Povestea Concorde Courier incepe cu fondatorul sau. Dupa 2 ani de munca in vanzari de cosmetice Victorino Dutu s-a gandit ca merita sa impleteasca dorinta de a face bani si pasiunea de a merge pe bicleta. Se intampla in 1999, iar bicicleta era o pasiune mai veche. La 16 ani, practicase timp de un an, ciclism de performanta. Un hobby de care s-a molipsit de la cumnatul sau, George Negoescu, ciclist de performanta de mai bine de 10 ani, perioada in care a ajuns Campion Balcanic.
Prins din nou de placerea de a merge pe bicicleta, Victorino Dutu este atras in anul 1999 de curierat. Renunta la o experienta de 2 ani de vanzari cosmetice, pentru a se urca pe bicicleta sa ca sa expedieze plicuri. De data aceasta pasiunea mersului pe doua roti facea si bani. Bicicleta il ajuta sa distribuie plicuri sau diverse colete mici si sa scoata bani frumosi, recunoaste el astazi, pentru cati bani avea nevoie la 19 ani.
Bicicleta era o pasiune, dar mersul pe ea in fiecare zi l-a facut dupa un si jumatate sa ia o pauza. O mica vacanta care i-a materializat un gand pe care le avea de mai multa vreme: Sa faca bani din curierat pe cont propriu. Curtat in timpul vacantei de oameni pentru care lucrase, in vara anului 2000, isi concentreaza resursele de timp si financiare in ceea ce avea sa devina propria firma de curierat.
Investitia initiala: 30.000 EUR
La inceputul anului 2001, Victorino Dutu fonda Concorde Courier cu o investititie initiala de 30.000 de euro, bani imprumutati de la tatal sau. Nu pornea singur o firma de curierat la 20 de ani. Alaturi ii avea pe cumnatul George Negoescu - de la care mostenise pasiunea bicicletei, si tatal sau care avea sa-l sustina nu numai financiar, ci si moral, in efortul de a pune pe picioare Concorde Courier.
„Primul client a insemnat 1.000 de expeditii, contract pe care l-am onorat cu trei oameni. Eu si alti alti doi biciclisti care au devenit si primii angajati ai firmei”, isi aminteste Victorino Dutu (foto), despre primulul contract.
Cu o medie de aproximativ 1.500 de expeditii pe luna, pana la sfarsitul lui 2001 si o echipa de 10 oameni, Concorde Courier onora aproape 20.000 de expeditii pe an, initial doar in Bucuresti. Anul urmator numarul de curieri a crescut la 35 de oameni, si mai mult de 30.000 de plicuri trimise.
Viteaza pe doua roti era buna, dar nu ajungea. In plus, pedala bicicletei obosea biciclistul. Asa ca, in 2003, potrivit afirmatiilor fondatorului, Concorde Courier devine prima companie de curierat autohtona care motorizeaza plicul cu scuterul. De la cinci scutere cat avea la inceputul anului, firma lui Dutu avea in 2004 o flota de 35 de scutere.
„Bicicleta nu a disparut”, spune Victorino Dutu. „Concorde Courier avea in „parcare” si in atelierul de intretinere a bicicletelor alte 20 de biciclete si zeci de lanturi, butuci sau pinioane schimbate in fiecare luna”.
Fara sa aiba nevoie de pista pentru biciclete, Concorde Courier parcurgea zilnic pe strazile bucurestene intre 40 si 50 de kilometri. Cu o echipa de 50 de oameni, viteza scuterului si pedala bicletei crestea business-ul companiei in 2004 la aproximativ 40.000 de expeditii. Compania simtea insa tot mai mult nevoia de extindere a activitatii in provincie. Clientii aveau nevoie de expeditii in afara Bucurestiului.
1,8 Milioane de carduri
Zis si facut. La cele 20 de biciclete si 35 de scutere, Victorino Dutu adauga inca 5 autoutilitare la flota deja existenta a companiei, infrastructura cu care initial modest, croia drum afacerii in tara. Se intampla in 2005. Iar decizia extinderii n-a fost deloc proasta. Provincia devenea in curand un segment care derula 70% din afacerea companiei. Dimensiunea afacerii? Doar un exemplu: un volum de aproape 1,8 Milioane de carduri ajungeau la destinatar, pe parcursul a doi ani, numai prin Concorde Courier.
Pornita cu trei biciclete si trei curieri in 2001, compania nu mai era de mult o joaca pe bicicleta. Patru ani mai tarziu trimitea in fiecare zi cu soare sau cu nori, ploioasa ori geroasa, un numar de 3.000 – 5.000 de plicuri. Practic, in doar 3-4 zile, Concorde Courier expedia, in 2005, intregul volum de plicuri trimis in primul an de activitate. La inceputul anului 2006, firma ajungea la 350 de angajati. Un an mai tarziu echipa era de 450 de oameni, iar in 2008, mai mult de 500 de suflete isi castigau banii expediind plicurile cu bicicleta, scuterul sau masina. Compania de curierat ducea la destinatii, din Bucuresti sau din tara, sute de mii de plicuri pe luna.
La inceputul anului 2008, Concorde Courier tragea linie unui business pe anul precedent de 2 Milioane de plicuri si 400 de clienti. De la 3 biciclete, plicurile mergeau astazi cu o flota de peste 250 de mijloace de transport puse in miscare de pedala bicicletei, motoarele companiei sau apartinand colaboratorilor sai, pentru ca plicurile sa ajunga la destinatie in cateva ore, sau de pe o zi pe alta, dupa cerintele de urgenta ale serviciilor solicitate.
Bani facuti in vacanta
Dupa 7 ani de la infiintare, fondatorul nu se prea intalnise deloc cu vacanta. Curtat de mai multe companii, la inceputul anului 2008, Victorino Dutu nu urmareste neaparat sa vanda business-ul. A dat insa curs invitatiei pentru un contract de management prin care facilita intrarea pe piata romaneasca a unei companii internationale din acelasi domeniu. Un contract de exclusivitate timp de un an a serviciilor de curierat pe infrastructura Concorde Courier.
Era gura de aer si ajutorul de care avea nevoie Dutu pentru a se ocupa de clientii Concorde Courier si sa aiba in acelasi timp si o vacanta. Totul, in schimbul unei sume pentru care ar fi trebuit sa munceasca inca un an. O afacere echitabila care ii aducea bani frumosi alaturi de vacanta pe care nu si-o mai luase timp de sapte ani.
In luna februarie 2009, la opt ani de la fondarea propriei companii de curierat, Victorino Dutu incheie contractul de management si revine in februarie 2009 pe piata cu acelasi Concorde Courier si aceeasi pofta de bicicleta, ca in prima zi de curierat. Atunci cand s-a urcat pe prima bicicleta in 2001. Exista totusi o diferenta: 210 autovehicule, 170 de biciclete si 65 de scutere. Iar acum vorbim de un portofoliu de zeci de mii de expeditii pe luna si nu 1.000, cu cat incepea Concorde Courier in primul an.
Desi parea greu de crezut in 2001, fondatorul companiei care a expediat pentru prima data in Romania plicul cu un scuter afirma ca nu a stat sa contabilizeze banii pe care i-a facut dar cu siguranta ca a trecut de mult timp de primul milion de euro; fara piste pentru biciclisti si fara frica de a fi strivit de bolizii 4x4 care se invart pe strazile aglomerate ale Bucurestiului.
Astazi la 29 de ani, Victorino Dutu poate spune ca a facut Concorde Courier si primul milion de euro pornind de la pasiunea mersului pe bicicleta. Cati dintre cei care merg astazi pe bicicleta realizeaza ca pot pedala pentru primul lor milion de euro?