sursa: EY Romania
Potrivit unui studiu EY Romania, firmele administreaza, in general, campanii in social media singure.
adplayers. Iulian Toma
Ce cred companiile din Romania despre retelele sociale? Fara sa apeleze, in general, la agentii specializate in astfel de servicii de comunicare in social media, mediul de afaceri administreaza campanii prin retele sociale, singure, si nu isi masoara eficienta comunicarii pe aceste canale. Doar partea de design si dezvoltare a campaniilor este externalizata unor furnizori specializati de servicii. Sunt doar cateva concluzii pe marginea unui studiu EY Romania legat de “Ce cred companiile din Romania despre retelele sociale?”
Potrivit cercetarii, promovarea companiei este pe primul loc in interesul mediului de afaceri in retelele sociale, iar dintre acestea Facebook-ul este platforma numarul unu de comunicare in social media. Desi au planuri cu retelele sociale, companiile abordeaza superficial subiectul - nu au o strategie pentru social media.
Folosite de companii in medie de 2-3 ani, retelele sociale sunt utilizate in comunicare intre 1-5 ore saptamanal. Totusi, in ultimul an, frecventa de utilizare a retelelor sociale de catre mediul de afaceri a scazut semnificativ. Facebook ramane platforma preferata pentru sponsored ads de catre departamentul de marketing, acesta fiind si primul responsabil de activitatea companiei in social media.
Detalii, in concluziile studiului, mai jos:
Studiu EY Romania: Ce cred companiile din Romania despre retelele sociale?
Sursa: EY Romania
Autor: Constantin Magdalina, Knowledge Management Senior, EY Romania
Retelele sociale au depasit de mult rolul unei simple socializari online intre persoane private. “Sa fii in retea” nu mai este doar un trend de generatie ci tot mai mult un fenomen global. De la invitatii la evenimente si vanzari de produse pana la castigarea mandatelor prezidentiale, retelele sociale au un spectru de utilitate important.
Tot mai mult studiat in universitati si mai adoptat in mediul de afaceri, acest fenomen are un impact ce merita inteles. La EY Romania facem de 3 ani studiul privind Impactul retelelor sociale asupra mediului de afaceri tocmai cu scopul de masura acest impact.
In acest articol ne propunem sa prezentam comparativ cu editia 2014 doar o selectie a analizei rezultatelor obtinute din administrarea in perioada 3-20 noiembrie 2015 a unui chestionar de 28 de intrebari la care au raspuns 270 de reprezentanti ai unor companii importante din Romania.
In ceea ce priveste utilizarea retelelor sociale in mediul de afaceri romanesc aflam urmatoarele:
Promovarea companiei pe primul loc:
In 2015, 74% dintre respondenti folosesc retelele sociale pentru promovarea companiei si planuiesc sa le utilizeze in continuare (procent in crestere de la 58% in 2014), in timp ce 13% dintre acestia spun ca nu le utilizeaza, insa planuiesc sa le utilizeze in perioada urmatoare (procent in scadere de la 28% in 2014). Procentul celor care nu folosesc retelele de socializare si nici nu intentioneaza sa le foloseasca pentru promovarea companiei este in scadere de la 13% in 2014 la 11% in 2015.
Facebook-ul este platforma numarul unu de comunicare in social media:
Platforma “vedeta” si in 2015, in Romania, ramane Facebook cu 92% in coborare cu doar un procent fata de anul anterior. La nivel global Facebook conduce clasamentul celor mai utilizate platforme cu 93%. In Romania o crestere semnificativa de 14% inregistreaza si LinkedIn, care la nivel global este pe locul 3 cu 71%, devansat de Twitter aflat pe locul 2 cu 79%. In plan local tot o crestere de 8%, inregistreaza YouTube, care la nivel global are o cota de 55%. In Romania a doua cea mai mare rata de crestere o inregistreaza Instagram de la 7% la 20% (36% la nivel global).
Companiile nu au o strategie pentru social media:
In 2015, 44% dintre respondenti spun ca au o strategie cu privire la retelele de socializare la nivelul echipei de marketing (vs 46% in 2014), iar 21% au aceasta strategie integrata chiar la nivelul intregii companii (vs 19% in 2014), numai 2% o au numai la nivelul echipei comerciale (in scadere de la 7% in 2014). Pe de alta parte, procentul celor care recunosc ca nu au inca o strategie cu privire la retelele de socializare este in crestere de la 27% in 2014 la 32% in 2015.
