Agentiile din Europa: 2009 - dezamagitor. 2010 - stabil, dar cu presiuni de timp si costuri
Marti, 27 Iulie 2010
 (AdPlayers, Iulian Toma)

Urmand unui an 2009 prost in comunicare, agentiile europene de publicitate raporteaza totusi un mediu de business stabil in 2010, multe dintre organizatii estimand cresterea pietelor nationale, in ciuda dificultatilor economice, conform unui studiu pan-european privind asteptarile agentiilor realizat de European Association of Communications Agencies ( EACA ), asociatia europeana a agentiilor de publicitate la care a aderat si UAPR ( Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania).

Avand ca sursa asteptarile celor 31 de asociatii nationale membre, studiul EACA acopera 3 mari topici: un barometru de business pe 2009, schimbarile in comportamentul clientilor ca rezultat al recesiunii, si asteparile de dezvoltare pentru anul in curs.

Astfel, potrivit cercetarii, anul 2009 a fost unul dezamagitor pentru majoritatea industriei, cu 71% dintre membri raportand rezultat slabe, 23% cu rezultate oarecum asteptate, si doar 6% dintre membrii respondenti (Cipru si Elvetia) in crestere. Publicitatea clasica a primit cea mai grea lovitura dintre toate  disciplinele de comunicare.

Mai multe servicii pe aceleasi comisioane

Cercetarea scoate in evidenta ca, drept urmare a conditiilor economice dificile, cei mai multi clienti au vrut mai multe servicii pentru comisioanele (fee-uri) de administrare ale conturilor deja agreate (100%), comisioane mai mici pentru aceleasi servicii (100%), sau alte servicii gratuite de marketing si comunicare (89,7%).

In unele cazuri clientii au cerut „un angajament mai mare din partea agentiilor”, noi modele de remunerare a serviciilor de comunicare, mai multe activitati pe termen scurt sau decizii „las minute”, concursuri care sa duca la scaderea costurilor si mai multe presiuni pentru a cere scaderea tarifelor de media, inclusiv discounturi majore de pana la 80% avand ca baza de calcul preturilor de lista.

Agentiile au raportat deasemenea deteriorarea conditiilor de pitch, cu o cresterea a cererilor de flexibilitate, rapiditate sau eficienta a solutiilor (100%), cu mai putina atentie spre zona de consultanta strategica (77%) sau creativitate (74%).

Comunicare bazata pe oferte de pret

Pe fundalul climatului economic, raportul Asociatiilor Nationale ale Agentiilor de Publicitate membre EACA mai scoate in evidenta orientarea clara a comunicarii catre solutii bazate pe oferte de pret (100%), cu o mai mare agresivitate in directia mesajelor pentru cumparatori (39%), si mult mai competitive (25%)

Printre masurile vinovate de catederea investitiilor in comunicare s-au numarat taierea costurilor de publicitate (100%), cautarea de solutii de comunicare ieftine (90% din cazuri), ori concentarea cater unul sau foarte putine discipline de comunicare (45%), iar de cealalta parte doar o singura tara care a raportat clienti care au investit mai mult pentru a castigat cote de piata in timpul recesiunii.

Previziunile generale pentru 2010 sunt optimiste, cu 32% dintre respondenti care preconizeaza cresteri in cifrele de afaceri ale agentiilor, 40% vazand in acest an un climat de business stabil si doar in jur de o treime asteptand scaderi. Estimarile sunt cuprinse intre cresteri de 15% si scaderi de 25% ale cifrelor de afaceri, cu o mica majoritate a pietelor ce preconizeaza cresteri cuprinse intre 3% si 10%.

Marele perdant - Mass Media

In ciuda acestor predictii pozitive, mass media este vazuta drept cel mai mare perdant al climatului economic actual, cu 54% dintre respondenti asteptand evolutii negative in 2010. Pe de alta parte, stabilitatea este larg impartasita in sectoare de activitate precum bauturi, micile reclame, direct mail, farmaceutice sau ciocolata sau produse de panificatie, banci, telecomunicatii fiind domeniile vazute cu cele mai mari cresteri in acest an.

Membrii EACA sunt de parere ca strategiile de comunicare integrata (57%) si mai multe campanii eficiente (57%) vor fi cei mai importanti factori de influenta ai agentiilor in 2010, urmati de new / interactive media (42%) si creativitate (37%) la mica distanta. Factori precum shimbarea comportamentului consumatorului, strategic planningul sau specializarea sunt vazuti cva fiind printre cei mai putin importanti in evolutia agentiilor. Agentiile s-au vazut deasemenea in acest an foarte afectate de presiunile de cost si timp, cu strategii pe termen scurt de la clienti.

Olivier Fleurot, President of EACA & CEO, MS&L Group este de parere ca recesiunea a lovit foarte greu agentiile europene dar, in ciuda acestei evolutii, agentiile trebuie sa se asigure ca procesele de gandire strategica si creativitate care se afla la baza comunicarii nu trebuie lasate sa fie afectate de obiectivele pe termen scurt sau strategiile de moment bazate pe costuri.


PUBLICITATE: