(AdPlayers.ro, Irina Toma)
Studiul LeoYouth II a identificat cinci profiluri distincte de tineri, descrisi de cinci stiluri de viata si de consum diferite: tanarul de moda veche (29.7% dintre tineri), ambitiosul calculat (19.2%), pesimistul confuz (17.2%), oportunistul (15.8%) si rebelul de cartier (17.9%).
Cercetarea a fost realizata de Leo Burnett in colaborare cu D&D Research, imbinand componente calitative si cantitative. Datele rezultate sunt reprezentative pentru tinerii intre 16 si 24 de ani din orasele de peste 100.000 locuitori din Romania.
3 din 10 – de moda veche: vrea brand-uri serioase
29.7% dintre tineri se incadreaza in profilul tanarului “de moda veche”, un conservator, serios in mai toate aspectele vietii lui. Stie ca daca va munci cu rabdare va reusi. Se afla sub influenta puternica a familiei, de care asculta si pe care o respecta. Ii admira pe cei care au reusit corect, prin inteligenta si munca, si nu priveste cu ochi buni orice e superficial si ostentativ.
Munceste, se intretine singur si isi gestioneaza economicos banii, pe care are grija sa nu-i “arunce” pe nimic, si mai ales pe distractie. Face exceptii doar atunci cand vine vorba de lucrurile pe care le considera “de calitate”. Nu este un fanatic al shopping-ului. Relatia lui cu brand-urile este una simpla: are multe asteptari in privinta lor. Vrea brand-uri serioase, de incredere, care sa nu-l dezamageasca.
1 din 5 ambitiosi calculati: cauta branduri care sa ii reprezinte
Ambitiosii calculati sunt aproape 1 din 5 tineri (19,2%). Tineri obisnuiti care si-au planificat deja viitorul, si lucreaza deja la atingerea obiectivelor pe care si le-au stabilit. Au un pronuntat spirit intreprinzator, si simte ca si-a luat deja viata in propriile maini. Este optimist, are incredere in el si in viitor in general.
Lucreaza si se intretine singur si nu se gandeste sa plece din tara, vrea sa continue ceea ce a inceput aici. Pentru independenta financiara a platit, insa, cu viata personala si cu timpul liber. Chiar daca accepta ca a renuntat la distractie in favoarea muncii, incearca sa isi regaseasca echilibrul intre viata personala si cea profesionala. Si spera sa aiba o afacere candva.
“Ambitiosul calculat” cauta, de obicei, brand-uri care sa il reprezinte si, deseori, isi formeaza parerea despre ceilalti in functie de marcile pe care le folosesc.
1 din 6 - Pesimistul confuz: sensibil la brand-uri
17.2% sunt cei descrisi de categoria Pesimistului confuz, cu o atitudine sceptica, negativista fata de scoala, societate si fata de viitor. Are un sentiment de neincredere in fortele lui si nu prea stie ce vrea sa faca in viata. Se adapteaza destul de greu la un loc de munca si a schimbat pana acum job-uri din mai multe domenii, si mai toate l-au dezamagit.
Este relaxat si resemnat, iar asta se traduce si in comportamentul lui de consum: traieste din banii parintilor, pe care nu se straduieste deloc sa ii gestioneze. Ii cheltuieste impulsiv, nereusind niciodata sa economiseasca, nici chiar atunci cand isi doreste mult un telefon mai scump, de exemplu.
Timpul liber al se imparte de cele mai multe ori intre pasiunile lui, cumparaturi si prieteni. Sta mult pe internet si simte nevoia sa fie mereu la curent cu ceea ce se intampla, iar asta il face sa intre deseori pe site-urile cu informatii si isi petrece multe nopti pe “mess”. “Pesimistul” este cel mai putin sensibil la brand-uri. Acestea ii atrag atentia mai ales atunci cand il dezamagesc, si il fac sa le evite pe viitor.
1 din 7 – Oportunisti: neinteresati de publicitate
Oportunistii, in care se regasesc 15.8% dintre tinerii romani, sunt fani infocati ai manelelor, care o tin din petrecere in petrecere, si nu vor decat sa se distreze si sa faca bani. Oportunistul este atat de preocupat sa isi traiasca viata incat nu apuca niciodata sa se gandeasca la o eventuala cariera. Nu are o imagine clara despre viitorul lui, si nu stie decat ca va castiga bine.
Inca traieste din banii parintilor, pe care ii cheltuieste imediat, majoritatea ducandu-se pe distractie si pe haine. Are brand-uri preferate, carora le ramane fidel mult timp, si care ii definesc personalitatea in fata celorlalti. Hainele spun multe despre un om, si mai ales cati bani are si ce poate. De aceea, pentru “oportunist” marcile sunt importante atat timp cat sunt si usor de recunoscut de catre ceilalti.
Publicitatea nu il intereseaza. Mai mult, il enerveaza. Despre brand-uri vorbeste cu prietenii, astfel isi formeaza parerea despre ele. Legatura “oportunistilor” cu brand-urile nu are, deci, prea multe de-a face cu publicitatea.
1 din 6 : Rebelul de cartier – nu se indragosteste de branduri
17,9% se incadreaza in tipologia Rebelul “de cartier”, tanarul materialist, libertin, care asculta hip hop isi face un obicei din a nega regulile si autoritatea. Mereu in cautarea distractiei si a banilor, face din convingerile lui un stil de viata pe care il afiseaza nonsalant, prin gesturi si imbracaminte.
“Rebelul” are un stil de consum mai degraba impulsiv: cea mai mare parte din bani i se duc pe distractie, gadget-uri si haine. De obicei nu se “indragosteste” de brand-uri. Le apreciaza doar in masura in care isi fac treaba si spun ceea ce trebuie despre el, adica atat timp cat ii reprezinta atitudinea si valorile in fata celorlalti.