FRIENDS Advertising, parte a grupului IMSG Bucuresti, a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 9,4 Milioane lei (aproximativ 2,55 Mil. EUR, estimare AdPlayers), cifra care nu include servicii de media. Din cei 2,55 Mil. EUR inregistrati anul trecut de agentia de publicitate full service, o pondere de 55% provin din serviciile de creatie si strategie, 30% project management si 15% servicii de PR.
12 clienti noi, 8 castigati in 30 de licitatii, 14 invitatii refuzate
La 6 ani de la infiintare, agentia de publicitate full service are in prezent o echipa formata din 18 oameni si 20 de clienti, din care 12 sunt dobanditi in 2008. In total, compania a fost chemata in anul precedent la 44 de licitatii, din care 14 le-a refuzat, iar din cele 30 la care a participat a castigat 8, o rata de castig de 25%, dupa cum spune Sorin Tranca (foto), Managing Director al agentiei.
In urma celor opt licitatii castigate in 2008, Friends Advertising a atras in portofoliu mai multe nume, printre care se numara clienti sau proiecte de comunicare pentru A&D Pharma, Radio Zu (Intact), Titan Mar, Raiffeisen Evolution, Callbridge (GMG, Realitatea Catavencu), Liberty Center (Mivan), Delcar, Dimri Ghencea Allegro.
Cei noi se adauga unui portofoliu in care se afla deja clienti cum sunt CANON, European Drinks (Frutti Fresh, Izvorul Minunilor, Fruttia, Hera, Adria, Corporate), Libra Bank, Parcul Banatului (Residenz), SENSIBLU (Corporate si branduri proprii: Oxyance, Herbosophy), SIEMENS, Unilever (Cif, Domestos, Rexona Men, Axe, Delikat, Knorr), Valrom, Monopoly / ZOOM (Realitatea Catavencu), Future Group sau Valrom.
Licitatia: mii de euro investiti, resurse de timp si oameni
Chiar daca este nemultumit de rata de castig in pitch, managerul si directorul de creatie de la Friends Advertising se arata preocupat mai degraba nu atat de prestatia companiei pe care o conduce, cat de modul in care sunt organizate licitatiile, incepand cu informatiile furnizate de client atunci cand invita agentiile de publicitate, pana la numarul, sau tipul agentiilor participante in astfel de concursuri.
„Anul trecut am decis ca este un an in care vrem sa participam la mai multe concursuri, insa eu personal cred ca, pentru o agentie ca Friends Advertising, 1 din 4 licitatii castigate este putin”, afirma executivul, care afirma ca sunt cazuri in care un client cheama la concurs uneori si 7-8 agentii. „Primul lucru pe care trebuie sa il stii cand esti chemat la un pitch este sa iei in calcul daca acest lucru este profitabil pentru tine, sau nu este profitabil pentru tine, si de aici daca vrei sa participi sau nu”.
„Concluzia mea este ca cei care organizeaza un pitch sau organizatiile profesionale ori de reglementare ale industriei ar trebui sa trateze cu ceva mai multa atentie licitatiile de publicitate”, afirma Tranca. „Sunt unele licitatii in care, nu se da bugetul, nu se spune exact despre ce proiect este vorba, sau cine participa. E ca si cum te-ai duce la un dentist, iar in loc sa-i spui unde te doare atunci cand te intreaba, ii spui „ei lasa ca te descurci tu”.
Cand refuzi o licitatie?
„Noi am facut o agentie buna aici, dar ea nu poate functiona in lipsa unor principii de business. Cand vii la o agentie de publicitate trebuie sa ai o problema, sa vrei sa rezolvi o problema, sa rafinezi o strategie de marketing”, subliniaza el.
„Astia sunt clientii pe care ii vrem noi la Friends Advertising, nu vrem sa participam in licitatii care nu au nimic de spus, nimic de rezolvat, si care cheama niste niste agentii de publicitate la concurs doar pentru ca asa se alege o agentie”.
„Exista si licitatii in care pur si simplu sunt cautate preturi. Iar daca va ganditi ca intr-o astfel de competitie am intalnit „preturi” care variau de la 8 la 22 este clar ca la mijloc ceva nu este in regula”, exemplifica oficialul. „Din punctul nostru de vedere, Friends participa doar la licitatiile in care clientul spune si stie ce vrea, sau ce cauta”, adauga partenerul si directorul de creatie al agentiei.
Tranca este de parere ca atunci cand intr-o licitatie sunt chemate 7-8 agentii, de la companii mari, pana la agentii mici sau de alta expertiza, este foarte posibil ca acel client sa nu stie ce vrea in acea licitatie, caz in care Friends Advertising refuza invitatia.
„Nu poti sa ceri acelasi lucru de agentii foarte mari sau foarte mici, de la agentii cunoscute pentru serviciile de creatie, pana la cele „cost oriented”. Din aceste puncte de vedere enumerate, anul trecut, un numar de 14 licitatii au fost neinteresante pentru Friends”, adauga oficialul, care justifica astfel refuzul de a da curs mai multor invitatii la pitch.
„Atunci cand un client cheama 7-8 agentii la un pitch ar trebui sa se gandeasca si la faptul ca o agentie care plateste cu mii de euro resurse de timp sau oameni, si care lucreaza o perioada de 3 sau 5 saptamani pentru un astfel de proiect, investeste foarte mult intr-o astfel de poveste care se cheama licitatie”, subliniaza Tranca.
"Pune zidarul sa-ti construiasca, atunci cand vrei o casa"
„Daca cineva vrea doar sa-si verifice niste preturi sau oameni, ori sa-si rafineze strategia de marketing si comunicare fara costuri - pentru ca in ultima instanta asta face o agentie - ar trebui sa trateze cu putin mai multa atentie agentiile si astfel de concursuri, pentru ca, asa cum spuneam, vorbim de investitii importante ale unei agentii”.
Sorin Tranca este de parere ca un client ar trebui sa cheme 3, maxim 4 agentii la o licitatie, „si daca vor performata de la agentii sa se gandeasca cum sa le puna sa munceasca eficient, si nu cum sa le ingroape cu proiecte de licitatii cu 7-8 agentii, in care doar 1 din 4 sunt castigate”.