Retelele de socializare sunt folosite de companii in medie de 2-3 ani:
Cele mai multe companii romanesti (23%) folosesc retelele de socializare pentru activitati de promovare in medie de 2-3 ani, acestea fiind urmate de 20% dintre companiile respondente care spun ca utilizeaza social media de 1-2 ani. Nu mai putin de 16%, insa, sunt companii care folosesc retelele de socializare in mixul de marketing de sub un an. La celalalt capat al scalei de masurare sunt 22% dintre companii care spun ca utilizeaza social media de mai mult de 4 ani.
Firmele comunica prin social media 1-5 ore saptamanal:
Comunicarea prin social media ocupa 1-5 ore din timpul saptamanal de lucru al majoritatii respondentilor (in crestere de la 54% in 2014 la 58% in 2015). Pe palierul 6-10 ore se mentine ponderea de 20%, in timp ce intervalul de 11-20 de ore a scazut de la 16% in 2014 la 9% in 2015. Totusi palierele superioare inregistreaza cresteri de 1-3%. La nivel global 33% dintre companii comunica prin retelele sociale in medie 1-5 ore pe saptamana, 25% intre 6-10 ore pe saptamana, in vreme ce 12% comunica prin social media intre 11-20 de ore saptamanal.
Frecventa de utilizare a retelelor de socializare a scazut semnificativ in ultimul an:
In 2015 numai 36% din respondenti spun ca utilizeaza social media zilnic, cu 5% mai putin decat in 2014 si 13% mai putin fata de 2013. Cresc insa procentele celor care utilizeaza social media o data la 2-3 zile, de la 15% in 2013 si 23% in 2014, la 28% in 2015. De asemenea creste frecventa utilizarii saptamanale a comunicarii prin social media, de la 22% la 23%. Zona de rezistenta a celor care utilizeaza social media o data la cateva luni a scazut de la 9% in 2014 la numai 3% in 2015.
Facebook este platforma preferata pentru sponsored ads:
Retelele sociale cele mai folosite de respondenti pentru cresterea vizibilitatii prin ”sponsored ads” sunt: Facebook (74%), Google (47%) si LinkedIn (30%). Se observa ca pentru multe canale procentele din Romania sunt apropiate de cele identificate de studiul global “2015 Social Media Marketing Industry Report – How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses”.
Departamentul de Marketing coordoneaza activitatea firmei in social media:
Chiar daca in scadere (de la 51% in 2014 la 46% in 2015), departamentul de marketing isi mentine locul in topul departamentelor care se ocupa de retelele de socializare. Totusi un procent semnificativ de 28% spun ca nu au un departament in cadrul firmei care se ocupa de comunicarea prin retelele de socializare. Exista si firme in care de aceasta activitate se ocupa un departament special dedicat comunicarii prin retelele sociale (12%), departament de HR (7%) sau de IT (1%). Dar cel mai important aspect este ca numai 12% dintre companii au un departament special dedicat comunicarii prin social media.
Firmele isi administreaza singure campaniile prin social media:
Tot mai multi respondenti (in crestere de la 64% in 2014 la 75% in 2015) spun ca isi administreaza singuri campaniile pe retelele de socializare si tot mai putini apeleaza la servicii externe (in scadere de la 14% in 2014 la 6% in 2015).
Partea de design si dezvoltare a campaniilor se externalizeaza:
Referitor la activitatile desfasurate pe retelele de socializare 46% dintre companii spun ca externalizeaza partea de design si dezvoltare, 23% externalizeaza partea de creare de continut, iar cate 16% externalizeaza cercetarea de piata si relatiile publice (PR). Partea de strategie este externalizata de numai 10% dintre companii, in timp ce analizarea statusurilor este tinuta in house de nu mai putin de 90% din firme.
Firmele nu masoara randamentul investitiilor in social media:
In 2015, ponderea respondentilor “indecisi” cu privire la masurarea randamentului investitiilor in social media ale companiei scade (de la 52% in 2014 la 41% in 2015) in favoarea celor care sunt “total de acord” (crestere de la 6% in 2014 la 18% in 2015) si “de acord” (crestere de la 28% in 2014 la 31% in 2015). In 2015, doar 10% au raspuns ca sunt in “dezacord” sau “dezacord total” in legatura cu posibilitatea companiei de a masura randamentul investitiilor in activitatile de pe retelele de socializare, comparativ cu 14% in 2014.
Sociosfera online personalizeaza relatia companiilor cu utilizatorii retelelor sociale. Pentru companii, construirea unei identitati online care sa-l faca pe consumator sa le prefere este esentiala dar nu lipsita de riscuri. Consecventa mesajului transmis, utilizarea frecventa, strategia diferentiata de comunicare pe canalele relevante si scopul masurabil al activitatilor pe retelele sociale pot genera respingerea sau acceptarea brandului. Feedback-ul consumatorilor este vital. Folosita relevant, social media ajuta companiile sa fie actuale.