Cifrele de afaceri necomunicate ale agentiilor
Miercuri, 31 August 2011



(AdPlayers, Iulian Toma)

In fiecare an, agentiile de comunicare ne uimesc cu cifrele de afaceri pentru anul precedent. Le avem, de curand publice la Ministerul de Finante, inclusiv pe cele din 2010. Agentiile de publicitate, agentiile de media, agentii de evenimente, agentii interactive, regii de vanzari media sau alte case de brokeraj de servicii in marketing si comunicare nu fac exceptie in a se lauda cu acestea. Dar ce sa facem cu astfel de date?

Sub eticheta AdPlayersREPORT, AdPlayers mai publica cifre de afaceri impreuna cu structura veniturilor din diverse servicii ale unor companii care furnizeaza detaliat aceste informatii. Din pacate, un raport complet cu toate agentiile pe fiecare expertiza de comunicare in parte este aproape imposibil de realizat. Desi unele agentii nu au nicio retinere in a comunica ponderea veniturilor din fiecare zona de servicii oferite, cele mai multe nu dau curs acestei invitatii de transparenta.

Clasamente nu se pot face. Nimeni nu are pretentia unor rapoarte similare cu cele ale companiilor listate pe bursa. Daca, pe langa cifrele de afaceri si profit  disponibile public, agentiile ar pune la dispozitia departamentelor de relatii publice veniturile totale pe servicii le principale, am avea o unitate de masura comuna in baza careia am putea sa ne apucam de treaba.

Ce clasament se poate spune ca faci atunci cand agentii de publicitate sunt pe primele locuri intr-un clasament al cifrelor de afaceri cu pana la 70%-80% venituri atrase din bugete de media? Este impotriva oricarei reguli de a realiza ierarhii. Sa aduni banii unor agentii care strang intr-un an bugete de zeci de mii din servicii de creatie, cu cele apartinand unor agentii preponderent de media carora le trec prin vistierie sute de mii sau chiar milioane de euro din serviciile de media in doar cateva luni nu poate fi o socoteala adevarata.

La ce folosesc altfel de clasamente cu cifre de afaceri “integrate”, fara ca agentiile sa ofere informatii privind veniturile, sau macar ponderea, pe diverse servicii ale agentiei? Niciun director de marketing care cauta o agentie de creatie nu poate fi interesat de vreo agentie aflata pe un loc fruntas intr-un clasament de media. Sau cum ar putea un om de comunicare sa fie impresionat de o agentie de PR clasata pe locul 1 intr-un top al bugetelor BTL sau media online? 

Nu spune nimeni ca cifrele de afaceri raportate sunt false. Ele sunt doar mincinoase cu fiecare domeniu de servicii in parte prin omisiunea companiei de a spune adevarul pana la capat. E
ste drept ca situatia nu o putem generaliza. Exista si agentii cu practici transparente care ofera detalii despre structura veniturilor in cifra de afaceri atunci cand acestea sunt cerute. Vorbim insa de foarte multe agentii care nu vor sa comunice aceste detalii. Foarte putine inteleg sa faca ceea ce le indica obiectul de activitate – mai exact sa comunice inclusiv despre cifrele de afaceri ale agentiei.

Ca intr-un paradox al industriei, desi toata lumea isi lauda practicile in comunicare, nimeni nu pare sa isi laude si banii scosi pe fiecare din expertizele de servicii. Veniturile pe fiecare domeniu de activitate raman, in cea mai mare parte, ascunse ochilor interesati.

Mai mult in AdPlayersREPORT


PUBLICITATE: