De la angajat Tiriac la antreprenor de 700-800 Mii EUR cu propria agentie. Perceptum.
Joi, 04 Octombrie 2012
 (Adplayers. Iulian Toma) Dupa ce a ocupat o pozitie de marketing importanta in grupul auto Tiriac, Raluca Ghilea (foto) a indraznit sa faca pasul dincolo de linie, de la frica inceputului in afaceri - si veti vedea unde i-a fost frica, la succes, daca putem numi asa o agentie de comunicare de aproape 1 Milion de euro pe an.

Astfel, dupa anul de antreprenoriat 2011 
a tras linie sub o cifra de afaceri de 700.000 EUR. In acest an estimeaza o crestere de aproximativ 15%, in conditiile in care investitiile in serviciile de comunicare de marketing nu au crescut. Ca sa nu enumeram cazurile in care au scazut in unele domenii.

Prima lectie de diferentiere. In familie.

Viata a invatat-o sa se descurce cu greul inca din anii de scoala. Cu toate ca a trecut prin momente dificile si s-a maturizat poate inainte de vreme, acum, uitandu-se inapoi, poate sa spuna ca nu a fost degeaba.

Managerul de astazi al agentiei Perceptum, Raluca Ghilea a invatat prima lectie de diferentiere in familie. Tatal ei ii spunea adesea „Intotdeauna se va gasi o fata frumoasa. Daca nu faci ceva care sa te diferentieze in aceasta multime de fete frumoase nu vei face nimic in viata”. Si uite ca e bine sa fii cu picioarele pe pamant si sa nu urmezi false „modele”.

Cu Bursa, de la Radio la TV in Cluj

A inceput sa lucreze in radio si TV la Cluj. De la Politehnica, o scoala rigida la cursuri, si pana la TV nu a fost decat un pas, o intamplare. Ralucai i s-a cerut sa vina cu idei pentru o emisiune de dimineata. „Cum eram pasionata de bursa si Rasdaq, am facut o emisiune in matinal cu cursul valutar si tranzactii pe bursa”.

Pentru ca, pe atunci, pe bursa erau tranzactionate nume ca Banca Transilvania sau Napolact, rubrica a devenit una de succes pe o perioada de 3-4 ani de zile. „La scurt timp am dus-o si in radio. Dealtfel duminica mai lucram si la CD Radio pentru emisiune care se numea CD Monden unde impreuna cu o vedeta depanam povesti de istorie a rujului, a fardului sau a drumului matasii in urma cu cateva sute de ani”, isi aminteste ea.

„Colaborarea s-a intrerupt pentru ca am vrut sa lucrez in televiziune la stiri. Intamplarea a facut ca un crainic sa aiba un evenimet in familie, iar in acea zi n-a putut sa ajunga la lucru”, continua ea, povestea despre cum a ajuns la stiri, in 2003. „Am stat acolo 1 an, dupa care in 2004 m-am hotarat sa fundamentez cumva chemarea mea spre comunicare, asa ca am inceput sa urmez cursurile Scolii de comunicare David Ogilvy, cursuri de pregatire la distanta”.

„Fata de la marketing” pentru Mercedes Benz

Tot in acea perioada, isi aduce aminte ca a lucrat o perioada la sucursala locala a unei banci din Cluj. Pentru cei interesati de o cariera in domeniul bancar, Facultatea de Inginerie economica isi alegea 10 studenti sa lucreze timp de 6 luni intr-o banca. „Azi mi-am dat licenta, si practic in luna urmatoare lucram in banca. Comparatic cu munca in televiziune si radio, sistemul bancar s-a dovedit insa mult prea rigid pentru mine”, isi aminteste Raluca.

Asa a intrat intr-un concurs pentru un post la RMB Interauto, un dealer auto local ce reprezenta cele 10 branduri ale grupului Tiriac. Compania era detinuta in parti egale de Ion Tiriac si Ioan Rus. „Fata de la marketing”, cum ii mai spuneau managerii sau clientii, lucra pentru un plan ambitios. Compania avea sa devina cel mai mare dealer dupa standardele Mercedes Benz din Sud Estul Europei. Cu peste 1000 de mp, structurat dupa standardele Damiler Chrysler, RMB expunea marci ca Mercedes, Chrysler, Jeep sau Dodge la cele mai inalte standarde din regiune. Tiberiu Bratu, arhitectul cladirii, a primit chiar si un premiu de la Daimler Chrysler.

„Am incercat sa surprindem in mesaje si materiale de marketing intreaga activitate a showroom-ului, pornind de la arhitectura si mergand pana in cel mai mic detaliu. Comunicarea se concentra in jurul unui mesaj de multumire catre clientii fara de care compania nu reusea sa ajunga altfel cel mai mare showroom Daimler Chrysler din Sud-Estul Europei. Atunci cred ca am fost remarcati de grupul Tiriac Auto”, isi aminteste ea unul dintre cele mai importante momente din cariera profesionala.

Chiar daca ulterior s-au despartit din postura de angajat – angajator, Raluca Ghilea a mai lucrat pentru Tiriac insa din postura de antreprenor. Agentia Perceptum a fost angajata pentru implementarea noii identitati vizuale a grupului Tiriac Auto. „Am acceptat provocarea pentru ca, dupa ani de lucru pentru marcile din grup, ramasesem in relatii bune cu managementul si proprietarul grupului Tiriac. Increderea ca putem lucra impreuna cred ca a trecut dincolo de orice fel de contract de colaborare”

La inceput i-a fost frica

Dupa Tiriac, a intrat in domeniul comunicarii Pharma „Trebuie sa recunosc ca la inceput mi-a fost frica. Marile corporatii sunt restrictionate de agentii si nu credeam ca sunt sorti de izbanda. Insa activitatea in cadrul Farmexport si ADM Pharma m-a facut sa imi dau seama ca nu este necesar sa activezi sub un anume brand. Diferentierea serviciilor de marketing se face din nevoia de comunicare specifica a clientului care vrea sa isi creasca vanzarile”.

Managerul agentiei de servicii de marketing spune ca a convins cu rezultate masurabile oamenii din domeniul Pharma ca si in distributie se poate face comunicare. Investind timp si resurse in proiecte joint-venture de comunicare cu doctori, farmacisti si consumatori finali, la sfarsitul fiecarui proiect Raluca Ghilea are ambitia sa monitorizeze cat mai mult din impactul comunicarii pe care o implementeaza pentru clienti.

„Producatorii de medicamente vor sa investeasca in marketing dar nu pot sa comunice decat in anumite puncte ale lantului de distributie, pentru ca aici comunicarea are cel mai mare grad de libertate. Am organizat congrese cu medici, farmacisti, am scos carti si am atras fonduri pentru proiecte inovatoare”, spune omul de marketing din fruntea Perceptum.

Astazi.

De la infiintarea si pana astazi, Perceptum a lucrat sau are in portofolul curent clienti in primii 20 cei mai mari jucatori din domeniul Pharma. Angelini Pharmaceuticals, Nicomed, Actavis, Biofarm, Krka, Boiron, Beres, si altii. Experienta managerului in domeniul bancar a ajutat compania. In prezent agentia condusa de Raluca Ghilea deruleaza sau implementeaza servicii de marketing pentru Unicredit, City, Banca Transilvania, dar si proiecte speciale pe anumite nise cum ar fi comunicarea catre un grup select, cum este clientela premium.

Proverbele romanesti sunt foarte actuale, este de parere managerul Perceptum. Raluca Ghilea spune ca zicala „Dupa munca si rasplata” este nicicand mai potrivita pentru cine vrea sa-si construiasca o cariera in marketing si comunicare in Romania de astazi.

Despre Perceptum.


Mai mult in Business


PUBLICITATE: