(AdPlayers, Iulian Toma)
Toata lumea vorbeste de publicitate in programe video online. Putini stiu insa ce presupune inserarea unui spot intr-un film sau alt program de entertainment difuzat online, ori ca pentru asta e nevoie de mii de kilometri de banda larga pentru a asigura infrastructura de distributie a programului pentru public.
Compania MEDIA Direct se ocupa deja de programele tv distribuite online, asigurand un astfel de sistem de agregare de continut, care garanteaza distributia semnalului video in Romania. Avand ca surse de continut posturi de televiziune sau companii de distributie de film, se naste astfel o retea de IP-uri care poate plati continutul tv disponibil online prin reclame (spoturi) video in programe. Functionarea sistemului se intampla de curand si pe piata romaneasca, unde este prezentat de curand si la agentiile de publicitate si de media.
40 Milioane EUR investiti in primul „Content Delivery Network”
Nu este deloc simplu. Sistemul presupune infrastructura mii de kilometri de banda larga, un player sursa care afiseaza continutul din serverele MEDIA Direct si reda programele inserate pe website-urile posturilor, si servere de publicitate. In afacerea video online oferita televiziunilor sunt insa trei structuri independente.
Media Direct face parte dintr-un grup de companii active in domeniul de constructii si exploatare a infrastructurilor de gaz, electricitate si transport de date. Transportul de date este asigurat de direct ONE S.A., companie care detine pachetul de control al MEDIA Direct, si care mai asigura si transport de date si pentru alte companii majore de telecom din Romania.
„Dupa o investitie de peste 40 de milioane de Euro, rezulta practic primul Content Delivery Network national”, afirma Marian Pantazescu (foto), CEO Direct ONE S.A, vorbind despre banii investiti in companie.
Practic, MEDIA Direct construieste uneltele necesare pentru asamblarea primei retele de livrare de continut, transportat pe reteaua de 6000 km, a carui proprietar este Direct One S.A.
Exploatarea comerciala a continutului a adus in sistem o a treia firma partenera. Compania Turn Digital condusa de Bogdan Zaman (foto) contribuie la traducerea modelelor de afaceri din piata de publicitate in solutii de comunicare digitala rezultate din tehnologia pusa la punct de Direct One si Media Direct.
„Am facut cateva prezentari in agentii, iar feedback-ul este pozitiv”, explica Bogdan Zaman, manager la divizia Turn Digital, care va administra o astfel de campanie cu spoturi video in programe si continut arhivat distribuite online. „In curand aproape nimeni nu va mai putea exclude din planurile de media prgramele vizualizate pe Internet, in care se vor administra campaniile de spoturi video inserate in programele TV vazute online”.
2,5 Milioane IP-uri utilizatori individuali
„Avem deja sursele de program partenere mai multe posturi de televiziune cu acoperire nationala care vad in distributia semnalului online o accesibilitate mai mare la public, si au fost cooptate in acest sistem”, afirma pentru AdPlayers Corneliu Ticu (foto), director general al Media Direct.
„Realitatea TV, The Money Channel, Prima TV, Antena 3, Antena 2, TVR si toate cele 11 posturi, inclusiv locale, la care se adauga arhiva de continut TVR (emisiuni inregistrate). Tot in categoria surse de informatii, MEDIA Direct lucreaza si pentru inserarea de spoturi in continutul video al ziarelor cum sunt adevarul, click, si este in discutii cu can-can”.
Pana in prezent, un numar de 2,5 milioane IP-uri utilizatori indivizuali cu acces la Internet de banda larga, vizualizeaza live sau din arhivele posturilor de televiziune, mai multe programe Tv prin aceasta „autostrada” de infrastructura video” a companiei MEDIA Direct. Potrivit reprezentantilor companiei, cifra este una deloc de neglijat, daca luam in calcul ca intreg segmentul broadband in Romania este de aproximativ 4,5 – 5 Milioane de IP-uri de utilizatori individuali.
Intrebat cum explica ponderea mare a utilizatorilor de broadband din Romania in „autostrada” video de la MEDIA Direct, seful companiei spune ca „Omul nu sta intr-un singur loc si tranziteaza de la un suport media la altul, ajungand si pe canalele informationale cu care colaboram”.
De la zeci de mii, la milioane de vizualizari pe program
La cate conexiuni simultane se poate ajunge pe un program? Depinde. Infrastructura Direct ONE – MEDIA direct poate sustine de la mii pana la sute de mii de conexiuni simultane de video streaming pe intreg teritoriul Romaniei, cooptand televiziunile in acest sistem de distributie.
Pe piata americana, de pilda, celebrul Superbowl strange cifre impresionante de 78 Milioane de conexiuni simultane. Pe batranul continent, numai un exemplu al canalului de televiziune M6 din Franta care propunea vizionarea online a unui serial la 3.000 de conexiuni cu plata, a ajuns la un numar de 1,5 Milioane conexiuni la difuzarea gratuita a unui episod. Ce a urmat? Televiziunea franceza a renuntat la cateva mii de abonamente si a pus mana pe cateva milioane de utilizatori carora le-a inserat spoturi in grupaje de reclame special gandite pentru filme si seriale disponibile pe Internet.
In Romania, un exemplu recent furnizat de Media Direct spune ca Mircea Badea a avut de curand in numai 2 zile un numar de 40.000 de conexiuni pe o singura inregistrare. Varfuri de audienta sunt inregistrate si in zile in care se cauta un anumit subiect. Astfel, potrivit companiei, pentru rezultatele alegerilor din 7 decembrie au venit pe materialele video de la Realitatea TV in jur de 700.000 utilizatori. Iar acestea nu sunt singurele statistici care spun ca online-ul poate insuma cifre similare de audienta cu vizualizarea unor programe TV urmarite prin receptoarele clasice - televizoarele.
Consum mai mare de programe TV, prin Internet
Managerul companiei Media Direct spune ca diferenta principala intre canalul standard de televiziune si distributia online a programului este data de faptul ca pe Internet omul vede in privinta programelor video, „ce vrea, cand vrea, si fara sa fie limitat de ora transmiterii unui program”. Aceste beneficii sunt extrem de pretioase pentru publicul care nu are acces la Tv tot timpul.
„Uneori un astfel de public este foarte greu de gasit si de investitori in comunicare”, spune Zaman, care lucreaza de 15 ani in media. „Si asta pentru ca cei care nu pot vedea un film sau o emisiune la TV la ora transmiterii live a programului sunt oameni ocupati ori sunt la munca. Dar il poate vedea la birou sau atunci cand isi doreste, in cazul unui film sau a unei arhive, in schimbul publicitatii inserate in playerul video online”.
Zaman spune ca posibilitatea de a vedea un program online nu este neaparat concurenta cu televiziunea traditionala, ci genereaza un consum de media video mai mare prin faptul ca este disponibil si pe un canal online. Practic, exista un public care nu poate vedea un program la Tv sau la o anumita ora, recuperand programul la aceeasi calitate pe Internet de banda larga, sau arhivat.