„Anul 2009 a fost cel mai greu an de pina acum. A trebuit sa ne adaptam din mers noilor cerinte (sau mai degraba a lipsei de cerere), si sa gasim solutii pentru problemele aparute”, a afirmat pentru AdPlayers, Csaba Szabados, Managerul Sands Promo, companie de obiecte promotionale cu sediul in Tg. Mures, ce va fi prezenta intre 22 si 25 septembrie la Gifts Show.
980.000 EUR in 2009, si 560.000 EUR in prima jumatate din 2010
SANDS PROMO a avut in 2009 o cifra de afaceri de aproape 1 Milion EUR – mai exact 980.000, iar in prima jumatate a anului 2010 a inregistrat 560.000 EUR dupa cum spune Csaba Szabados, care detine si pozitia de administrator al firmei de promotionale.
Compania este prezenta online sau vinde promotionale pe mai multe site-uri: www.sands.ro , www.thousands.ro , www.viva-pens.ro , www.tricouri-gildan.ro , www.calendare-sands.ro , www.agende-sands.ro
Vorbind despre evolutia pe timp de criza a pietei, Szabados subliniaza ca marea promoblema consta in scaderea numarului de clienti. „Numarul firmele mici si mijlocii care comanda s-a redus drastic. Dar nici nu este de mirare, daca ne uitam la climatul de business din aceasta tara, unde cine mai misca este vizitat de diferitele organe ale statului cu controale peste controale, iar cine nu misca, nici nu comanda promotionale. Firmele mari si ele si-au redus bugetele, dar totusi ele mai trimit comenzi si se intereseaza de noutatile aparute”
Ce promotionale cauta clientii azi?
Conform spuselor sefului companiei, clientii companiei pot fi incadrate in doua categorii: Clienti care cauta promotionale din ce in ce mai ieftine si implicit de slaba calitate, la care se adauga cei care cauta promotionale ‚deosebite’, sau chiar unice. Indiferent de situatie, tendinta generala este aceea de reducere a bugetului acordat, motiv pentru care se cauta promotionalele mai ieftine, ori se incearca, iar cateodata se si reuseste, sa se pastreze numarul de obiecte comandate.
Exista totusi si firme, in special cele mari, care nu fac rabat la calitate, sustine executivul companiei Sands Promo. „Cred ca aceasta este calea care trebuie urmata, pentru ca imaginea pe care ti-o creezi cu produse ieftine, sau de proasta calitate, se va rasfringe si asupra produsului sau brandului pe care il promovezi”.
Focusul companiei
Anul acesta Sands Promo a pus un accent deosebit pe textile. Colectia Europe pe care o comercializeaza compania este „una dintre putinele care are stocuri mari astfel incit sa putem satisface orice cerere”, dupa cum sustine Szabados.
„O alta directie este piata instrumentelor de scris, unde sintem unicii importatori pentru Romania”, adauga directorul companiei, aducand ca exemplu colectia de instrumente de scris metalice Millenium, o colectie de calitate la preturi competitive, sau a colectiei VIVA Pens.
„Pentru sezonul toamna iarna 2010, am adus colectia de calendare Helma, o alta serie cu peste 100 de titluri, calendare de cea mai buna calitate tiparite in conditii grafice de exceptie”, mai explica intreprinzatorul principalele produse pe care compania pune accentul in aceasta toamna. La toate acestea se adauga serviciile proprii de personalizare.
Piata promotionalelor
Szabados sustine ca numarul de companii care activeaza in piata de obiecte promotionale nu s-a schimbat prea mult in ultima vreme. Daca foarte multe de nume de companii au disparut, au aparut in schimb altele in locul lor, insa uneori calitatea noilor jucatori este sub asteptari.
„Foarte multi fosti angajati ai diferitelor firme de top au considerat momentul oportun de a pleca de la firma care i-a educat, si au descris propriile afaceri in mod fraudulos sau nu – nu putine sunt exemplelel din prima varianta – asta nu inseamna ca au si cunostintele necesare desfasurarii unui afaceri. Poate au vazut ‚cam ce fel se lucreaza’, dar de aici pina a da piept cu toate greutatile conducerii unei afaceri este un drum lung”.
Urmarea? Saderile dramatice de preturi dar si de calitate, pentru ca noile firme nu investesc, doar intermediaza, se interpun intre clientul final si furnizorul extern, insa numarul celor care conteaza nu s-a schimbat prea mult. „Eu consider aproimativ 15 firme care, odata cu reinceperea investitiilor in publictate, vor fi cele care vor continua sa domine piata”, este de parere Csaba Szabados.
„In 2009 piata a avut o cadere cuprinsa intre 45% - dupa spun unii, si 60% spun altii. Noi am avut o cadere de 45%. Cred ca media realista este undeva pe la 50%”, este de parere managerul firmei. „In 2010, am observat o crestere firava a cererii, pina la mijlocul anului am avut un plus de 10% fata de anul 2009, dar nu se poate vorbi inca de o relansare”.
Promblemele si vinovatii:
„Cred ca lipsa de masuri econimice a guvernului, mai mult de cat ati, masurile fiscale abuzive, haotice, chiar timpite, lipsa totala a pietei concurentiale sanatoase vor avea un singur efect si anume acela de a slabi si mai mult puterea firmelor serioase, care investesc in acest domeniu si va favoriza dezvoltarea firmelor de intermediere, firmelor de apartament, care nu aduc nici o plusvaloare, nu aduc locuri noi de munca, nu aduc investiiti in domeniu, doar intermediaza”.
Omul de business crede ca in perioda imediat urmatoare vor incepe sa apara comenzile de sfirsit de an. Despre cat se va vinde in toamna aceasta, managerul Sands este de parere ca vor fi cel mult la fel ca si volum ca cele de anul trecut, si vor viza mai mult produsele mai deosebite poate chiar unicat.
„Nu sunt prea optimist in ceea ce priveste comenzile firmelor mici si mijlocii, cele care in anii anteriori reprezentau grosul comenzilor. Majoritatea jucatorilor din piata se vor bate pe citeva comenzi mari, dar multe din acestea vor merge pe pile si relatii, nu pe o oferta serioasa.
2011 va fi mai degraba anul promblema, afirma Szabados. „Inceputul anului viitor va fi dezastru. Va fi o lipsa si mai acuta de lichiditati, datoriile satului spre firmele private va fi si mai mare, ceea ce va determina un blocaj nemaiintalnit pana acum. Nu sunt optimist de loc ceea ce priveste semestrul 1 din 2011. Mai apoi apropiindu-se alegerile locale din 2012, toata situatia economica ca prin minune se va relaxa, alfel actuala putere va avea soarta PNTCD-ului.
Probleme: furtul - de la know how pana la clienti
„Cea mai mare problema a pietei de promotionale este lipsa concurentei sanatoase”, sustine antreprenorul din Tg Mures. „Aici o mare vina o au furnizorii externi, care in marea majoritate a cazurilor si-au incalcat contractele de colaborare cu firmele consacrate importatoare autohtone. Foamea acestora de rulaje, faptul ca toti lucreaza cu linii de credit uriase, pentru care trebuiesc atinse indicatori economici stabilite prin contractele de imprumut, au generat si genereaza in continuoare situatii bizare chiar hilare la un momend dat.
Astfel, firme care au realizat rulaje uriase in decursul anilor, sau care au participat masiv la promovarea unor branduri, primesc preturi si conditii de colaborare asemanatoare cu cele de la firmele nou infiintate, condusi de dezertorii din companiile amintite. Rezolvarea acestei probleme se poate efectua doar printr-o alianta a firmelor in cauza. Dar cum sintem in Romania, nici macar intre noi nu ne putem intelege.
O alta mare problema este migrarea personalului spre firme concurente sau prin deschiderea unor firme proprii evident cu incercarea de a atrage si clientii cu care a lu lucrat respectivul si prin furtul de know how, de contacte de furnizori, etc. Acesta tendinta se poate stopa doar cu ajutorul autoritatilor, prin niste legi concurentiale usor de utilizat si de aplicat.
„Pretul la care nu merita sa misti un deget”
Nu in ultimul rand, o mare problema a promotionalelor este vazuta de seful companiei in zona preturilor. „Daca ne uitam la preturile medii de pe paita de acum 3-4 ani, observam o diferenta de cel putin 40%, iar daca studiem putin pietele externe putem observa ca sint preturi sub care nici un jucator din piata nu coboara”.
Despre aceasta limita managerul spune ca „Este pretul la care nu merita sa misti un deget. Acolo oamenii stiu sa calculeze. La noi acesti noi ‚Patroni’ care au iesit de pe bancile firmelor consacrate, habar nu au ce insemna cheltuieli, habar nu au ce insemna costuri si de aceea scot preturile din mineca , avind un singur tel: „SA AIBA CEL MAI MIC PRET DIN PIATA.
Rezultatul preturilor din maneca? „Din pacate „patronul” respectiv nu isi da seama ca odata pretul coborit, foarte greu se poate creste si asa un produs care in urma unui calcul solid de cost poate fi vandut la un pret minim X este vandut la un pret mai mic Y, dar in pierdere. Evident firma respectiva in scurt timp dispare, dar raul este deja facut. Ne-am intors la nivelul anului 2001-2002 cand toti importau, imprimau, creeau, produceau, dar efectiv faceau un singur lucru INTERMEDIAU.
Mai mult in AdPlayersREPORT, Productie Publicitara