Sursa: econsultancy.com
( adplayers, Iulian Toma) Dupa cum ati observat, de ceva vreme langa posturile voastre din Facebook a aparut un buton numit "Promote". Este practic confirmarea ca ceea ce numeati pana acum "brand-owned media" este de fapt "Facebook-owned media", media stransa, din pacate pana acum, pe banii de promovare ai brandurilor. Si voi care probabil credeati ca ati dat bani pe fanii vostri J
Pe scurt, aveti admiratori care nu mai vad ce face marca voastra, decat cheltuind alte bugete de comunicare. Alti bani, alta distractie. Dar pentru acelasi brand. Cum evitati o astfel de situatie?
"Recomandarea pe termen scurt este sa implicam cat mai mult fanii in a duce singuri mai departe mesajul brandului – fie prin continut viral , fie prin integrarea cererilor catre fani de acest tip in mecanicile de promotie Facebook” este de parere Alex Cernatescu (foto), CEO la agentia Infinit Solutions. „Din pacate acest lucru necesita resurse mai multe si constante decat ar fi fost sa transimiti pur si simplu mesajul tau intr-un mod creativ, fara a te baza pe fani "
Usor de zis. Dar sa vedem si cat de usor e de facut? "Pe termen lung este de dorit ca brandurile sa isi cladeasca un sistem paralel de CRM, iar usor, usor, investitiile lor sa mearga in a converti zecile de mii sau sutele de mii de fani din Facebook in baze de date segmentate, care sa fie in posesia detinatorilor marcilor, si nu ale proprietarilor facebook”.
Din facebook, in magazin.
Sa nu uitam ca scopul este sa aduci oamenii din Facebook in site, in "magazin", adica sa cumpere. Prin urmare toate actiunile ar trebui sa se petreaca in jurul site-ului, CRM-ului, totul sa fie adus in sistem propriu, spune Cernatescu: „Facebook-ul nu este CRM pentru ca bazele acelea de date nu sunt de fapt ale brandurilor, iar aceasta cruda realitate o simt deja marcile care trebuie sa plateasca vizibilitatea posturilor sau a interactiunilor cu consumatorii".
De exemplu, daca ai un brand cu 100.000 de fani in Facebook, cel mai sigur ca strategie pe termen lung ar fi sa ai cam 50.000 convertiti in propria ta baza de date, segmentata demografic dar si pe nevoi si interese. Daca din acesti 50.000 ai avea si numerele de telefon de la 20.000 din ei, ar fi si mai ok, este parerea managerului de la Infinit.
Conform specialistului in comunicarea online, un alt avantaj major al unei astfel de abordari cu baze de date proprii ar fi acela ca in momentul in care doresti sa comunici o campanie poti folosi mesaje diferite pe fiecare segment, nu ca in Facebook unde esti nevoit sa dai acelasi mesaj catre toti fanii, platind prin "Promote".
Cum faci sa nu dai bani pe fanii tai?
Cel putin o concluzie imediata trebuie trasa privind fanii marcilor de pe facebook. Desi vom folosi in continuare Facebook multa vreme ca un canal de importanta majora in online, foarte important este ca strategia din spatele marcilor sa aiba si o viziune pe termen lung. Investitorii in comunicarea marcilor trebuie sa incerce cat mai mult sa creeze propriile baze de date, unde, pentru a vorbi cu fanii, nu trebuie sa apese pe niciun buton "Promote"”.
„Dupa parerea mea numai bazele de date proprii se pot numi cu adevarat „earned media” – pentru ca le poti folosi oricand, fara sa platesti pentru "inchirierea" lor de fiecare data”, subliniaza Cernatescu. „Un exemplu concludent referitor la cum influenteaza noul buton Promote vizibilitatea posturilor in propriile comunitati, poate fi urmarit pe econsultancy.com: