“Cand te uiti la piata romaneasca, vezi ca fiecare mare agentie are si o “digital company”. Eu cred ca locul unei astfel de companii digitale este in agentie, iar agentia trebuie sa fie ca atare, una digitala. Pentru ca modalitatea de a-ti promova clientii nu poate sa fie intr-un fel traditionala si intr-un fel digitala. Acest lucru este, dupa parerea mea, cea mai mare prostie pe care industria (de comunicare n.r.) de la noi o face astazi”, a afirmat Cristian Burci, fondatorul agentiei de publicitate Graffiti BBBDO la aniversarea de 20 de ani a companiei.
“Un client sau brandurile unui client nu pot fi promovate decat combinand platformele si modalitatile de distributie (ale continutului media) actuale”, a subliniat Burci, in trecut fondator de media TV (Prima TV), si antreprenor de retele radio (Uniplus Radio, devenita Star Fm, iar mai apoi Magic FM, sau Radio Contact - devenita Kiss FM).
"Media nu mai poate fi separata de agentiile de publicitate generale"
Eu nu cred ca media mai poate fi separata de agentiile generale, sau traditionale(de publicitate). Cred ca media trebuie sa existe impreuna cu agentia pentru un simplu motiv: devine mult mai complexa, mijloacele de distributie sunt multiple si trebuie sa invatam sa cream media si continut pentru mijloacele de distributie, care sa serveasca brandurile clientilor.
"Daca nu schimbam lucrurile, industria de publicitate in forma ei de astazi va avea probleme"
Astazi folosim metodele traditionale pentru ca ne-am obisnuit cu ele. Asa am facut de 20 de ani. Daca nu schimbam lucrurile, industria de publicitate in forma ei de astazi va avea probleme. Trebuie sa construim continut pentru noile mijloace de distributie. Pana de curand media principala era televiziunea.
In trecut, televiziunea era de fapt o intalnire la ora 7 cu stirile Pro Tv, la ora 8 cu filmul, samd. Astazi, fiecare dintre noi vrem sa ne uitam la continut cand vrem noi, unde vrem noi, si cum vrem noi. Daca nu vom gandi si modul de a comunica si de a crea branduri pentru clienti in aceasta forma si pentru toate mijloacele de distributie care sa le genereze vanzari - o spun din nou - nu inovam nimic.
“Innovate or die!”
Motto-ul urmatorilor 20 de ani pentru industria de publicitate va fi “Innovate or die”. Acesta cred ca este statementul urmatorilor 20 de ani. Industria, marketingul, web-ul – toate se reinventeaza. Toata aceasta noutate care merge “By consumers” reprezinta un mare “challenge” in comunicare nu numai pentru Romania ci pentru totata lumea. Comoditatea ne va face ca in viitor sa ne fie greu sa mai schimbam. Indiferent daca venim din agentii de publictate sau chiar daca venim din partea clientului, singura solutie in comunicare este “Innovate or Die”.
Viziunea urmatorilor ani? Comunicarea va trebuie sa creeze experiente prin continut pentru consumatori in lumea digitala. Si daca tot vorbim despre digital, eu cred ca cea mai buna definitie pe care o putem da internetului este ca avem in fata cea mai mare retea de distributie din lume – indiferent daca vorbim de stiri si continut media in general – sau, cred eu in curand –cel mai mare “shopping mall din lume”.
Tendinte:
Daca, fara indoiala, media ultimilor 15-20 ani a fost televiziunea, eu cred ca media urmatorilor ani va fi continutul, despre care putem sa discutam cum va fi distribuit – pentru televiziune sau altfel. Asa cum antevorbitorul meu spunea mai devreme despre lumea digitala, cred ca trecem in lumea continutului de la 1 ecran la 4 ecrane – Televizor, Computer, Mobil si Tableta.
Dintre toate acestea, mobilul este de fapt si cel mai intim in relatia cu fiecare dintre noi. Conform unui studiu realizat de BBDO de curand, la intrebarea care este primul obiect pe care il atingeti dimineata : partenerul, pe tine sau mobilul – mai mult de 80% au raspuns mobilul. Si cred ca daca suntem cinstiti, si in aceasta sala ( aniversarea Graffiti BBDO de la LOFT Lounge ) raspunsurile cred ca vor fi similare. Astazi, cu noile telefoane putem vedea continut oriunde. Prin urmare eu cred ca media urmatorilor ani va fi continutul.
Criza
Care criza? Eu cred ca anul acesta este cel mai bun pe care il veti vedea in urmatorii 15. Ca sa va incurajez – anul 2011 va fi cel mai bun an pana in 2025. Este parerea mea sincera. Si v-o pot argumenta. In urmatorii 10 ani, varsta medie a Europei se apropie de 50 ani. Acesta va fi un lucru care va pune o presiune extrem de mare pe continent.
Pe de alta parte, “criza” a pus o presiune mare pe industria de publicitate din Romania, pentru ca aceasta nu s-a inovat. Vrem sa facem lucrurile asa cum le-am facut in ultimii 20 de ani. Vrem sa producem spoturi de 50.000 euro, dar cand intri pe Internet vezi un site care se numeste (...) care produce spoturi pentru 2.500 dolari, pentru clienti multinationali.
Cred ca trebuie sa vindem mai multa valoare, mai mult creatie, mai multa intelegenta si sa folosim banii mai bine. Intram intr-o perioada in care costurile vor conta extrem de mult.
Cum va fi Grupul BBDO in urmatorii 20 de ani?
Nu comentez. Am multa incredere in echipa, si sper sa se inoveze.
Ai mai investi in publicitate?
Da. Da. Da. Pentru ca este “fun” si pentru ca intotdeauna este ceva nou si asta spun si acum. Nu mi-am pus niciodata problema sa nu investesc in publicitate.
Cel mai important lucru pe care l-ai invatat:
Ca pot sa vand gheatza si unor eschimosi. “Sa vinzi” - asta este foarte important. Daca poti sa convingi clientul sa cumpere, atunci poti sa faci orice.
Sa vinzi prin media traditionala sau digital?
Poti sa vinzi atunci cand esti creativ, si daca poti sa adaugi valoare. Prin ce canal media se face acest lucru, asta este mai putin important.
Cat de tehnici trebuie sa fie oamenii de publicitate?
Daca ma intrebati, aici e o mare problema a intregii industrii. Pana acum a fost o industrie creativa formata din artisti. Iar agentiile trebuie sa inteleaga ca noua era ca sa poti comunivca trebuie sa intelegi tehnologia. Urmatorii 10 ani nu vor fi nici traditionali, si nici “full digital”. Va fi o combinatie intre cele doua, iar intelegerea tehnologiei si parteneriatele cu companiile generatoare de astfel de tehnologii vor fi foarte importante. De la facebook, google, pana la microsoft samd.
Cum s-a schimbat piata de publicitate in ultimii 20 ani?
Nu cred ca s-a schimbat prea mult. Piata de publicitate romaneasca se lupta sa faca lucrurile in mod traditional, asa cum am mai spus-o, intr-un mod gresit. Cred ca asta e cea mai mare oportunitate pentru urmatorii 20 ani: inovarea pietei locale. “Innovate or die!”
Piata internationala de publicitate este usor confuza la nivelul agentiilor. Eu cred ca agentiile de publicitate trebuie sa se transforme in companii de media care sa fie capabile sa livreze continut pentru promovarea si crearea brandurilor. Si cred ca aceasta este o schimbare care se va intampla, dupa parerea mea, in urmatorii 2-3 ani, cand vom vedea o relatie foarte stransa intre continut, tehnologie, si marketing.
Cum va evolua comunicarea 360 de pana in prezent? Marketing, comunicare, tehnologie, distributie de continut – dar toate trebuie sa fie unite intr-o chestiune coordonata.
Publicitatea online
Publicitatea online de astazi nu comunica. Bannerele nu comunica. Succesul comunicarii online va fi dat de intrepatrunderea continutului cu comunicarea brandurilor. Industria astazi nu este proactiva pentru clienti care sa sustina brandurile respective. Eu nu cred ca este decat o problema de creativitate si proactivitate.
Cat conteaza politicul in piata de publicitate?
Cred ca impactul cel mai mare asupra pietei de publicitate o are economia. Daca economia de la anul va merge similar cu anul acesta, atunci si publicitatea va merge la fel. In opinia mea, economia va merge mai prost. Iiar daca aceasta se va misca negativ, atunci si publicitatea se va misca, la randul sau, negativ.
Legat de campania electorala - sa ajungem acolo. Sa vedem ce bani sunt, in comunicare politica, samd. Nu cred ca politicul va influenta foarte puternic piata de publicitate.
Obiective personale, in urmatorii 5 ani?
Primul obiectiv ar fi sa imi iau o vacanta. As vrea sa vad lucruri pe care nu le-am vazut in ultimii de 20 de ani.