(AdPlayers.ro, Iulian Toma)
N-a fost angajat niciodata, dar a inceput sa lucreze pentru el inca de pe vremea cand era student la medicina. "Am facut aceasta firma din pura curiozitate si dorinta de a face ceva”, spune une Alexandru Copaci (29), seful firmei de publicitate Coza Advertising. Compania isi desfasoara activitatea cu preponderenta in domeniul productiei de tipar de mari dimensiuni, materiale utilizate in general in publicitatea outdoor (out of home).
Activitatea de publicitate a inceput la sfarsit de 2001, inceput de 2002. Alexandru Copaci spune ca "Microbul" l-a capatat dupa ce unul din membrii familiei i-a aratat unul dintre primele panouri de mari dimensiuni pe care l-a amplasat in Bucuresti, pe vremea in care era elev la liceu.
„Totul a inceput ca un hobby nu ca o nevoie, pentru ca parintii aveau posibilitatea sa imi acopere aceste nevoi", explica managerul Coza. "Am inceput printr-un joint venture cu o alta firma a unui partener, de fapt de aici au si venit ideile de publicitate, mi-a placut, am asimilat destul de repede ce se intampla si asa am dezvoltat afacerea”.
De la 1.000 USD adusi de acasa, la 5 Milioane EUR
Firma a facut-o cu 1.000 de dolari, insa astazi, dupa cum marturiseste fondatorul companiei, numai investitiile se ridica la peste 1 Milion de EUR. Alexandru Copaci isi aminteste ca in 2001, scotea 20.000 USD profit, pe atunci la o cifra de aproximativ 100.000 USD. Potrivit presedintelui Coza Advertising, in 2007, profitul companiei s-a ridicat la aproximativ 400.000 EUR, la o cifra de afaceri de aproximativ 2 Milioane EUR.
Dupa cum mai afirma fondatorul companiei, pe prima jumatatea a anului in curs, Coza Advertising a depasit 2 Milioane EUR, cat reprezenta cifra de afaceri pe intreg anul 2007, si estimeaza ca la sfarsitul anului in curs va trage linie la 5 Milioane EUR.
"Am incercat sa facem un business integrat, de la productie, pana la creatie grafica si client service pentru clientii cu care lucram", sustine Copaci. Coza se ocupa astazi de la productie de tipar digital de mari timensiuni in proportie de 40% din business, servicii fiind de grafica si DTP (20%), dar si distributie si vanzare de materiale promotionale - unde compania este si importator in Romania ale unor marci de prestigiu.
"Letts este cel care a inventat agenda, iar noi suntem importatorii marcii in Romania", argumenteaza Copaci, vorbind despre doar unul dintre furnizorii si marcile reprezentate de Coza pe piata. Conform managerului companiei, divizia de promotionale reprezinta aproximativ 15% din business-ul companiei.
Presedintele Coza spune ca tine cu sfintenie la filosofia de business: "Ideea de business este aceea ca cea mai mare parte a profitului sa fie reinvestit, pentru ca altfel nu poti sa cresti. In rest, a fost o conjuctura favorabila, mi-a placut, si cred ca am asimilat foarte repede multe intre amanunte ale meseriei".
„Probabil unul dintre cele mai valoroase active fixe in firma este o masina de tipar de mari dimensiuni de la VUTEK, cea mai buna masina a producatorului, si care reprezinta o investitie a noastra de aproximativ 600.000 de euro”, afirma fondatorul Coza. "Avem in plan, in urmatoarele 12 luni, o alta investitie de inca 1 Milion de EUR intr-o a doua masina de tiparit de mari dimensiuni, pentru ca deja nu mai facem fata".
60 Milioane EUR, piata tiparului digital de mari dimensiuni
In prezent, Seful Coza Advertising estimeaza un volum 300-400.000 de metri liniari lunar pentru piata tiparului de mari dimensiuni de calitate, din care Coza trage 30-40.000 pe luna - aproximativ 10% din aceasta piata. Copaci estimeaza ca odata cu achizitia noii masini de la VUTEK compania va dubla practic capacitatea de productie, la un volum total de aproximativ 70-80.000 metri liniari.
In termeni valorici, seful Coza estimeaza ca in fiecare luna, piata romaneasca produce tipar digital de mari dimensiuni in valoare de aproximativ 5 Milioane de EUR, anual estimand ca acest volum de business se ridica la peste 60 Milioane EUR.
"Cel mai mult lucram cu agentiile de media si cu furnizorii de servicii OOH", sustine executivul, atat din Bucuresti cat si pentru provincie”, explica seful companiei. Majoritatea comenzilor, spune Copaci, vin de la agentii de publicitate si de media, dar si de la furnizori de media outdoor.
Clientii
In portofoliul de clienti ai Coza se afla nume de marci si companii cum sunt McCann Erickson, Fotbal Club Dinamo, Vincon Vrancea, Porsche Romania, Elmec Romania (Nike), Computerland, Coty Romania, Emporiki Bank si altii.
Marirea afacerii, dar si a fluxului de productie l-a determinat pe Copaci sa adauge activelor companiei si noi expertize in zona de management si experienta in publicitate. Astfel, cu 12 ani de expertiza de managament financiar in publicitate, Mari Bratu s-a alaturat agentiei pe pozitia de director general. Bratu a lucrat mai bine de 10 ani in slujba unuia dintre cele mai mari grupuri de marketing si comunicare - McCann Worldgroup.
"Aveam nevoie de inca un ochi profesionist care supervizeze toate fluxurile agentiei, lucru esential in lucrul cu cerintele, viteza de lucru si deadline-urile publicitatii", conchide Copaci, vorbind despre Mari Bratu, directorul general al companiei, de la inceputul acestui an.
"Dincolo de cifre si planuri, cel mai valoros activ il reprezinta oamenii – astazi, o echipa in jur de 50”, explica executivul, aratand spre oamenii din hala de tipar digital de care il desparte doar un geam. „Fara ei, cu siguranta astazi nu prea aveam despre ce vorbi”, conchide presedintele Coza.