( AdPlayers, Iulian Toma )
„Este adevarat ca vorbim de investitii mai mici decat ar trebui sa fie, dar sa nu exageram. Se poate si mai rau”, spune Liviu Lambrino, Managing Partner la TBWA\Merlin, companie de publicitate care recunoaste ca si-a calibrat echipajul agentiei de la 33 de oameni, la intrarea in 2009, la 28 cat are in prezent. Oficialul spune ca majoritatea clientilor agentiei sunt activi, dar ca, intradevar, nivelul investititilor este mai mic decat anul trecut.
AdPlayers: Cum merge TBWA\Merlin?
Liviu Lambrino, Managing Partner, TBWA\Merlin: „Este suficient sa deschidem televizorul sau un ziar si o sa vedem cat de scurte au devenit calupurile publicitare si cat de putine sunt paginile din presa.
Nu ne merge foarte bine. Facem parte dintr-o industrie foarte sensibila absolut orice fluctuatie din economie iar in acest moment ne aflam intr-o perioada de recesiune, la care clientii raspund cum sunt ei pregatiti sa raspunda unei situatii de criza iar taierile de bugete genereaza o reactie in lant, care cuprinde de la clienti, agentii furnizori si canale media – toti sunt nevoiti sa-si restranga business-ul si sa tina cint de noile conditii.
In ce fel v-a afectat echipa?
Suntem afectati asa cum cred sunt afectate toate agentiile din industrie – scaderi de comisioane, clienti care au devenit inactivi sau cu decizii in asteptare. Avem insa si multi clienti care continua sa investeasca. Sunt situatii si situatii.
Noi am intrat in 2009 cu o echipa usor supradimensionata, de la nivelul anului 2008. Asteptam niste raspunsuri pe proiecte de new business care au incetat sa apara, iar in aceste conditii impreuna cu reteaua din care facem parte am fost nevoiti sa luam o decizie de business si, cel putin pana aceste se vor materializa, am luat hotararea sa calibram echipa agentiei pe volumul de business activ pe care il putem lua in considerare pana la sfarsitul acestui an.
Cu cati oameni ati intrat in 2009, si cati oameni aveti in prezent?
De la 33 de angajati la inceputul anului, in prezent, avem o echipa de 28 de oameni.
Cum vedeti evoluand business-ul agentiei in 2009?
Este foarte greu de raspuns la orice estimare. Ce va pot spune este ca cel putin la nivelul clientilor din portofoliu am planificat corect investitiile lor, si asta pentru ca acestea au rezultat in urma estimarilor comune. Ceea ce nu putem estima sunt investitiile de new business, pe care cu siguranta orice agentie si le face. Aici se intampla intarzierea unor decizii despre care vorbeam inainte.
Ce clienti sunt activi?
Majoritatea clientilor din portofoliu sunt activi. Sa nu ne imaginam ca lumea a inghetat si nu mai face nimic. Doar ca este evident ca nivelul cheltuielilor nu sunt la nivelul anului trecut, si ca ele reflecta ceea ce se intampla in economie. Henkel este activ cu toate brandurile, Beiersdorf functioneaza iarasi, este un client activ pe care il vedem la televizor, Mars - cu toate brandurile, JTI deasemenea. Asta, ca sa enumar doar cateva exemple.
Nu as vrea sa privim lucrul acesta printr-o prisma negativa, pentru ca nu asta se intampla. Este adevarat ca vorbim de investitii mai mici decat ar trebui sa fie, dar sa nu exageram. Se poate si mai rau.
Cum vedeti acest an?
Luand in considerare "the worst case scenario" - „new business - zero”, agentia a scazut cu mai mult de 10%, dar este irelevanta cifra, pentru ca proiectele de new business ar putea duce agentia la o crestere de 10%, care se va regasi si in cresterea de personal. Ce s-a intamplat pana in prezent la nivelul echipei – a fost regandita in asa fel incat nivelul serviciilor sa fie duse cu brio la bun sfarsit.