul „criza” a devenit probabil cel mai folosit cuvant din limba romana”.
Seful Graffiti BBDO mai subliniaza ca nu este sigur daca intotdeauna criza despre care se vorbeste in ultima vreme se reflecta in randul tuturor investitorilor in comunicare. El este de parere ca efectele crizei nu sunt neaparat prezente in toata piata. Exista cazuri in care asa-zisele efecte nu reprezinta decat evolutii rezervate ale jucatorilor, datorate mai degraba temerilor pe care le presupune „criza”, acestea nefiind neaparat evolutii ale unor efecte reale, sustine Radoi.
New Business recent: Muller si Romtelecom
Dincolo de mult discutata criza, managerul agentiei are motive sa creada ca si in 2009, Graffiti BBDO va inregistra o crestere a afacerii. Din ianuarie, compania de publicitate a castigat strategia si creatia Romtelecom, un investitor important in comunicare, cont ce se intoarce la Graffiti BBDO dupa o absenta de 4 ani din portofoliul agentiei, care l-a administrat pana in 2004.
Tot un client relativ nou este si Muller, un client castigat tot recent, in a doua parte a anului trecut, care se adauga unor achizitii la fel de recente cum sunt Bayer, Gilette. Radoi spune insa ca agentia nu si-a oprit motoarele pentru licitatii de publicitate si spera sa mearga la cat mai multe, avand ca obiectiv cel putin un cont important din domeniul financiar bancar.
Clientii recenti se adauga unui portofoliu existent, in care „multi dintre clienti sunt lideri in domeniile in care isi desfasoara activitatea, iar cu unul dintre ei avem probabil cea mai lunga istorie a colaborarii intre un client si o agentie pe piata romaneasca – este vorba de Wrigley”.
Tot la capitolul clienti „de cursa lunga” ai agentiei, Radoi aminteste si Dacia, un client cu care compania de publicitate lucreaza de 9 ani, si alaturi de care castiga premii Effie de cinci ani incoace. Pentru Dacia Graffiti BBDO a realizat si exportat mai multe campanii de comunicare.
Pe langa Automobile Dacia si Wrigley, printre clientii cu care agentia a dezvoltat o relatie pe termen lung se mai numara si MARS, Pepsi Co International, Scandia Romana si URBB.
Criza: temeri si oportunitati
Intrebat care sunt domeniile in care criza si-a facut simtita prezenta in mod real, Radoi nominalizeaza doua piete: industria auto si domeniul financiar bancar. „Datorita apartenentei agentiei la reteaua BBDO, stim ce se intampla in astfel de domenii pe alte piete si ne intereseaza solutiile care pot fi aplicate si in comunicarea clientilor din Romania”, afirma Radoi, vorbind despre cum ar putea sa treaca astfel de criza.
Vorbind despre piata de masini noi, spre exemplu, seful BBDO sustine ca piata auto de anul trecut a fost mai degraba afectata nu atat de criza financiara de la sfarsitul anului cat de legislatia din timpul anului. Potrivit executivului, taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare in luna iulie 2008, a permis achizitia de auto rulate, afectand in buna masura piata masinilor noi si implicit evolutia investitiilor in comunicare pe acest domeniu.
„Valul de criza financiara a venit la sfarsitul anului si nu putem spune ca acesta a influentat planurile setate pentru 2008”, apreciaza Cosmin Radoi. „Cred ca influenta se va vedea mai degraba in prima jumatate a acestui an, cand investitorii vor manifesta mai multa prudenta in administrarea investitiilor in comunicare, urmand ca in a doua jumatate a anului sa putem constata ca cei mai curajosi vor lasa „criza” la o parte si vor profita de oportunitatile care apar pe piata - criza este insotita si de oportunitati, nu numai de previziuni negative.”
Asigurarea locuintelor: o piata potentiala de zeci de milioane de euro
La capitolul oportunitati, Radoi vorbeste de asigurarea locuintelor, care, in masura in care va deveni obligatorie, ar putea genera o categorie importanta de investitori in publicitate.
„Asigurarea obligatorie a locuintelor ar putea aduce pe piata o categorie noua de investitori in comunicare, asa cum s-a intamplat, spre exemplu, in trecut cu categoria jucatorilor pe piata de pensii”, explica managerul Graffiti BBDO. El spune ca volumul investitiilor in comunicarea unei astfel de categorii ar putea sa se ridice si la zeci de milioane de euro.
120 de oameni, uneori studenti la Universitatea BBDO
Graffiti BBDO are in prezent peste 120 de oameni, cu aproximativ 7% mai multi angajati decat in 2007, din care numai departamentele de creatie si client service au, fiecare, in jur de 30 de oameni. Echipa agentiei a produs numai anul trecut in jur de 20 de spoturi.
Despre nivelului profesional al oamenilor, Radoi crede ca nu exista vreo diferenta reala intre nivelul din Romania si cel din agentii importante din reteaua BBDO. „Avem colegi din agentie care lucreaza in retea. Cred ca este o dovada clara ca sunt la fel de buni, atata vreme cat lucreaza cot la cot cu colegii din BBDO Worldwide”. De altfel, agentia de publicitate pastreaza strans legatura cu reteaua BBDO, unde trimite in fiecare an oameni la training la „Universitatea BBDO”.
40% business de retea
Intrebat la cat ar estima ponderea clientilor de retea in afacerea agentiei, seful Graffiti BBDO crede ca o proportie aproximativa ar fi undeva la 40%, dar ca acest lucru nu inseamna ca acesti clienti vin pur si simplu in agentie: „Exista evaluari ale campaniilor, participari regionale la planul de comunicare de retea si multe alte moduri in care o agentie munceste pentru un client de retea”, explica Radoi.
Desi prin „targ” se spune ca nu poti lucra cu o agentie de publicitate, decat de la un anumit nivel de buget de comunicare, Cosmin Radoi dezminte aceasta speculatie, cel putin in cazul agentiei pe care o conduce. El spune ca pentru a lucra cu Graffiti BBDO, nu exista un buget minim de plecare.
”Putem sa lucram cu orice client, fara o limita minima de buget” conchide seful agentiei. „Atata vreme cat clientul are planuri ambitioase si vrea sa fie lider intr-o categorie, singura conditie ar fi ca el sa-si doreasca sa lucreze cu noi, iar noi ii vom fi alaturi”.
AdPlayersBiography, Cosmin Radoi
Decembrie 2008, Graffiti BBDO, Managing Director
2007 – 2008 - Foote Cone & Belding/ Draft FCB, Executive Director
2004 – 2007 - Foote Cone & Belding/ Draft FCB, New Business Director
2001 – 2003 – Global Media, Account Director
1998 – 2001 – Global Media, Account Manager
1994 – 1997 – Global Media, Account Executive
A lucrat pe conturi de comunicare din categorii precum: financiar, auto, media, cosmetice, FMCG’s:
Samsung, Albalact (Zuzu), Piraeus Bank, Vodafone, AutoItalia (Fiat, Alfa Romeo), Alix Avien, Ringier (Libertatea & Pro Sport), Metro Cash & Carry, real,- hypermarket, Brown Forman (Jack Daniel’s, Finlandia), Star Foods, Pizza Hut, KFC, Prima TV, Posta Romana.